/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nye kontakter
Fra : ThomasEp
Vist : 1244 gange
100 point
Dato : 24-04-07 20:30

Hej.

Jeg har lige renoveret mit soveværelse med nye gipsplader og isolering.
Jeg fik en elektriker til at ligge nye ledninger ind til de nye kontakter, resten kan jeg vel selv lave!
Jeg skal ha en indmuringsdåse i 2 modul hedder det vidst, jeg skal ha en dobbelt stikkontakt så jeg har mulighed for 2 tilslutninger. er der mere jeg skal bruge ud over det jeg har nævnt?? der er noget med forfra dåser osv.. men det er en fandme en jungle syntes jeg!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-04-07 20:52

Så vidt jeg ved, må du slet ikke selv lave de ting. Det "dybeste" man må, er at udskifte en allerede monteret kontakt. Resten skal laves af en autoriseret installatør - og han synes jo nok ikke "at det er en jungle" !

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-04-07 20:55
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-07 20:59

Hvis du kender elektrikeren så lad ham lave resten.
Du skal ikke bruge indmuringsdåser i gipsplader, du skal bruge forfra dåser, et hulbor på 55 mm, en afisoleringstang, samt kendskab til hvordan man forbinder ledningerne. Det skal man have prøvet før, de steder hvor du skal videre med strømmen skal du måske have 4 eller 6 ledninger i, det er ikke lige til uden at de falder ud når du presser dåsen ind, eller knækker. hvis du vil sove godt om natten så få fat i din elektriker. Forsikringen dækker ikke hvis der sker noget og tro mig de kan se forskel på om det er lavet prof.

Accepteret svar
Fra : joker

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-07 21:02

Du skal bruge flg.

2 Stikkontakter
2 Ramme 63 for stikkontakt eller 1 dobbelt ramme 63, hvis de skal sidde lige ved siden af hinanden.
2 Forfradåser for stikkontakt
1 56 mm hulsavsbor

Efter loven må du ikke selv lave det, men derfor kan man vel godt fortælle hvad du skal bruge...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-07 21:05

Citat
Jeg fik en elektriker til at ligge nye ledninger ind til de nye kontakter

Hans pris er vel også inclusive montering af kontakterne....

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 24-04-07 21:50

Tak for svaret joker. Det var bare det svar jeg var ude efter!! Jeg vil skide de love et langt stykke! Mange tusinde tak!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-04-07 22:12

Citat
Jeg vil skide de love et langt stykke!

ThomasEp ...................det var da ikke nogen rar attityde.

Så vil du måske også "skide" på dine medmennesker i al almindelighed.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-07 22:51

ThomasEp

Jeg ville have det meget dårligt hvis mine børn brændte inde, fordi jeg havde lavet noget fusk og skidt på lovene. Men det ville du måske skide på hvis det var dine børn?

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 25-04-07 20:48

jeg har ikke nogle børn, der er mig selv.. spørgsmålet lød bare på hvad jeg skulle bruge, ikke hva loven var.