/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mitsibishu Carisma 1.6 årg 97
Fra : klanger
Vist : 930 gange
100 point
Dato : 24-04-07 16:03

Min kammerat har ovenstående bil.

Han klager over den bliver meget varm ved tomgang.

Han nævner f.eks når han holder ved en lyskurv for rødt, så stiger temperaturen hurtigt.

Jeg har spurgt ham om ventillator vingen ikke går igang....det mener han ikke.

Nu vil jeg se på det, efter bedste evne.... men ville lige høre om nogen ved følgende...

Er der en sikring alene til ventilator vingen?
Kan det være termostaten, eller?

Nogen der har en løsning?

På forhånd tak!

 
 
Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-07 16:30

Der er 99% sandsynlighed for at det er termokontakten.

Nogle gange sker et også at kullene sætter sig fast efter en vinter hvor der ikke har været brug for at ventilatoren kører.

Prøv at give motoren på ventilatoren et "gok" med skaftet fra en hammer eller lign. tit kan dette være nok til at motoren starter.

Men du har selvfølgelig et multimeter med dig, så du kan måle om der kommer 12 volt til blæser motoren. Ud fra om der er strøm til den eller ej. kan du jo udelukke om det er kullene (eller motoren), eller om der kan være tale om termokontakten.

På mange biler vil blæseren køre hele tiden, hvis termokontakten går i stykker.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 24-04-07 16:47

Termokontakten er den kontakt der er skruet ind foroven i siden på køleren, der er sat et multistik med 2 ledninger på dens ben. Træk multistikket ud, og forbind de 2 ledninger med en stump ledning, så skal blæseren køre. Og hvis den gør det, men ikke kører når instrumenttemperaturen er 3/4, så har du fundet fejlen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor


Dato : 24-04-07 16:55

Termokontakten sidder næppe foroven i køleren.

Den sidder formentlig i bunden af køleren eller ved motorblokken.

Kommentar
Fra : ibea


Dato : 24-04-07 18:03

Hej Klanger.
God ide med at undersøge thermokontakten i køleren (thermokontakten styrer køler-
blæsere). Denne thermokontakt har normalt, som skrevet før, to ledningstilslutninger (men
den kan også have flere tilslutninger- flere biltyper har en kølerblæser med flere hastig-
heder) . Men som tidligere meddelt - kortslut de to ledninger- så skal kølerblæseren be-
gynde at køre - pas på fingrene, hvis den ikke er ordentlig afskærmet. Inden alt dette skal
du selvfølgelig undersøge, om der strøm ud til thermokontakten. Hvis din thermokontakt
er defekt, må du endelig sørge for at købe en ny med samme åbningsintervaller - som står
stemplet i den gamle.
Lykke og held til
Ibea


Kommentar
Fra : jensegon


Dato : 24-04-07 19:05

Har du set efter om du har vand på køleren

Godkendelse af svar
Fra : klanger


Dato : 25-04-07 09:59

Tak for svaret thulin.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177434
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407980
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste