/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
gigabit kabel.
Fra : dayworker24
Vist : 2504 gange
100 point
Dato : 22-04-07 21:55

Jeg skal lige være sikker i min sag.

Hvis jeg vil kopier ting imellem 2 pc hvad skal kablet så hedde???

Jeg mener der skal stå 6E på kablet.

(begge pc'er har self gigabit netkort)

Hvad siger i til denne ledning er den ikke fin???
http://www.handel-her.dk/sa/16583/8/38.htm
Jeg er dog i tvivl om det er krydset eller lige kabel. Men de skriver
[The APC high-quality networking cables keep your network up and running.]

Det må vel betyde at det er et lige kabel da de skriver at det er til netværk.
(ved godt forskellige switche kan bruge både krydset og lige kabler nogle gange)

Men kan i finde et krydset 6E kabel til mig på nettet så vil jeg være glad

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-04-07 22:13

Som udgangspunkt skulle Cat 6E, være det bedste kabel, da det er et skærmet netværkskabel.
Hvis du køre direkte mellem 2 PC'er, skal det være et Cros Over = Krydset kabel, således at indgangen på den PC der skal modtage, kan se udgangen på den PC der sender.
Hvis du køre over en Switch eller router, skal du normalt bruge Streight over = Lige igennem.

For at opnå maximal hastighed, skal alle enheder understøtte den ønskede hastighed.
Et kort kabel i Cat 5E, kan godt bruges, men hastigheden vil så gå ned, men vil ligge et stykke over de 100 Mbps.

Accepteret svar
Fra : supertorsdag

Modtaget 110 point
Dato : 22-04-07 22:16

Tips:
Kør signalet gennem en Gigabit switch (måske en mini switch) så behøves du ikke krydsede kabler. Anyway , Du kan måske nøjes med CAT5e til 1 gigabit.. se nedenstående

Det er CAT6a --netop a- det er 10Gbit.

Se specifikationen
Cat 5: Currently unrecognized by TIA/EIA. Provided performance of up to 100 MHz, and was frequently used on 100 Mbit/s ethernet networks. May be unsuitable for 1000BASE-T gigabit ethernet.
Cat 5e: Currently defined in TIA/EIA-568-B. Provides performance of up to 100 MHz, and is frequently used for both 100 Mbit/s and gigabit ethernet networks.
Cat 6: Currently defined in TIA/EIA-568-B. It provides performance of up to 250 MHz, more than double category 5 and 5e.
Cat 6a: Future specification for 10 Gbit/s applications.

Mvh
LAN experten

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 22-04-07 22:52

ok. Jeg synes ikke rigtig i svarede på mit spørgsmål. Jeg vil ikke kører gennem switch endnu, og derfor skal jeg bruge et krydset kabel. Jeg vil gerne have et 6e kabel da jeg ved at gigabit'en bliver brugt fuldt ud.

Men det kabel jeg har fundet er vist et lige kabel, så kan i finde et krydset netkabel (6E)
I samme prisklasse (80-100 kr)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-07 01:35

Du kan bare skifte stikket og bytte lederparrene.

Hvis det kun er en ganske kort stykke stykkr kabel det drejer sig om, under 1 m , har jeg svært ved at tro på at dæmpningen ved Gbit hasttighed i et 5E kabel har betydning.
Så brug bare et kort kat 5E kabel.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-04-07 13:32

Du skal være opmærksom på at ved op til 100 Mbps, bruger du kun 4 tråde = 2 trådpar.
Ved 1 Gbps bruger du alle 8 tråde i kablet.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 23-04-07 13:37

hvordan kan det så være at jeg stadig kun kan udnytte 15 % af min gugabit forbindelse.
Jeg tror stadigvæk at 6E kablerne gør en forskel. Men kan i finde et krydset 6E kabel ville det være fedt. Ellers må jeg gøre som transor foreslår

(den jeg kopier med har også gigabit. Og computerne siger også at det er gigabit.
Vi er connected med krydset kabel (almindelig)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-04-07 14:20

Citat
6E kablerne gør en forskel

Det gør de jeg kører ikke med andet i mit lan,alle
5 pc'er har gig net kort,jeg kunne mærke det med det samme da jeg udskiftede kablerne.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-04-07 14:23

Disse>
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800308
kort imellem router og kabelmoden,længere fra pc'er til router,jeg har ikke tjekket om de har crosover kabler.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-04-07 18:28

Nu er det jo ikke nok med gode netkort og kabler, hvis det så er en af dine PC'er som ikke kan sende/modtage hurtigt nok. - Som altid, er det det svageste led der sætter hastigheden!

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 29-04-07 18:51

ja det har du ret i, men som jeg skriver har de begge gigabit netkort. Så der skulle ikke så gerne være en begrænsning på 15 % af gigabit forbindelsen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-04-07 20:30

En kabeltester vil kunne fortælle om alle tråde er OK i kablet. Men selve kablets opbygning har også en del at sige. Kablet er ikke parsnoet for sjov skyld. Det har noget med signalets ballancering at gøre.
Jeg prøvede en gang at lave et kabel af et 8 leders fladbåndskabel til ISDN. Men allerede ved en kabellængde på mindre end 2 meter, var der næsten ingen signal, selv om der var elektrisk gennemgang.
Så det er vigtigt at kablet er parvist snoet som det skal, ellers er der alt for stort tab i kablet.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 24-05-07 12:22

Tak for svaret supertorsdag.