/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvide trapezplader til terasse
Fra : nosus
Vist : 5045 gange
125 point
Dato : 24-04-07 15:01

Er der nogen som kan råde mig???
Jeg skal til at have min terasse overdækket med trapezplader.
Det skal ikke være klare da det bliver alt for bagende varmt.
Men måske "blåligt klare" eller e.v.t. hvide , hvis det findes.
Jeg har indtil nu haft en "teltdugspavillon" oppe om sommeren og har vældig nydt
det lys der var under dette hvide "teltdug"
Bliver de blå trapezplader også "hvidlige" med tiden-.
Er der nogen som har nogle erfaringer de vil dele med mig -
På forhånd tak

V.H.Susno

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-07 15:47

Trapetzplader har det desværre med at blive sort/grønne i samlingerne.

Trapetzplader findes i hvide.

Vores første tag på udestuen, valgte vi klare termoplader, og som du selv er inde på, er det ulideligt varmt, og skarpt lys, vi hængte kæmpe parasoller op i loftet, og skar selve "benet af" for at kunne holde ud af sidde der. Idag har vi lagt eternitplader på, så det er ens med selve huset, det giver alligevel rigeligt med lys pga de store vinduer

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-04-07 15:53

De klare og de hvide, angående varme under disse er det samme, ihvertilfælde "ikke målbart".
De klare er der længere gennemlynsingsgaranti på. Jeg har haft lukket terasse tidligere, og haft begge slags, og ville da kunne anbefale de klare.
Men skal du have lukket siderne, må du være beredt på, at de danner kondens om for-og efterår, og vil dryppe. (Det gør f.eks. dobbelte ikke i samme grad)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-07 16:05

Jeg syntes lyset er for skrapt med de klarer plader, inden vi fik hængt parasoller op i loftet sad vi med solbriller på

Termoplader drypper slet ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-07 16:06

Noget andet er, hvis der bliver meget meget varmt (igen kun hvis den er lukket) så kan pladerne smelte hvis de berører bjælker e.lign

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 125 point
Dato : 24-04-07 17:35

Som stilkene skriver, er der ikke forskel på varmen under pladerne, om du vælger klare eller farvede.

Dog vil lyset ikke være så skarpt under de hvide eller blålige.

Men du får slet ikke samme lys med hvide plader som under en teltdugspavillion....det er pladerne for "gennemsigtige" til selv om de ser ugennemsigtige ud.

Jeg havde hvide plader..indtil de fløj af i en storm, og dem jeg har nu er de "gennemsigtige" blå.

Med alderen vil sollyset gøre farven lidt mat eller "mælket" på pladerne....men det er nu ikke det værste, det er nemlig, at de efter få års vejr og vind bliver hårde, sådan at der ikke skal meget til før de springer.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-07 19:03

Det et sollyset der nedbryder pladerne. Især UV delen af lyset.
Det er værst med de gængse bilige plader af hård PVC . For mange år siden kunne de fås med en UV stabilisator, som holdt dem hvide, men den må af miljømæssige grunde ikke mere bruges.
Nyere plader bliver med tiden brune /sorte -især i overlæggene.

Det må være muligt at bruge klare plader, og så kalke dem udvendig om sommeren. Så bliver der ikke så varmt, lyset biver diffust og pladerne holder længere.

Dyrere plader af acryl eller polyester burde kunne holde bedre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-07 19:46

Ideen med at kalke er vel egentlig god nok, men er det ikke mest praktisk at gøre det indvendigt, ellers skal man kalke hver gang det har regnet.

Godkendelse af svar
Fra : nosus

Dato : 24-04-07 21:53

Tak for svaret dova.-og alle de andre . Det hjalp med lidt råd og erfaringer.

V.H.Susno