/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
max antal passager i personbil
Fra : hojriiskim
Vist : 1993 gange
50 point
Dato : 22-04-07 21:20

hey..

hvor mange passagere må man have på bagsædet af en personbil hvor der er seler til 3 personer? må man godt have 4 passagere på bagsædet så eller hvad når der kun er seler til 3?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-07 21:23

Der må kun sidde det antal personer der er seler til

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 22-04-07 21:23

mener kun du må have dem der er seler til..

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-04-07 21:24

Der må kun være 3 i dit tilfælde.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 22-04-07 21:26

Ja, hvis der var seler til fire var det ok med 4 på bagsædet. Men ikke flere personer end seler. (Med mindre du kører i en veteranbil, der er så gammel, at den er før "selernes tid"...)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-07 21:29

Citat
Antallet af passagerer, der lovligt kan befordres (færdselslovens § 80b)

Hovedreglen:
Antallet af passagerer, der befordres i en bil, må ikke overstige antallet af passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler.

Hvis bilens forsæde ikke er forsynet med seler, må der befordres flere passagerer end siddepladser med seler på forsædet.

Hvis bilens bagsæde eller bagsæderne ikke er forsynet med seler, må der befordres flere passagerer end siddepladser med seler på bagsædet.

Undtagelser(bekendtgørelsens § 8):

Befordring af passagerer, som af lægelige årsager er fritaget for at anvende sikkerhedsudstyr.
Politiets, militærpolitiets, forsvarets og redningsberedskabets befordring af passagerer under betingelserne nævnt i § 8, nr. 2.
Befordring af passagerer i bybusser og busser, der er indrettet med mindst 20 % ståpladser og anvendes til rutekørsel.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 22-04-07 21:55

Du må have dem der er plads til...selv om der kun er tre seler.......Men, det kræver at de personer der ikke er seler til, er højere end 135 cm.

Det er en dispensation for de nye regler der trådte i kraft 1/5 2006, og dipensationen gælder indtil

http://www.sikkertrafik.dk/38f33e80

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-07 21:58

Citat
På bagsædet: indtil 1. maj 2009 er det lovligt (men det anbefales ikke) at være flere på bagsædet, end der er seler til. Børn under 135 cm må dog ikke sidde løst på bagsædet.

Der er mere at læse på denne side

http://www.sikkertrafik.dk/39673e80

http://www.sikkertrafik.dk/1c8000a

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-07 22:01

Korrekt

Den blev vistnok lavet fordi der stadig kører en masse biler uden den midterste sele på bagsædet....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-04-07 22:28

Jubii

Så slipper jeg for at have unger på bagsædet at Taunus'en

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-07 22:35

Citat
Så slipper jeg for at have unger på bagsædet at Taunus'en

Har den bagsæde ???????

Er det ikke blot en bænk

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-04-07 22:41

> refi

Næ nej, det er sgu da en rigtig sofa vogn fra dengang der blev lavet biler

Dog kun forsikret til "søndags-kørsel"

- Anden

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 14-05-07 22:17

Tak for svaret dova.