/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Frostsprængte mursten
Fra : droslerne
Vist : 5010 gange
200 point
Dato : 22-04-07 21:04

Jeg håber på et godt råd.
Frostsprængte mursten i gavlen, det vil sige de skaller og de er porøse, jeg har prøvet at ligge et lag puds uden på, men det kommer igen år efter år.
XL byg siger at der skal nye mursten.
Er der en der ved lidt om det her problem, kan man smøre et eller andet unden på inden man pudser elle hvad ???????????
Mvh Robert

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 210 point
Dato : 22-04-07 21:40

Hej droslerne

Jeg antager at din gavl er murer af cellesten, altså mursten med luft i.

Problemet er at der trænger vand ind i murstenen, og at den derefter frostspringer vinteren over,

Det er min erfaring at du kan pudse din gavl, med cementmørtel eller stærk bastartmørtel, efter udtørring bør du påfører gavlen en god maling.

Du bliver nød til at foretage en udkastning bestående af cement, sand og vand, du blander det meget vådt, kaster det på vægen med en murske, kører det over med et pudsebrædt, evn. gentager du det et per gange.
Derefter pudser du gavlen med cementpuds 1 del cement og 4 dele sand.
Efter udtørring skal gavlen males.

God fornøjelse

Med venlig hilsen

Kissan

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 22-04-07 21:44

Frostsprængningen kan ligesågodt skyldes vanddamp indefra huset. Er indermuren ikke ordentlig tæt, og er der så ovenikøbet hulmursisoleret, så har du balladen. Er der et opvarmet ru, hvor frostsprængningerne sker eller er det et uopvarmet loft?

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 22-04-07 21:48

Det er et uopvarmet loft og ikke isoleret huset er fra 1925

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 22-04-07 21:52

Det lyder så godt det Kissan skriver, for det er noget af det jeg selv tænkte kunne lade sig gøre

Godkendelse af svar
Fra : droslerne

Dato : 22-04-07 22:06

Tak for svaret kissan. Jeg prøver det du har skrevet.
MVH Robert

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 23-04-07 11:58

Inden du prøver dig frem, så overvej lige hvad problemet skyldes. Et hus fra 1925 er næppe af cellesten, og cellesten er hårdtbrændte så der er sjældent problemer med dem. Noget må have ændret sig; enten får muren mindre varme end før, eller også får den mere vand. Måske er loftet blevet efterisoleret, eller ekspansionsbeholder og uisolerede varmerør isoleret/fjernet. Udelukker vi nedsivende vand fra defekt tag og inddækninger er der opfugtning indefra og møre fuger tilbage. Kun hvis møre fuger er problemet, vil det hjælpe at pudse. Jeg vil nu mene at pudsen skal være diffusionsåben og fleksibel. Muligvis er frostsprængningerne begyndt pgr. en for tæt overfladebehandling.Tjek aalborg portlands hjemmeside, inden du giver hele huset sokkelpuds.Der er blandingsforhold for mørtel til forskellig brug.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 23-04-07 21:35

klemme2006 jeg er først kommet tilbage nu her i dag
tak for dit råd og tak skal du have
MVH Robert