/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad er en rimelig pris?
Fra : HelleS
Vist : 612 gange
500 point
Dato : 22-04-07 14:52

Hej

Jeg står og skal købe en brugt bil af privat person. Det drejer sig om en Fiat Punto (1.2 ELX, Aut., 80 HK, 158000 km - fra 05/2000). Den er i meget fin stand, undervognsbehandlet og aller service overholdt etc. Jeg skal købe bilen af en bekendt. Mit spørgsmål er så hvad er en rimelig pris? Jeg kan se på fdm.dk at en tilsvarende hos forhandler koster ca 64000 kr. Men det bør jo være billigere at handle privat her gælder jo ingen garanti!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-04-07 15:02

Hej HelleS
Meld dig evt. ind i FDM og få et eftersyn af den omtalte bil. Sælgeren har intet imod dette, hvis han da har rent mel i posen.
Ellers kan du lege lidt på http://www.bilpriser.dk/ og se hvad den "vurderes" til

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-04-07 15:12

En Punto, 158.000 Km
Ikke en krone mere end 20.000
Men jeg ville ikke købe den, den har kørt for mange km.

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 22-04-07 15:14

Hej Clan

Jeg er medlem af FDM, og den vurderes til 64000 kr. på bilpriser.dk, men der er jo prisen hos en for en bil købt hos forhandler og den bør jo være billigere når man køber privat. Mit spørgsmål er hvor meget billigere når man køber privat?

og vi skal have lavet en købstest hos FDM før handler!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-04-07 15:21

Jamen så er det jo en vurdering af, hvor meget du syntes din bekendte skal ha' i fortjeneste
Prøv at "lege" at du er sælger på Bilpriser, så kan du jo danne dig et billede af, hvad han kan forvente, hvis han sælger til anden side... end dig.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-04-07 15:23

NB Jeg er lidt tilbøjelig til at give Teil ret 158.000 og så med automatgear i en 1.2

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-04-07 15:28

Max. 40.000,- i mit område, men prøv selv på http://www.bilpriser.dk/

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 22-04-07 15:47

Ja, det fjollet med automatgear....46000 kr. kan de få i bytte hos forhandler...

Men hvis vi lige ser bort fra den omtalte punto, kan man så sige at det er en bestemt procentsats billigere at handle brugt bil privat end hos forhandler, eller er der ingen "regler" for det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-07 16:14
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-04-07 16:19

Der "var" en god ven, vil jeg sige.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 22-04-07 17:43

Hey..

Vil lige til din orientering fortælle: at der er ikke noget der hedder købt som beset mere!! eller uden garenti!!! den nye købe lov pr. 1 jan 2007 skriver det! at selvom man er enige om at der ikke er dette har man altid købeloven med 2 års garenti på tinge som var i skykkker på købes tidspunket!

Forsat go søndag

Fusses

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 22-04-07 18:29

Jeg synes ikke at 158000km. er så meget , men hvis du ikke lige mener at du har brug for Automatgear så mener jeg at du skal finde en bil hvor du selv "rører i benzinen"

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 22-04-07 19:26

Hvis en forhandler vil give 46000 for den i bytte, betyder det, at forhandleren regner med at kunne gensælge den for 60-64000. Det er sådan ca en fortjeneste i den størrelse, at forhandlere kalkulerer med.

Uden at skele til mærket, men sådan generelt så er de "i bytte priser" lidt lavere end det bilen kan sælges for privat, og hans gensalgspris større end det den kan handles for privat.......prisforskellen kan ca deles over i tredjedele, sådan at 46000 som byttepris = ca (max) 64000, det vil sige, at en realistisk pris ved privat handel er ca 52000,- (jeg ville dog ikke købe den med så mange km på "klokken"...det er en "meget brugt bil", når det kun er en 1,2 )

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-04-07 19:31

Køb ikke bil af venner, det er mange venskab der er gået fløyten pga. bilkøb.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : HelleS

Dato : 22-04-07 22:56

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-04-07 23:04

> fusses

Der er ikke noget der hedder 2 års garanti!!
Stor misforståelse blandt MANGE!

Det er 2 års REKLAMATIONSRET og det er noget halt andet.. Det dækker kun oprindelige fejl, hvis du opdager fejlen inden for et halvt år er det sælgers problem at bevise den ikke var der ved salget, efter den tid er det købers fejl at bevise at fejlen var der ved købet.

Held og lykke med købet, alt over 20.000 er for dyrt, efter min mening

- Anden