/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
§ i lokalplan
Fra : melbit
Vist : 620 gange
500 point
Dato : 24-04-07 10:29

Hej alle I kloge hoveder
Håber på lidt vejledning ang. "vores" nye lokalplan.......
Der er selvfølgelig kommet en del kommunale regler der er opstillet i §-form. Ikke alle er lige gode, men sådan er det jo.
Mit ? er så - om det der står skrevet og som vi har forholdt os til og accepteret ikke også skal være gældende idet planen er vedtaget og godkendt........... Kan man efterfølgende fra kommunens side sige at "det var ikke sådan ment"???
Jeg mener da at en regel er en regel - og hvor går grænsen for hvornår og hvad man kan stramme eller bløde op på?
Håber på noget konkret og brugbart.
Melbit

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-07 10:44

For at give noget konkret og brugbart er du nødt til at komme med et konkret eksempel, da det er meget afhængigt af den nøjagtige ordlyd i såvel lokalplanen som i de vedtagne ændringer i forrhold til lokalplanen

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 24-04-07 10:52

Helt konkret.............. Delområde lll - § 5.3 Parkering skal ske på rastepladsen.
Så er det min opfattelse at parkering ikke er lovlig på andre områder - eks. på stranden og tilhørende græs-arealer .Dette punkt var vi meget tilfredse med. Nu siger kommunen at § 5.3 ikke ER en hindring for dette.
Håber du forstår meningen?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-07 10:54

Tjah, der står sikkert mere end det. me ndet er da rigtigt at der umiddelbart gives udtryk for at parkering i et nærmere angivet område skal foregå på den nævnte rasteplads, omend der jo ikke står at parkering er forbudt andre steder.

tesksten vil kunne opfattes som en hensigtserklæring om at parkering fortrinsvis bør foregå på rastepladsen, men er ikke nødvendigvis ensbetydende med at man ikke må parkere andre steder

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-07 10:55

Men teksten er jo sikkert længere end det?

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 24-04-07 11:07

men i denne § er der ikke mere tekst.......... Der er selvfølgelig regler for de andre område også. Men de har jo ikke betydning for område lll.
Har spurgt planafdelingen via mail og første svar til mig var at det betød at der IKKE måtte parkeres på stranden........... Da jeg så spurgte ind til hvordan de ville forhindre det Skilte eller bomme? - kom så den med at de ikke ville lade § 5.3 være en hindring for at folk parkerede dernede for at "nyde udsigten"......... ?????
Så min forvirring er stor. Og jeg kan da godt blive lidt usikker hvilke ændringer der kommer hen ad vejen - hvis det er noget der kommer til at koste kommunen penge og arbejde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-07 17:45

Citat
Delområde lll - § 5.3 Parkering skal ske på rastepladsen.
Så er det min opfattelse at parkering ikke er lovlig på andre områder - eks. på stranden og tilhørende græs-arealer .Dette punkt var vi meget tilfredse med. Nu siger kommunen at § 5.3 ikke ER en hindring for dette.

Ja jeg vil jo også mene, at den § betyder, at parkering SKAL foregå på rastepladsen.

Der står jo ikke: parkering "bør" ske på rastepladsen.....underforstået, at det vil være mest hensigtsmæssigt, men ikke et krav.

Så hvis strand og græsarealer er en del af Delområde lll, så må kommunen acceptere, at de skal være med til, at håndhæve deres egne regler der er nedskrevet for området.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 500 point
Dato : 24-04-07 20:44

Jeg læser helt klart "§ 5.3 Parkering skal ske på rastepladsen." sådan, at indenfor lokalplanens område må parkering ikke ske andre steder. Jeg forudsætter dog, at dette er det eneste der står om parkering i hele lokalplanen. Lokalplanen udtaler sig til gengæld ikke om parkering udenfor lokalplanens område. Desuden udtaler lokalplanen sig ikke om hvilke foranstaltninger der skal foretages for at gennemføre det 'skal' der står i § 5.3. Altså ingen krav om 'skilte og bomme'. Det er altså en ret vattet bestemmelse. Det eneste den reelt kan bruges til er at der ikke uden speciel accept fra kummunalbestyrelsen (formentlig en ny/ændret lokalplan) kan laves indretninger der er beregnet til parkering andre steder.

Mvh Henrik
Landinspektør (selvom det ligger langt tilbage at jeg har lavet lokalplaner)

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 24-04-07 20:51

Hvis man holder et sted for at nyde udsigten, er der i færdselslovens forstand ikke tale om parkering. Hvor lang tid man så kan holde, kommer jo nok an på en konkret vurdering.
Lokalplanen vedrører beboere i planens område og ikke fremmede.
Hvis planen skal dække alle, så er man selvfølgelig nødsaget til efter aftale med politiet, at få foretaget den fornødne skiltning. Ellers er der ingen sanktionsmuligheder. Afhængig af forholdene vil politiet måske ikke acceptere skiltning.
God fornøjelse med en sådan sag.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-04-07 21:02

"Lokalplanen vedrører beboere i planens område og ikke fremmede. "

Va'bar????

Lokalplanen vedrører et områdes anvendelse og er i hovedreglen ikke til hindring for uændret anvendelse (selvom det strider mod lokalplanen).

Der er ikke en sk.. skelnen mellem beboere og ikke-beboere i en lokalplan.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-07 21:26

Citat
Hvor lang tid man så kan holde, kommer jo nok an på en konkret vurdering

Ifølge færdselsloven er der tale om parkering når et køretøj holder stille i 3 minutter elelr derover, alt under 3 minutter er en standsning, og det er sådan set ligegyldigt om du nyder udsigten, køber ind eller muntrer dig på bagsædet

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 25-04-07 08:27

Godmorgen til Jer
Tak for alle Jeres udmeldinger.......... Det virker som om at det kommuale system kører i "lavt gear" her i området Mit indtryk er nemlig osse at de er vattede og ikke tør tage en "konflikt" med gæsterne i området............
Kan så bare være spændt på om de er lige så fleksible når det gælder de faste beboere herude ????
Vi må eks. ikke lave "egetlige prydhaver" - helt okay med mig, men denne regel er vel osse bøjelig, hvis der er nogle der har lyst til det ?????
Melbit

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 25-04-07 10:48

Forøger lige lidt - hvis der skulle være flere gode tolkninger af "§-rytteriet".......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 11:47

Det hele virker lidt som ordkløveri (det er jeg god til)

UANSET hvad man vedtager i en lokalplan ( i dette tilfælde) - SKAL det følges op med skiltning.

Udefrakommende har da ingen mulighed for at kende lokalplanen for et specifikt område....

Det hjælper INTET at det bliver vedtaget hvis ikke det følges op....

Så har paragraffen ingen relevans - og "folk" kan parkere som det passer dem - sålænge de overholder færdselsloven.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-07 12:03

Citat
Hvis man holder et sted for at nyde udsigten, er der i færdselslovens forstand ikke tale om parkering

Hvis man forlader bilen er det parkering uanset tidslængden, ellers er det der kaldes standsning, et tidsrum kortere end 3 minutter, som kortoververden skriver, men det forudsættes man er i bilen under standsningen.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 26-04-07 09:33

Tak for svaret henrikkrebs.
Havde nok håbet på et lidt mere "fast" svar- men som du skriver så er DET en vattet formulering fra kommunens side. Og det skal du jo ikke lastes for
Også tak til I andre for jeres input.
Melbit