/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Website vedr. verdens tilstand
Fra : Draageos
Vist : 558 gange
500 point
Dato : 23-04-07 00:58

Jeg er nysgerrig om der er nogen der kender til et online magasin der i det store og hele handler om verdens tilstand.
Hvor det modsat nyhedsmedierne ikke handler om "vedrørende journalistik" og hvad man måske kan betragte som navle-pillende betragtninger der helst ikke beskæftiger sig med det "kedelige" stof. Groft sagt.
Mere præcist tænker jeg på noget der ikke nødvendigvis tager udgangspunkt i her og nu, og hvor man gerne behandler områder der rækker længere tilbage end til hvor den kollektive korttidshukommelse normalt strækker sig.
F.eks.
Udviklingen af HIV og AIDS i Afrika og en informeret vurdering af forløbet og fremtidigt perspektiv årtier frem.
Status for Østeuropa. Hvordan står det til og hvor bevæger de sig hen? (Politisk og økonomisk)
Den kulturelle udvikling i Europa og med indflydelsen af indvandring og globalisering, set i et større perspektiv der tillige rækker tilbage til det vi måske anskuer for at være nogle af rødderne til vores nuværende kultur, såsom den franske revolution, ophævelsen af stavnsbåndet..

Lyder måske af meget, men det er jo ret beset hvad man ser nogle af de gamle nyhedsaviser giver sig i kast med fra tid til anden, men nu gik spørgsmålet på internetmagasiner. Der er immervæk meget informationer på internettet men desværre oftest ikke mere end hvad der i bedste fald kun behandler emner overfladisk.
Jeg lader spørgsmålet stå et par dage og forærer ellers pointene til hvem der ellers formår at komme med det bedste bud (og i givet fald, hvem der giver det først).

Accepteret svar
Fra : fdbm

Modtaget 510 point
Dato : 23-04-07 01:12

Her er noget der ligner:
http://www.apk2000.dk/netavisen/artikler/globalt/2001-kp15-s07.html

Og her er hovedsiden:
http://www.apk2000.dk/netavisen/

Nok en anelse "farvet", men måske netop derfor også mere vedkommende end de kommercielt funderede udredninger.

God jagt!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-04-07 01:24

Er det måske denne du søger?
https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html
alimak

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 23-04-07 01:47

fdbm's bud var ganske godt, jeg havde måske foretrukket i en mindre rød version, men det kritiske islæt og perspektivet til tingenes tilstand var ganske godt ramt.
CIA's factbook har masser af informationer men ikke den slags vurderinger og perspektiveringer som jeg havde i tankerne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-07 06:20
Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-04-07 13:10

At læse den slags; er som at læse en lægebog og føle at man fejler næsten alt hvad der står i den.
Derfro skal man læse den slags med en vis portion skepsis, og bruge sin sunde fornuft.
Vi ved alle at verdenen er under forandring og at dette er menneskeskabt. Den har altid været under forandring, men er nu begyndt at accelerere sin forandringer.
Vi kan ikke skrue tiden tilbage, og må derfor tage udgangspunkt i nu'et. - Hvad kan vi gøre for ikke at bringe brandstof til denne forandring, så vi kan bringe det ned på et naturligt leje igen.
Mennesker har alle dage måtte tilpasse sig, så det må vi også gøre. Men det kan være surt, at måtte undvære noget som bruges i dagligdagen, og som vi ved er medskyldig i denne forandring.
Problemet at så bare, at få hele verdenens befolkning til at blive enige om, at vi skal gøre noget i fællesskab. Men det bliver en kamp op ad bakke mod kapitalismen, som focusere mere på deres indtjening, end at være bevidst om de følger det får af deres handling.
Problemet er bare, at så længe der er to mennesker tilbage, så vil der også være to forskellige meninger!

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 23-04-07 13:43

Er meget enig med severino.

Verdens tilstand er jo hele tiden under forandring, fordi vi mennesker jo hele tiden forandrer verden - på godt og på ondt. Og man kan næppe nogen steder finde verdens tilstand beskrevet på en tilforladelig måde, men er selv nødt til at forholde sig til hvad man læser. Og sandheden er jo nok i egne øjne den, som man bedst kan lide at læse - for den objektive sandhed findes ikke, og slet ikke om verdens tilstand!

Med lidt (meget) kritisk sans kan man jo nok få en antydning af hvordan det står til med dette og hint, som man så selv må fortolke ud fra f.eks. en politisk eller humanitær synsvinkel, for der er jo heldigvis folk der gerne vil dele deres opfattelse af tingenes tilstand med alle os andre. Og her vil jeg personligt ikke tøve med at bruge netavisen som min primære kilde til at blive lidt klogere.

Men nogen fyldestgørende sandhed om verdens tilstand får man jo nok kun, hvis man selv giver sig i kast med at formulere den!

Til Draageos: Der er næppe tvivl om at medicianlindustrien og andre har et bud på f.eks. udviklingen af HIV og AIDS i Afrika, men spørgsmålet er vel hvad man skal/tør tro på af informationer desangående - og sådan er der jo så meget!

Godkendelse af svar
Fra : Draageos

Dato : 24-04-07 14:09

Tak for svaret fdbm.