/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Suzuki FZ50 ... hjælp !?
Fra : Gausi
Vist : 3429 gange
60 point
Dato : 23-04-07 11:52

hejsa...

Har købt et tunsæt til min Fz50, men er ikke den store expert på området, derfor dette spørgsmål!

På den cylinder jeg har fået, siddder der et stykke metal (runde jern ring) som skal ind i motorblokken, den er 2 mm. mindre en den originale cylinder! skal den være det og er det et problem !?

håber der er en venlig sjæl der ved det

Mvh claus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-07 15:53

Hvis du mener udvendig diameter på cylinderens skørt, som på billedet vender opad, så er det ikke et problem, og må gerne være 2 mm mindre end orginal.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=880172608&n=1706719415&pn=1706719518
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 23-04-07 16:13

ja lige præcis det jeg mener !!

Mange tak Palle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-07 17:38

Selv tak, så kan du lukke spørgsmålet.
Når man køber rigtig store tunsæt, så er de jo på flere cc end 50cc. Så skal diameteren af stempelet være størrer,(Da slaglængden er den samme) og så kan skørtet ikke komme ned i motorblokken, så den skal slibes op, eller skørtet bliver så tynd i godset at det nemt kan revne.
Så da du netop ikke har det problem, kan dit tunsæt ikke være mere end 50cc eller i hvertfald ikke ret meget størrer.
Har du udboret studs, eller købt en anden, ellers hjælper det ikke meget:
http://www.protunahandels.de/products.asp?c=82414087&n=19065978
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 23-04-07 18:33

hej igen Palle....

Jeg har købt det 8.5 hk tun inde fra protuna.... der skulle gerne være ALT hvad jeg skal bruge ik ??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-07 21:04

Joo, men jeg kan se der ikke er nåleleje (Rulleleje) til toppen af plejlstangen/krydspinden, men hvis det er fordi at der er bronzebøsning i toppen af plejlstangen, så er det ok, men hvis der er et nåleleje nu, så skal det skiftes, feks. til et fra thansen, bare det er nyt.
Ser heller ikke ud til der er pakninger til "Studs for cylinder, og Membran", i alle tilfælde skal der aldrig samles metal mod metal, men til nød kan en gl. pakning bruges.
Når du har fået liv i den, skal den jo tilkøres, forsigtig, og evnt. finde den dyse i karburatoren der giver det rigtige blandingsforhold.
2 taktsolien bør være fuldsyntetisk.
De fleste der ikke er vandt til at samle, knækker stempelringe, eller glemmer at at krydspindslåsene skal falde ned i stempelrillens spor.
Husk nu at pilen ovenpå stempelet skal pege mod udstødningssiden.
Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har, ellers skriv, så får du en mere udførlig forklaring.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 23-04-07 22:36

Hej igen

"De fleste der ikke er vandt til at samle, knækker stempelringe"

jo tak... den gruppe hører jeg til... venter på nogle nye så jeg kan komme videre ... hehe

køres til ?? jeg må altså ikke bare hamre den i bund fra start eller ??

Jeg har ikke selv den store erfaring i at rode med knallert... men har en flink nabo der hjælper mig !

har du selv haft sådan en fz50, eller er du mekanikker eller lign !?

mange tak for hjælpsomheden ihvertfald !!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-04-07 23:30

Jeg har aldrig haft en FZ50 men et utal af andre.
http://www.scooter-dele.dk/aiz.asp?id=1871

En cylinder skal køres til!
Først starter du den UDEN at gi gas La den stå i tomgang i 10 min og sluk den og lad den køle ned!
Så starter du den igen når den er kølet helt ned. Så skal du ligge og køre ca 400 km med det. først næsten ingen gas så når du er oppe på 100 km så kan du gi lidt mere gas så når du er oppe på 200 km så kan du begynde at gi den fuld gas i nogle sekunder af gangen! og så når du er oppe på 300 km kan du næsten køre med fuld gas så kør den til med de 400 Eller 500 km Så er den der!

Hvis man ikke køre til Varmesætter sit cylinder sig!
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 27-04-07 22:03

hej igen Palle.... Det er det 8.5 hk tun sæt jeg har købt.

vi har valgt ikke at montere karburatoren, det var sku for svært uden at ødelægge noget !!!

nu kører jeg så med den oprindelige/originale stadig... kan jeg montere en større strålespids på den !? og kan jeg få dig til at sende mig et link til hvilken ?

mange tak for din hjælp endnu engang !!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-04-07 22:58

Dyse 55 er standart, men du skal op i omkring 80
http://thansen.dk/products.asp?c=886336846&n=1706719423

Det er nu synd at have et så stort tunsæt, og så ikke udnytte alle kræfterne med din indkøbte karburator.
Du kan da godt køre med den lille karburator, og så prøve at sætte den store karburators dyse i, men jeg tænker den er over dyse 90.
Der sker aldrig noget ved at dysen er for stor, for så 4-takter den bare (Tænder hver anden gang), og det gør ikke noget at køre sådan en tid, indtil cylinderen er kørt til, og du kan begynde at give fuld gas, og så dyse ned senere for at få flere omdrejninger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 28-04-07 14:11

hej igen Palle.... jeg er sku ikke den store xpert på området, og min nabo som hjalp mig turde ikke begynde og rode med karburatoren da han var bange for at det gik galt !!!

kan man få en cykelsmed til det tror du ??

Og har jeg forstået det rigtig at jeg kan prøve at sætte dysen i fra den store karburator?? eller skal jeg købe en anden !??

og mit sidste spørgsmål.... hvor og hvordan monterer jeg den dyse

håber du kan hjælpe...

mange tak Palle

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 28-04-07 19:11

Du finder en guide til dyse skift på:
http://www.scootzone.dk/?site=gui&vis=22
Det er stort set samme måde på alle karburatore.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-04-07 20:04

Det er rimelig nemt, det eneste der kræves er at få de 4 skruer under karburatoren af, de holder kun bundkarret, derefter skruer du bare messingdysen af med en fladskruetrækker.
Du kan jo selv prøve at tage bundkarret af på den nye, som forsøg.
Men hvis hele den gl. karburator skal af for at komme til de 4 skruer, tja, så er det jo lige så let at sætte den nye på.
Der er ingen der kan sige 100% om dyse 80 lige er den helt rigtige, da 2 helt ens knallerter ikke nødvendigvis skal have samme dyse, for at opnå maximal fart. Så det er en god ting at lære at skifte selv. I alle tilfælde er det meget nemmere end skifte stempel og cylinder.
Grunden til jeg skrev du kunne bruge den nye dyse, var at så kunne du komme igang med det samme, fremfor at skulle på indkøb.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gausi

Dato : 01-05-07 20:06

jeg siger mange tak til begge 2

Jeg har fundet en der kan/vil hjælpe mig med at montere den nye karburator, skal sku ha nogle km/t ud af Harley`en

mange tak for hjælpen !!!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 01-05-07 23:12

Hvis du ikke vil spørge om mere, kan du lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Gausi

Dato : 28-05-07 21:25

Tak for svaret pallebhansen.