/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gips plader
Fra : Holst-Hansen
Vist : 3277 gange
200 point
Dato : 24-04-07 21:19

Hejsa jeg står for at skulle sætte gips plader op i en gang, murene er bare pudset op og malet i sin tid. Jeg vil høre om man kan lime gips plader på en malet overflade, der er nemlig ikke plads til at slå en lægte m.m på til at sætte gipsen på. det skal siges at den malet overflade er meget rufleret i overfladen.. Håber der er nogle der kan hjælpe mig!

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-04-07 21:59

Det bliver noget biks at lime.
Jeg ville skrue tynde lister på væggen med afstand på 40 cm.
1½ cm tykke lister er nok til at skrue gipspladerne fast.
Det bliver så en vægtykkelse på 9 + 15 mm = 24 mm.

Hvilken materiale er væggen lavet af.

Kommentar
Fra : dollerup1

Dato : 24-04-07 22:06

det troer jeg godt du kan glemme. Vil tro de kan knække hvis underlaget ikke er plant. Der findes dog lim der er temlig stærkt og kan bære en del. Hvorfor skal der plader op?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-07 22:57

Der er setlim, som er beregnet til opsætnig af flere slags plader. Hvis væggen ikke er mere ujævn end 1-3 mm over 50 cm, vil det gå fint.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-07 00:11

Hvorfor ikke bore 5mm rawplugs ind gennem gipspladerne, så bruger du skruer der har samme hoved som gipsskruer, bare lidt størrer i hovedet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bneigaard

Dato : 25-04-07 06:27

Prøv dette link: http://gds.knaufdanogips.dk/mounting/index.html
Nederst på siden er der en beskrivelse af hvordan man gør.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 25-04-07 06:58

Til Holst Hansen.
Det er ingen problem at sætte gips op uden lister og skruer. Du kan bruge set-lim og er væggen du skal montere på meget ujævn bruger du bare alm. spartelmasse. Sæt nogle klatter på væggen 40-60 cm. afstand og klem pladen ind i det. det holder fortrinlig på alle underlag. Jeg har en væg i min stue der er monteret på en gammel og meget ujævn malet lervæg, og det holder endnu efter 6 år.
Bare pas på med samlingerne at de er nogenlunde i orden, ellers bliver der meget spartelarbejde.
Brug evt. nogle lister, spændt op mod modsattevæg, til at holde pladerne indtil det tørrer

mvh.
nakgej.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 25-04-07 22:04

Hej

Jeg har ofte limet gipsplader på vægge i stedet for at pudse.

Vi har altid brugt alm. fliseklæb.

Eneste betingelse er at din maling sidder fast på dennuværende væg.

God fornøjelse

MVH Kissan

Kommentar
Fra : mkaare15

Dato : 28-04-07 16:24

svaret fra kissan er godt jeg har selv prøvet det med hel

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 15-06-07 10:48

Hej Holst-Hansen

Du nævner ikke om det er en ydervæg, for i så fald skal ud have en dampspærre??
Hvad med isolering, er muren hulmursisoleret? Hvis ikke, så "vælter" varmen ud igennem din væg
og kulden ind.
For at undgå kuldebroer, skal der isoleres.

Mvh. Alfabeta