/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Funktionær
Fra : dordi
Vist : 1151 gange
50 point
Dato : 23-04-07 20:45

Nogen der kan forklare hvordan man er funktionær, og ikke funktionær..... Har hørt 1000 forskellige meninger snart, mon nogen her inde har den samme ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-07 20:46

jøsses

Kommentar
Fra : dordi

Dato : 23-04-07 20:49

Jøsses, okay, underlig forklaring på funtionær, men nu har jeg så hørt 1001 forskellige meninger....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-04-07 20:52

Idag ansættes INGEN som funktionærer......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-07 20:53
Kommentar
Fra : dordi

Dato : 23-04-07 20:53

Fagforeningen siger funktionær.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-07 21:03

Man er funktionær, når man er omfattet af funktionærloven.

forudsætningen er
1) mindst en normal arbejdstid på 15 timer (er måske lavet om til 7 eller 8 )

2) udfører typisk funktionærarbejde - det er butik, kontor og administration- som ikke er tjenestemandsstilling.

Tidligere var skellet også fast månedsløn kontra timeløn udbetalt ugentligt. Men det skel holder ikke helt mere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-04-07 21:04

Citat
Fagforeningen siger funktionær.....

Til hvem

Accepteret svar
Fra : Thai_dk

Modtaget 60 point
Dato : 23-04-07 21:25

( læs mere her: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050006829 )

Herved bekendtgøres lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer, jf. lovbekendtgørelse nr. 916 af 8. september 2004 med de ændringer, der følger af lov nr. 1414 af 22. december 2004 og lov nr. 1416 af 22. december 2004.

§ 1. Ved funktionærer forstås i denne lov følgende personer:

a) Handels- og kontormedhjælpere, beskæftiget ved køb eller salg, ved kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition.

b) Personer, hvis arbejde består i teknisk eller klinisk bistandsydelse af ikke-håndværks- eller -fabriksmæssig art, og andre medhjælpere, som udfører et arbejde, der kan sidestilles hermed.

c) Personer, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at lede eller føre tilsyn med udførelsen af andres arbejde.

d) Personer, hvis arbejde overvejende er af den under a) og b) angivne art.

Stk. 2. Det er en betingelse for lovens anvendelse, at den pågældende beskæftiges af vedkommende arbejdsgiver gennemsnitlig mere end 8 timer ugentlig, og at han indtager en tjenestestilling, således at han er undergivet arbejdsgiverens instruktioner.

Stk. 3. Denne lovs bestemmelser kommer ikke til anvendelse på tjenestemænd - eller aspiranter til tjenestemandsstillinger - under staten, folkeskolen, folkekirken eller kommunerne, på de af sømandsloven af 7. juni 1952 omfattede funktionærer eller på de af lov om lærligeforhold omfattede lærlinge. Bestemmelserne i §§ 10-14 gælder dog for de af sømandsloven omfattede funktionærer.

Stk. 4. Loven finder også anvendelse på tidsbegrænsede arbejdsaftaler. Fornyelse af flere på hinanden følgende tidsbegrænsede arbejdsaftaler kan kun ske, hvis betingelserne i § 5 i lov om tidsbegrænset ansættelse er opfyldt. Ved tidsbegrænsede arbejdsaftaler forstås, at tidspunktet for ansættelsesforholdets udløb er fastsat ud fra objektive kriterier såsom en bestemt dato, fuldførelse af en bestemt opgave eller indtrædelse af en bestemt begivenhed.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-04-07 21:57

Jeg er da ansat som funktionær, min stillings betegnelse er "reparatør".. Ikke kontormus!

Det indbefatter bl.a. fast månedsløn uanset om der er ferie/fri dage, færre arbejdsdage i måneden osv..

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-04-07 08:45

thaidk. -må være fyldestgørende svar.

Godkendelse af svar
Fra : dordi

Dato : 24-04-07 09:23

Tak for svaret Thai_dk. der var en der havde læst på sine love og regler der

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-07 10:16

Citat
Idag ansættes INGEN som funktionærer

Jeg har da ellers dags dato mopdtaget en ansættelseskontrkat til en funktionær stilling

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-07 10:22

Citat
Jeg har da ellers dags dato mopdtaget en ansættelseskontrkat til en funktionær stilling

Godt for dig....

Jeg mixede det lidt med "tjenestemand"

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-04-07 10:22

aha ....