/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lisbeth Margrethe Thomasdatter
Fra : aase48
Vist : 4372 gange
100 point
Dato : 21-04-07 10:37

Hej

Min tiptiptipoldefar Henrik Knudsen fra Glud, Bjerre Herred, Vejle amt blev 31/1 1787 gift med Lisbeth Margrethe Thomasdatter i Glud kirke. Hun dør 17/4 1829 65 år gammel. Hun burde da være født i 1764/65. Men jeg kan ikke finde nogen med det navn født omkring det tidspukt, så hvis nogen ved noget om hende, hører jeg gerne fra jer.

Aase

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 21-04-07 20:56

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

vejle, Bjerre, Glud, Glud Sogn, Nørbye Bye, 13, FT-1787, B9156
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Knud Hendrichsen 55 Gift Hosbonde Hosbonde og Gaardmand
Maren Hansdatter 60 Gift Madmoder
Hendrich Knudsen 25 Gift Deres Søn
Hans Knudsen 23 Ugift Deres Søn
Maren Jørgensdatter 32 Ugift Tieneste Folk
Lisbeth Margrethe Thomasdatter 16 - Tieneste Folk
Anne Marie Jørgensdatter 13 - Tieneste Folk

Jeg kan heller ikke finde hende født fra 1763-1767 og efter denne FT skulle hun jo være født 1771
har søgt 1770-1771, der er hun heller ikke, selvom der er masser at muligheder for Thomasdatter - der er nemlig rigtig mange med fornavnet Thomas.
Aldrig har jeg oplevet en præst der har skrevet så mange comunionér

Hun er jo tjenestefolk ved denne folketælling i 1787, men bliver gift med Henrik 31/1-1787 altså ganske kort tid efter FT. Ved vielsen står der hun er af præstegården

Mvh Steenvin

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 22-04-07 05:51

Hej Steen

Det er faktisk sådan, at den FT er foretaget 1. juli 1787, så da er de allerede gift og deres første barn født, og hvis du lægger mærke til det, står netop sønnen Hendrich Knudsen opført som gift, og det er ham, som hun er gift med, men hvor er Lisbeth Margrethe og sønnen Knud, der blev født 17/5 1787 ?? Det er for mig et stort mysterium.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 09:44

er det denne familie du søger ???
senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

vejle, Bjerre, Glud, Glud Sogn, Nørbye, 6, FT-1801, B9169
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Henrik Knudsen 40 Gift Hosbonde Gaardmand
Lisbeth Thomasdatter 38 Gift Konen
Knud Henriksen 8 - deres Børn
Maren Henriksdatter!! 7 - deres Børn
Birthe Marie Henriksdatter!! 5 - deres Børn
Thomas Henriksen!! 4 - deres Børn
Anne Marie Henriksdatter!! 1 - deres Børn
Mourits Thomasen 30 Ugift Tienestefolk
Mette Marie Jensdatter 21 Ugift Tienestefol

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 10:08

fra denne side
http://www.brejl.dk/

er det din ane???
senta
1. Bjerre herred skifteuddrag ••
Erik Brejls hjemmeside Bjerre herreds godsers skifteuddrag [Barritskov gods] [Boller og Møgelkær godser] [Jensgård gods] [Palsgård gods] [Rohden...
...Hans Eriksen på Glud Mark. B: Niels 11, Erik 8, Maren 4. FM: farbror Henrik Knudsen i Overby. Enkens første ægteskab med [Peder Lauridsen Bank, skifte...
...E: Henrik Knudsen. B: Knud 42, Maren g.m. Niels Smed i Østrup, Birthe Marie g.m. Erik Taaning i Horsens, Thomas 32, Anne Marie 30, Else g.m. Peder...
55% 28. marts 2007 18:08:16 GMT+00:00 http://www.brejl.dk/bjerre.htm
Hvis du får for mange resultater, så prøv at læse min søgevejledning

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 22-04-07 11:04

Hej Senta

Ja, det er min ane. Det er Maren gift med Niels Smed i Østrup, der er min tiptipoldemor. Men det har jeg fundet, det jeg ikke kan finde er Lisbeth Margrethes aner. Måske er det hendes bror Mourids Thomas, der ses i FT som tjenestefolk hos dem. Der findes også en Birthe Marie Thomasdatter, der er født i Barrit, det kunne jo også være en søster, da et af Lisbeth Margrethes børn hedder Birthe Marie, men det er jo kun gisninger, det er ikke noget jeg kan få bekræftet.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 11:34

har du prøvet hjernø kirkebog, barrit osv . de rejste jo ikke så langt hjemmefra på det tidspunkt.????
AO er først åben igen i aften,
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 11:38

det kan som du skriver godt være en bror til lisbeth, her er fra DDA1787 med
Mourids Thomas
senta
Samtlige personer i husstanden

vejle, Bjerre, Glud, Glud Sogn, Nørbye Bye, 8, FT-1787, B9156
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Lauridsen 32 Gift Hosbonde Bonde og Gaardmand
Sidsel Marie Erichsdatter 27 Gift Madmoder
Niels Pedersen 7 - Madmoderens Stifsøn
Peder Pedersen 1 - Konens Søn af 1ste Egteskab
Jens Rasmussen 28 Ugift Tieneste Folk
Anne Kierstine Erichsdatter 16 Ugift Tieneste Folk
Mourids Thomasen 9 - Tieneste Folk
Laurids Rasmussen 73 Enke aftægts Mand i Gaarden lewer af sin Aftægt

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 11:54

det er måske ophavet til din lisbeth
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

vejle, Bjerre, Barrit, Breet Bye, , 29 Familie, FT 1787, A1861
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Thomas Pedersen 58 gift mand En stoder og inderst.
Maren Klausdatter 44 gift hustru
Karen Marie 11 - en datter
Morten 9 - en søn
Jens 8 - en søn
Birthe Marie 5 - en datter

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 12:12

fra FS. det kan evt. være lisbeths forældre, thomas pedersen bliver gift 2x med Maren Klausdatter
senta
Husband
Thomas Pedersen Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 11 SEP 1763 Of Over Barit, , Vejle, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Else Jensen Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: 11 SEP 1763 Of Over Barit, , Vejle, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 22-04-07 12:33

Hej Senta

Jeg har prøvet Barrit. Der har jeg fundet en Lisbet Margrete født i 1765. Det kunne godt være hende. Der hedder faderen Thomas Jensen og moderen Maren Hansdatter. Men dem kan jeg ikke finde hverken hos FS eller Brejl, så jeg kan ikke få bekræftet, at det er den rigtige. Det ville jo passe fint med, at en pige er døbt Maren, men Henrik Knudsens mor hedder altså også Maren. Men det er altid rart med et par friske øjne på en person, som man har rodet med i så lang tid.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 12:47

det er trist AO er nede ellers var det jo let at tjekke de 2x thomas jensen der var gift x2

senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
vejle, Bjerre, Glud, Glud Sogn, Nørbye Bye, 1, FT-1787, B9156
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Thomas Jensen60 GiftMandHuusmand og Daglønner
Sindet Mouridsdatter48 GiftHans Kone
Peder Thomasen8 -Deres Søn af 2det Egteskab
Jens Thomasen3 -Deres Søn af 2det Egteskab
Anne Marie Pedersdatter66 EnkeInderste

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
vejle, Bjerre, Barrit, Barrethuule, , 10 Familie, FT 1787, A1861
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Thomas Jensen61 giftmandGaardbeboer
Johanne Sørensdatter47 gifthustru
Anna Maria15 -en datter 1. ægteskab
Jens12 -en søn 2. ægteskab
Jørgen10 en søn 2. ægteskab
Karen Maria6 -en datter
Apolone2 -en datter
Rasmus Nielsen30 -en karl

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 20:17

Barrit Bjerre Vejle Barrit - Vrigsted 1745 1801

Thomas Jensen får en datter som du skriver Lisbet Margrete født i 1765. opslag 118
han får også en søn jens i 1761 opslag 90 ? jeg kan ikke se hvad konens navn er , men det kan være denne thomas jensen fra DDA 1787 der er gift x2 med johanne sørensdatter
senta

Samtlige personer i husstanden
vejle, Bjerre, Barrit, Barrethuule, , 10 Familie, FT 1787, A1861
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Thomas Jensen61 giftmandGaardbeboer
Johanne Sørensdatter47 gifthustru
Anna Maria15 -en datter 1. ægteskab
Jens12 -en søn 2. ægteskab
Jørgen10 en søn 2. ægteskab
Karen Maria6 -en datter
Apolone2 -en datter
Rasmus Nielsen30 -en karl

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 22-04-07 20:53

Hej Senta

Jeg er på opslag 82. Da bliver en Thomas Jensen gift med en Margrethe, som dør under en tvillingefødsel på opslag 84. Det var almindeligt, at opkalde barnet efter en afdød ægtefælle. Men jeg synes, det er lidt svært at finde rundt i de forskellige Thomas Jensenèr. En er fra Barritskovby, og en er fra Barrithule. Men jeg kigger videre.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 21:14

se opslag 156- thomas jensens kone maren christensdatter dør
157 thomas jensen gift med Johanne Sørensdatter
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 22-04-07 21:41

Hej Senta

Jeg tror, at det er den forkerte Thomas Jensen, du har fat i, Lisbeth Margrethe er født i Barritskovby, og ham du har fat i bor i Barrithule. B.H. Jeg har fundet en Thomas Jensen død i 1766, og jeg tror, det er hendes far. Opslag 125. På opslag 126 bliver enkekone Lisbet Nielsdatter gift med ungkarl Frederik Nielsen. Det kunne være moderen. Men jeg er altså lidt ude i gætterierne.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-07 22:04

opslag 78 tomas jensen og en nielsdatter viet jeg kan ikke læse fornavnet
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-04-07 08:38

fra DDA. 1801 henrik knudsen er gårdmand i glud og har sikkert overtaget faderens gård, i de tider/ 1700 og 1800 tallet blev sønnerne fra gårdene gift med gårdmandsdøtre, jeg tror Lisbeth Thomasdatter er fra en gård eller ???
senta
vejle, Bjerre, Glud, Glud Sogn, Nørbye, 6, FT-1801, B9169
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Henrik Knudsen 40 Gift Hosbonde Gaardmand
Lisbeth Thomasdatter 38 Gift Konen

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 23-04-07 20:14

Hej Senta

Så er jeg på igen. Den Tomas Jensen, der bliver gift med Anna Nielsdatter, er fra et sted i Barrit, der hedder Roe, så det er heller ikke ham. Med hensyn til at Henrik har arvet gården fra sin far, har du ret. Jeg har faktisk et lille stykke fra en bog om Glud, der fortæller, at gården nedarves i familien fra 1729 til 1910.
Da de to bliver gift står der ved Lisbet Margrete "af præstegården", så jeg mener hun har været tjenestepige i præstegården.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-04-07 22:25

jeg tror det er den rigtige Lisbet Margrete født i 1765.med far tomas jensen og maren hansdatter som forældre ,maren hansdatter kan være død i barselseng og tomas jensen gift kort tid efter marens død med evt Lisbet Nielsdatter ????
jeg prøver i morgen med kirkebogen fra barrit og glud for at se om der er andre med navnet Lisbeth Margrethe , tiden var dengang ikke til de store rejser så hun skal findes i bjerre sogn.
jeg tror hun er gårdmandsdatter evt fra det 1 ægteskab næsten sikker
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-04-07 00:06

vejle, Bjerre, Barrit, Barrethuule, , 10 Familie, FT 1787, A1861
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Thomas Jensen61 giftmandGaardbeboer
får en søn i 1763 opslag 100 jeg kan ikke tyde sønnens navn
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-04-07 12:12

hej Aase
jeg har set i kirkebogen % resultat kun denne Lisbet Margrete født i 1765. men mange folk i bjerre herred har navnet thomasdatter, tomas osv de er ikke til at skille ad, og gang på gangf har præsten udeladt konens navn.

prøv at skrive eller ringe til glud museum og spørg om de kender til denne gård, de er meget hjælpsomme på arkivet.

Henrik har arvet gården fra sin far, har du ret. Jeg har faktisk et lille stykke fra en bog om Glud, der fortæller, at gården nedarves i familien fra 1729 til 1910.

senta

http://www.gludmuseum.dk/Rammedansk.htm

post@gludmuseum.dk

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 24-04-07 16:14

Hej Senta

Jeg har faktisk været på lokalarkivet i Glud. Der havde de en anetavle over en stor del af familien, og Lisbet Margretes datter Maren Henriksdatter blev gift med smeden på Jensgård, og netop den smedie findes i dag på Glud Museum, så det er jo da meget sjovt, men Lisbet Margrete havde de ikke noget om. Men som du også skriver, er der mange i Bjerre Herred, der hedder Thomasdatter, der er også mange, der hedder Lisbet Margrete, især i Rårup, men jeg har heller ikke kunnet finde så mange, der hedder begge dele.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-04-07 17:09

hej Aase
så må Lisbet Margrete & forældre jo være at finde i kirkebogen, dengang rejste de jo ikke så langt væk fra sognet , og meget få blev gift med folk udenbyes fra.
har du prøvet bjerre nebsager , hvad med stouby ??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-04-07 18:05

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

hvad med denne Thomas Jensen 52 Gift Hosbonde Bonde og Gaard Beboere
der er gift x2 ?
senta
vejle, Bjerre, Bjerre, Bierre Sogn, Nørre Bierre, 1, FT-1787, B9155
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Thomas Jensen 52 Gift Hosbonde Bonde og Gaard Beboere
Kiersten Hansdatter 41 Gift Hans Kone
Inger Marie Thomasdatter 15 - ægte Barn efter 2det Ægteskab
Ane Kierstine Thomasdatter 13 - ægte Barn efter 2det Ægteskab
Rasmus Thomasen 11 - ægte Barn efter 2det Ægteskab
Birthe Thomasdatter 8 - ægte Barn efter 2det Ægteskab
Hans Thomasen 6 - ægte Barn efter 2det Ægteskab
Peder Thomasen 4 - ægte Barn efter 2det Ægteskab
Maren Thomasdatter 2 - ægte Barn efter 2det Ægteskab

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-04-07 21:13

hej Aase
Lisbet Margrete dør 17/4 1829 65 år gammel
jeg kan se hun står ved sin død i 1829 som elisabeth margrethe thomasdatter og ikke som lisbeth jeg ved ikke om det evt. ændre noget i din søgning,???
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 25-04-07 07:22

Hej Senta

Den har jeg været omkring, og det ændrer ikke rigtig noget. Jeg kan også se, at ved skiftet efter hende (Brejl) står hun som Elisabeth Thomasdatter. Ved hendes død, kan man også se, at Margrethe er tilføjet senere. Præsterne tog det ikke så nøje med stavningen dengang. Men der er heller ikke nogen Elisabeth i FT fra 1787. Hun er altså en hård nød at knække. Jeg troede, jeg havde fundet noget, da jeg gik ind og kiggede på sønnen Knuds dåb i 1787, for hans gudmoder var Johanne Hansdatter fra Skovmøllen i As. Men så kunne jeg finde et skifte efter hendes 2 mænd, og der var ingen datter ved navn Lisbet Margrete. Jeg har også prøvet at finde hendes konfirmation, men i Barrit mangler der noget i kirkebogen fra den tid. Så hun bliver ikke nem at spore.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-04-07 10:37

hej Aase
jeg har lidt her med navne som margrethe bla. en konf. med henrik knudsen i 1778 og en margrethe
som du skriver Så hun bliver ikke nem at spore
jeg har tjekket kirkebøgerne fra bjerre sogn op til flere x % resultat for fødte med navnet elisabeth margrethe// lisbet margrethe
jeg håber du finder din ane.
har du prøvet at stille dit ? om din ane på dis-danmark ??
senta

BarritBjerreVejleBarrit - Vrigsted 17451801
fødte 1761
opslag 92
tomas ???
margrethe ???

GludBjerreVejleGlud - Hjarnø 17601780

konf.
opslag 228
margrethe ??? hos ???
henrik knudsen er det din ??

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 25-04-07 21:10

Hej Senta

Ved den første står der Tomas Therkelsen`s datter Margrethe af Barritskovby.
Ved den anden står der A. Margrethe, så hun hedder Anna Margrethe.
Det har været en stor fornøjelse at udveksle erfaringer med dig, men jeg tror ikke vi kommer hende nærmere, desværre. Og ja, jeg har prøvet Dis-Danmark, der var ikke noget resultat. Tak for det store arbejde, du har lagt i det.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-04-07 21:23

hej Aase
tak i lige måde en stor skam vi ikke fandt din ane,derudover kender du bøgerne om bjerre sogns historie 1 -2 ??
prøv at låne dem på biblio. de er rigtig gode.

hvis jeg falder over en lisbeth margrete fra barrit eller glud skal jeg nok huske dig og dit ??
held og lykke .
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-06-07 13:11

er det ikke din???
293. Thomas Jensen i Barritskovby 4-3-1793, s. 415. E: Maren Andersdatter. LV: Jens Sørensen Budder, Barritskovby. B: Anne Margrethe g. m. Jens Hansen Ebbesen, Over Barrit, Lisbeth Margrethe g. m. Henrik Knudsen, Nørby, Glud sogn.
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 09-06-07 18:38

Hej Senta
Du er bare super!
Jeg har været omkring de to som forældre, men jeg manglede, at få bekræftelsen på, at det var de rigtige, og det har du lige leveret mig. Jeg er meget taknemmelig. Har du fundet det på Brejl`s hjemmeside?

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-06-07 18:47

nej det har jeg ikke,i skifter fra barrit, rosenvold osv. har du andre du mangler hjælp til i det område ???

senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 09-06-07 19:07

Hej Senta
Hvor finder du dem?
Jeg skal lige gå anetavlen igennem, hvis jeg så finder nogen, jeg mangler, vil jeg skrive til dig. OK?

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-06-07 19:23

privat , og skriv bare
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-06-07 09:19

du finder skifterne i
Barritskov1781-1817   [G 365-4] film K 6/26

Indgang til skifteuddragene er lbnr. 203-438
og så ( nr. 293 )
der står sikkert mere i skifteuddragene,
det koster ca. 50 kr. mener jeg at bestille en kopi i viborg .

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-06-07 09:31

har du de her uddrag fra skifterne????
2256. Henrik Knudsen i Nørby 13-12-1841, s. 403 a. Enkemand efter [Elisabeth Thomasdatter], se lbnr. 1993. B: Knud, Nørby, Else g. m. Søren Pedersen, Glud.

1993. Elisabeth Thomasdatter i Nørby 16-5-1829, s. 257 b. E: Henrik Knudsen. B: Knud 42, Maren g. m. Niels [Sørensen] Smed, Østrup, Birthe Marie g. m. Erich Taaning, Horsens, Thomas 32, Anne Marie 30, Else g. m. Peder Michelsen, Glud, Anne Margrethe 26. FM: BROR: Knud Henriksen. Se lbnr. 2256.
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 10-06-07 12:20

Hej Senta
Nu har jeg været mit materiale om Lisbet margrete Thomasdatter igennem igen. Hendes mor er fra Hyllerød i Nebsager, derfor bliver Thomas Jensen og Maren Andersdatter gift i Nebsager kirke.
Hendes forældre findes FS Anders Jørgensen og Ingeborg Jensdatter, så med din hjælp kom jeg lige et skridt videre bagud.
Finder du disse filmruller i Viborg? Der var jeg for et par måneder siden, men jeg kunne slet ikke hitte rede i de skifter, så det fik jeg ikke noget ud af.
Henrik Knudsens død har jeg ikke.
Maren Andersdatter dør 5.januar 1801. Kan du finde hende?

Aase

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 10-06-07 12:26

Hej Senta

Jeg har lige opdaget en "nød" mere, som jeg ville spørge om.
Peder "Teglbrænder" Jensen
I kirkebogen for Hjarnø sogn 1816 står der:
begravet 13.juni Peder ......... Teglbrænder på Palsgård 54 år Forlist i storm. Hans lig opkastet på Hjarnø.

Han blev 4.juli 1814 i As kirke gift med Dorthe Pedersdatter
De fik sammen 2 børn
Kirsten Marie født 1813
Grethe Marie født 1815

Kan du finde et skifte efter ham?

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-06-07 14:04

du skal se i skifteprotokollerne fra de forskellige sogne i viborg hvor du finder de forskellige skifter
du kan få hjælp til at finde dine skifter i viborg de er meget gode til at hjælpe.
her er indgangsnr. til

lbnr. 1-72
Barritskov   1720-1764   [G 365-2] film K 6/24
lbnr. 73-202
Barritskov   1765-1782   [G 365-3] film K 6/25
lbnr. 203-438
Barritskov   1781-1817   [G 365-4] film K 6/26
lbnr. 439-583
Barritskov   1817-1850   [G 365-5] kort G 365-2

kan du evt. bruge dette??? jeg ved ikke om det er de rigtige jeg har fat i ??
derudover finder jeg intet på peder fundet på hjarnø
der mangler skifter fra palsgård i det tidsrum din ane er død
Han blev 4.juli 1814 i As kirke gift med Dorthe Pedersdatter
De fik sammen 2 børn
Kirsten Marie født 1813
Grethe Marie født 1815

312. Thomas Jensen i Barritskovby 17-9-1794, s. 468. A: MOR: Kirsten Hansdatter g. m. Jens Hansen, HALVBROR: Peder Jensen 56, Barritskovby, HALVSØSTER: Anne Jensdatter 64, Rårup, HALVBROR: Hans Jensen 17, HALVSØSTER: Karen Jensdatter 25, HALVSØSTER: Maren Jensdatter 15.

526. Hans Nielsen Thuesen i Barritskovby 20-12-1833, s. 296. E: Maren Andersdatter. LV: Peder [Rasmussen] Skiøth, Barritskovby. B: Anders 11, Friderich Christian 6, Søren 2. FM: FARBROR: Niels Nielsen Thuesen, Over Barrit. Se lbnr. 574.

4383. Anders Jørgensen i Hyllerød 12-2-1742, s. 73. E: Ingeborg Jensdatter. LV: Jens Nielsen, Hyllerød. B: Jørgen 18, Jens 6, Jens 3, Maren 16, Anne 14, Maren 12. FM: FARBROR: Niels Jørgensen, Hyllerød.

423. Anne Cathrine Michelsdatter i Nørlykke, Barrit sogn 9-5-1814, s. 872. E: Peder Jensen. 1. ægt. m. Jørgen Jørgensen, se lbnr. 367. 7 B: Michel, Hyrup, Jørgen 22, Laurs 18, Maren g. m. Michel Olesen, Røjkier, Karen Marie 28, Karen g. m. Jens Pedersen, Over Barrit, Anne 14. FM: FARBROR: Rasmus Ebbesen, Breth mark, Niels Michelsen, Barrithule.
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 10-06-07 14:11

Hej Senta
4383 er den rigtige. Den stemmer også med det jeg har fundet på FS.
Tak
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-06-07 14:40

det her er vel din dorthe pedersdatter ??
senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Vejle, Bjerre, Raarup, Gram Skoledistrikt. Raunholdt, et Huus, 24, FT-1834, C0527
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Morten Hansen 38 Gift Lewer af sin Jordlod
Dorthe Pedersdatter 50 Gift Hans Kone
Grethe Marie Pedersdatter 19 Ugift Deres Børn
Peder Pedersen 10 Ugift Deres Børn
Morten Jensen 6 Ugift

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 10-06-07 15:45

Hej Senta
Ja, det er det.
Dorthe Pedersdatter er født 1784 som datter af Peder Pedersen Smed og Kirsten Jensdatter i Kirkholm. På Boller slot er der i 1801 en tjenestepige ved navn Dorte Pedersdatter på 16 år. Det kunne godt være hende. 1. Hun har fået en datter Kirsten Marie Pedersdatter, der bliver døbt i As 7. januar 1813. Udlagt barnefader Peder Teglbrænder. Dorthe Pedersdatter bliver gift med Peder Jensen (Teglbrænder) 4. juli 1814 i As kirke. 2. Grethe Marie Pedersdatter 4. maj 1815. I kirkebogen for Hjarnø sogn 1816 står der: begravet 13.juni Peder ......... Teglbrænder på Palsgård, 54 år, Forlist i storm. Hans lig opkastet på Hjarnø. Det har været meget svært at finde noget om Peder Jensen Teglbrænder, men det er stor sandsynlighed for, at det er ham, der er druknet ud for Hjarnø, da Dorthe Pedersdatter jo gifter sig igen senere dette år. 16. november 1816 bliver hun nemlig gift med Peder Madsen 30 år i As kirke. Sammen får de: 3. 24. marts 1818 Karen (døbt i As kirke) 4. 20. april 1824 Peder. Da bor de på Ravnholt Mark. Peder Madsen dør 6. juni 1824. Da er han 37 år. 8. august 1824 bliver Dorthe Pedersdatter i Rårup kirke gift med Morten Hansen, der på det tidspunkt er 27½ år gammel. Ifølge folketællingen af 1840 bor Dorthe Pedersdatter (50år?) hos Morten Hansen (44 år), der lever af sin jordlod på Ravnholt mark. Hos dem bor Karen Pedersdatter (22 år) deres datter, og en plejesøn Morten Jensen. I folketællingen af 1845 bor de også på Ravnholt Mark, men da kaldes hun Dorethea Pedersen. Da bor de sammen med Karen Pedersen 27 år og Niels Peter Hansen 1 år. Niels Peter er Karen Pedersens uægte barn med en Jørgen Nielsen. Dorthe Pedersdatter dør d.13. juni 1855 71 år gammel på Ravnholt Mark.(uddrag af min Familiekrønnike)
Det er, hvad jeg har om Dorthe Pedersdatter og Peder Teglbrænder.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-06-07 16:45

har du prøvet skifterne fra brejl??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-06-07 14:39

hej igen
er det ikke din dorthe ???
senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Vejle, Bjerre, As, Kirkholm Bye, , 6, FT-1787, A3583
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Pedersen 49 Gift Mand Hiulmand
Maren Jensdatter 38 Gift Kone
Karen Pedersdatter 8 - Børn af 1. Ægteskab
Maren Pedersdatter 5 - Børn af 1. Ægteskab
Dorthe Pedersdatter 3 - Børn af 1. Ægteskab
Kirsten Pedersdatter 1 - Barn af 2det Ægteska

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 11-06-07 16:02

Hej Senta

Ja, jeg har prøvet Brejl på alle mine aner.

Og jo, det er Dorthe Pedersdatters far og stedmor. Hendes mor døde nemlig, da hun kun var 1 år gammel, og faderen blev som det jo var brugt dengang gift igen hurtigt derefter.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-06-07 16:30

jeg kan ikke finde noget på peder pedersen , ved du hvornår han dør `???
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 11-06-07 17:55

Peder Pedersen Smed i Kirkholm = Peder Smed. Husmand (født ca. 1738, død 1798) Var hjulmand i Kirkholm i 1787. [FÆ s. 357 (1765 efter faderen)] ~ (1) 30.1.1772 m. Kirsten Jensdatter (født ca. 1740, begr. 1.7.1785). (2) 1785 m. Maren Jensdatter Kirk (døbt 1750, død efter 1801).

Kilde: Kristensen, Birgit Juul: Min jyske slægt.

Her er noget ham fra en hjemmeside, jeg har fundet. Hans far var også smed i As og hed Peder Hansen Smed. Moderen hed Anne Pedersdatter. De blev gift i As i 1735. Peder Hansen Smeds far hed Hans Smed.

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 11-06-07 18:12

Hej Senta
Jeg tror Thomas Jensen fra Barritskovby er søn af Jens Therkildsen og Lisbeth Thomasdatter. Hun dør 1760. Kan du se, om der ligger et skifte efter hende?

Aase

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 11-06-07 18:22

Hej Senta

Jens Therkildsen dør 1761

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-06-07 19:11

det er hvad jeg kan finde , kan det evt. være dine
senta
182. Elisabeth Thomasdatter i Barritskovby 18-2-1778, s. 224 a. Enke efter [Niels]. B: Kirstine Nielsdatter g. m. Jens Hansen, Barritskovby, Mette [Marie] Nielsdatter g. m. Jørgen Jørgensen, Over Barrit, Karen Nielsdatter g. m. Laurs Nielsen, Barrithule, Bodil Nielsdatter g. m. Søren Hansen Thuesen, Barritskovby. 1. ægt .m. Frederik Pedersen. 2 B: Maren g. m. Jørgen Sørensen Smed, Barritskovby, Anne g.m. Hans Knudsen, Breth. Se lbnr. 142.

765. Hans Pedersen i Grund 1-5-1748, s. 58 a. E: Karen Nielsdatter. LV: Jens Nielsen, Hyruplyse. B: Karen 4. FM: afdødes SØSKENDEBARNS SØN: Niels Nielsen, desuden nævnes afdødes far Peder Davidsen, Grund. Enken ægter Jens Therkildsen. Se lbnr. 666, 825 & 873.

825. Karen Nielsdatter i Grund 21-2-1753, s. 149 b. E: Jens Therkildsen. B: Hans 4. 1. ægt. m. Hans Pedersen, se lbnr. 765. 1 B: Karen 8.

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 11-06-07 19:44

Hej Senta
Det er desværre ikke nogen af mine.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-06-07 21:26

hej
jeg har skifter fra barritskov fra 1720-1764 , 1765-1782 ,1781-1817 ,1817-1850

der er ikke andre lisbeth thomasdatter og jens therkildsen en ovennævnte, beklager.
? er hvor er de så fra ?
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 12-06-07 12:40

Hej Senta
I kirkebogen for Barrit 1745-1801 finder jeg følgende:
opsl.81: 16.jan. prædiket over Jens Terchilsens hustru Lisbet Tomasdatter 62 år gl.
opsl. 81: trolovet Jens Terchilsens søn Tomas og Margrethe Nielsdatter af B.H.
opsl.82: copuleret Tomas Jensen og Margrethe Wæverpige af Barritschou
opsl.84: prædiket over Tomas Jensens hustru Margrethe Nielsdatter af Barritschouby som døde i barnsnød med 2 dødfødte børn. Alder 30. (23.juli)
I kirkebogen for Nebsager finder jeg følgende:
opsl.65: 24.aug blev Thomas Jensen nu enkemand af Barrit og Maren Andersdatter i Hornsyld trolovede og 1.oct. copulerede.

Derfor har jeg forbundet dem med hinanden. Men det er da ikke sikkert, at jeg har ret. Men det passede så godt med at datteren er opkaldt efter farmor og ekskone på en gang.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-07 13:40

kan det evt. være thomas jensens første kone ??
senta
48. Anne Margrethe Nielsdatter i Barritskovby 22-7-1760, s. 146 a. E: Thomas Jensen. A: BROR: Niels Nielsen, Klakring u. Palsgård, HELSØSTER: Ingeborg Nielsdatter, enke efter Søren Pedersen, Fredericia, SØSTER: [Karen Nielsdatter], død, se lbnr. 45, g. m. Ole Michelsen, Over Barrit. 4 B: Michel, Niels, Maren, Marie.

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 12-06-07 13:49

Hej Senta

Ja. det tror jeg
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-07 13:55

jeg tror du har fat i den rigtige
senta

opsl. 81: trolovet Jens Terchilsens søn Tomas og Margrethe Nielsdatter af B.H.
opsl.82: copuleret Tomas Jensen og Margrethe Wæverpige af Barritschou

opsl.84: prædiket over Tomas Jensens hustru Margrethe Nielsdatter af Barritschouby som døde i barnsnød med 2 dødfødte børn. Alder 30. (23.juli død 1760

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-07 14:08

kan det evt. vare maren andersdatters far og mor ??
senta
97. Søren Jensen i Barrithule 16-1-1770, s. 47 b. E: Maren Nielsdatter. B: Anne, død, se lbnr. 1011, g. 1. g. m. Anders Olesen [Dam] Staksrode, død, se lbnr. 894. 2 B: {Jens 15, Søren 12}, 2. g. m. Michel Rasmussen [Dam], sst. 1 B: {Inger Marie 10}, Karen g. m. Rasmus Jensen, Barrithule, Jens, Barritskovby, Maren g. m. Thomas Jensen, Barrithule. Se lbnr. 1070.

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 12-06-07 16:37

Hej Senta
Nej, det er det ikke. Den Maren her hedder Maren Sørensdatter, men jeg har fundet Maren Anersdatters forældre i Hyllerød, Nebsager sogn, de hedder Anders Jørgensen og Ingeborg Jensdatter, og jeg har fundet dem på FS. De har 2 døtre, der hedder Maren. Den ene er født i 1726, og det tror jeg er min ane.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-06-07 16:49

Ingeborg Jensdatter har du fået udskrift på .

jeg ved ikke om du kan bruge de andre udskrifter ??
er det her ikke henrik knudsens far???
senta

2709. Anne Sørensdatter i Årup 21-5-1790, s. 736. E: Herman Christensen. B: Søren 5 uger. FM: afdødes FARBROR: Knud Henriksen, Nørby u. Boller. Se lbnr. 2675

724. Peder Nielsen [Ladefoged] i Bankehuset, Stoubyskov 13-7-1740, s. 230 a. E: Zidsel Jacobsdatter. LV: Jørgen Nielsen, Rønsholt. A: Hans Nielsen, Nørby, SØSTER: Karen Nielsdatter g. m. Laurs Therkildsen, Åstrup, SØSTER: Anne Nielsdatter g. m. Poul Knudsen, Åstrup, SØSTER: Maren Nielsdatter g. m. Rasmus Jensen Buch, Åstrup, SØSTER: Karen Nielsdatter g. m. Therkild Jørgensen, Åstrup, SØSTER: Anne Margrethe Nielsdatter. FM: SVOGER: Laurs Therkildsen, Åstrup. Se lbnr. 955 & 3727.

113. Jens Thomassen i Barritskovby 1-5-1772, s. 94 a. E: Kirsten Hansdatter. LV: Jens Hansen, Barritskov. B: Thomas 3. 1 ægt. m. Karen Pedersdatter, se lbnr. 92. 2 B: Peder 34, Anne 40.FM: Thomas Jensen, Barritskovby.

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 13-06-07 15:15

Hej Senta

Jo, det kan jeg. Tak for hjælpen igen.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-06-07 17:12

hej igen
er der andre aner jeg skal hjælpe med ??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-06-07 17:24

det her er vel også din ??
senta
952. Maren Hansdatter i Over Glud 16-7-1763, s. 340 b. E: Hans Rasmussen Broch. B: Rasmus 17, Jørgen 8, Rasmus 6, Anne Cathrine 14, Maren 12, Mette 10, Hans 2 uger. 1. ægt. m. Rasmus Knudsen [Due], se lbnr. 742. 2 B: Peder 21, Zidsel Marie g. m. Rasmus Hansen, Hyrup. FM: FARBROR: Knud Henriksen, Nørby. Se lbnr. 935, 1354, 1387 & 1496.

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 13-06-07 20:27

Hej Senta
Jeg har et par stykker, du godt må kigge efter for mig:
Mads Pedersen Thygeborg død 1800 Glud konen hed Else Christiansdatter
Hvis der er andre med navnet Thygeborg, vil jeg også gerne vide noget om dem.
Mads Thygeborgs datter Mette Madsdatter får et uægte barn Niels Sørensen 1794. Hun dør selv 1798. Mon der ligger noget på hende.

Også Melchior Mouridsen, Glud må du godt kigge efter. Jeg ved ikke hvornår han er født eller død, men han var far til Henrik Melchiorsen, der var far til Knud Henriksen. Han blev gift i 1690, så måske er han død før dine første skifter.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-06-07 21:07

er det de rigtige ????
senta
4840. Mette Madsdatter i Glud 15-9-1798, s. 89 b. B: SLEGFREDBØRN: Zidsel Marie Jensdatter 10, Niels [Sørensen] 4. FM: PLEJEFAR: Rasmus Sørensen, Nebel, PLEJEFAR: Albreth Nielsen, Vrigsted. Se lbnr. 4850.

4850. Birthe Olesdatter i Vrigsted 1-4-1799, s. 102 a. E: Albreth Nielsen. B: Karen g. m. Christian [Hansen], Vrigsted. 1. ægt. m. Mads Pedersen [Gylling]. 4 B: Peder 30, Mette, død, se lbnr. 4840. 2 B: {Niels Sørensen 4, Nebel, Zidsel Marie Jensdatter, Vrigsted}, Anne g. m. Christen Jensen Smed, Glud, Ingeborg Kirstine g. m. Jørgen Pedersen, Vrigsted. FM: Rasmus Sørensen, Nebel Se lbnr. 4538 & 5034.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-06-07 21:09

5034. Jens Thomassen i Stoubyskov og hustru Kirsten Olesdatter 13-9-1809, s. 96 a. (Kirsten Olesdatter døde d. 20-6-1810 og skiftet efter hende afholdes d. 11-7-1810, s. 121 a.). A: På hans side: Jens Thomassens 1. ægt. m. … 1 B: Anders 40, Stoubyskov. A: På hendes side: BROR: Søren Olesen Hougaard, Hyrup, død. 3 B: Ole Sørensen Hougaard 42, Hyrup, Jørgen Sørensen Hougaard, Rårup, Maren Sørensdatter, SØSTER: Birthe Olesdatter, død, se lbnr. 4850. g. 1. g. m. Mads Pedersen Gylling, [Vrigsted]. 4 B: Peder, Åbenrå, Mette, død, se lbnr. 4840. 2 B: {Niels Sørensen 16, Glud, Zidsel Marie Jensdatter, Hatting}, Anne g. m. Christen Jensen Smed, Glud, Ingeborg Kirstine g. m. Jørgen Pedersen Væver, Vrigsted. 2. g. m. Albreth [Nielsen], Vrigsted. 1 B: Karen g. m. Christen [Hansen], Vrigsted. Se lbnr. 4538.

4538. Ole Sørensen [Hougaard] i Hyrup 23-10-1765, s. 199 b. Enkemand efter [Anne Sørensdatter]. B: Søren Hougaard, Hyrup, Birthe g. m. Mads Pedersen, Vrigsted, Kirsten 29, Knud. FM: MORBROR: Rasmus Sørensen [Frijsenborg], Stouby. Se lbnr. 4552 & 4850.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-06-07 21:26

hej igen
ved ikke om det er dine ??
senta

742. Rasmus Knudsen Due i Over Glud 14-6-1745, s. 1 a. E: Maren Hansdatter. LV: FAR: Hans Rasmussen Glattrup, Over Glud. B: Peder 2, Zidsel Marie 4. FM: FARS STEDFAR: Henrik Melchiorsen, Nørby. Se lbnr. 935 & 952.

749. Søren Ibsen i Østrup 6-7-1746, s. 17 a. E: Lene Melchiorsdatter. LV: BROR: Henrik Melchiorsen, Nørby. B: Melchior 14, Schulse 10, Karen 5. FM: FARBROR: Jørgen Ibsen, Nørby, FARBROR: Bertil Ibsen, Østrup, FARBROR: Niels Ibsen, sst. Se lbnr. 771, 773, 1662 & Tørrild herred. lbnr. 248.

773. Lene Melchiorsdatter i Østrup 10-6-1749, s. 82 a. E: Jens Rasmussen. 1. ægt. m. Søren Ibsen, se lbnr. 749. 3 B: Melchior 17, Schulse 13, Karen 8. FM: FARBROR: Jørgen Ibsen, Nørby, FARBROR: Niels Ibsen, sst, MORBROR: Henrik Melchiorsen, sst. Se lbnr. 771, 1662 & Tørrild herred. lbnr. 248.

935. Anne Sørensdatter i Nørby 9-5-1762, s. 322 a. E: Henrik Melchiorsen. B: Knud 30, Schultse Cathrine g. m. Christen Andersen, Glud, Maren. 1. ægt. m. Knud Rasmussen. 3 B: Rasmus, Over Glud, død, se lbnr. 742. 2 B: {Peder 20, Zidsel Marie 21}, Søren, Merring, død. 1. B: {Anne 6}, Kirsten g. m. Christen Hermansen, Årup, Hedensted sogn. FM: Hans Rasmussen [Broch], Over Glud, stedfar til Peder og Zidsel Marie. Se lbnr. 952 & Tørrild herred lbnr. 248.

3651. Rasmus Nielsen [Smed] i Ashoved mølle 31-1-1766, s. 319. E: Johanne Hansdatter [Bang]. LV: Knud Henrik Melchiorsen, Nørby. B: Else 13, Abelone 11, Øllegaard Kirstine 8, Maren 5, Kirsten 2, endeligt skifte d. 9-1-1767. 1 B: Sara, nyfødt. FM: FARBROR: Jens Nielsen Smed, Klakring, Jørgen Nielsen Smed, sst, Søren Rasmussen Smed, sst, Morten Sørensen, Overby. Se lbnr. 3606, 3628, 3718, 3762 & 5091.

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 13-06-07 23:05

Hej Senta

Det tror jeg det er. Men jeg vidste ikke, at Mette Madsdatter havde 2 uægte børn, så det skal jeg da lige have undersøgt.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-06-07 23:50

håber de stemmer alle udskrift fra skifterne ??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-06-07 10:00

dette er fra brejl, jeg ved ikke om det er dine??
senta
1. Bjerre herred skifteuddrag ••
Erik Brejls hjemmeside Bjerre herreds godsers skifteuddrag [Barritskov gods] [Boller og Møgelkær godser] [Jensgård gods] [Palsgård gods] [Rohden...
...1262 Hans Thygeborg i Sejet. 9.5.1820, fol.391, 396B, 405. E: Dorthe Marie Jensdatter. LV: Laurids Christensen sst, Hans Rasmussen sst, der ægter enken....
...E: Anne Cathrine Nielsdatter. LV: Niels Christensen sst, Jørgen Jensen Thygeborg, der ægter enken. B: Niels 8, Knud 6, Niels 3, Rasmus 1½, Grethe,...
...26.8.1805 lbnr.1020]. B: Rasmus i Sejet, Anne Cathrine g.m. Jørgen Jensen Thygeborg i Sejet, Jens sst, Inger g.m. Jørgen Lauridsen sst, Niels 30 sst....
56% 18. maj 2007 14:53:59 GMT+00:00 http://www.brejl.dk/bjerre.htm
1. Bjerre herred skifteuddrag ••
Erik Brejls hjemmeside Bjerre herreds godsers skifteuddrag [Barritskov gods] [Boller og Møgelkær godser] [Jensgård gods] [Palsgård gods] [Rohden...
...soldat, Jens Rasmussen i Klakring, Birthe Rasmusdatter g.m. Hans Mouridsen i Sejet. 85 Christoffer Jørgensen i Tyrsted. 15.2.1727, fol.55B. E: Mette...
...35, kammerjomfru hos grevinde Brochdorf i Holsten. FM: [morbror] Mourids [Mouridsen ] Høyer, præst i Vejle, Anne Madsdatter, død, var g.m. Andreas Torp,...
...i Sejet, død. 2B: Jens Kragelund i Sejet, Kirsten Kragelund g.m. Rasmus Mouridsen i Sejet. 473 Kirsten Jensdatter i Tyrsted. 6.4.1770, fol.30. E:...
57% 18. maj 2007 14:53:59 GMT+00:00 http://www.brejl.dk/bjerre.htm
Hvis du får for mange resultater, så prøv at læse min søgevejledning

1. Bjerre herred skifteuddrag ••
Erik Brejls hjemmeside Bjerre herreds godsers skifteuddrag [Barritskov gods] [Boller og Møgelkær godser] [Jensgård gods] [Palsgård gods] [Rohden...
...Hatterup i Over Glud. B: Sidsel Marie 5, Peder 3. FM: fars stedfar Henrik Melchiorsen i Nørby. 163 Jørgen Rasmussen i Boller Overmølle. 5.8.1745,...
...E: Lene Melchiorsdatter. LV: bror Henrik Melchiorsen i Nørby. B: Melchior 14, Schultze Sørensdatter 10, Karen 5. FM: farbrødre Jørgen Ibsen i Nørby,...
...Karen 8. FM: farbrødre Jørgen Ibsen i Nørby, Niels Ibsen sst, morbror Henrik Melchiorsen sst. 194 Else Cathrine Folmersdatter i Gram. 29.6.1749,...
56% 18. maj 2007 14:53:59 GMT+00:00 http://www.brejl.dk/bjerre.htm
Hvis du får for mange resultater, så prøv at læse min søgevejledning

2. Tørrild herred ••
Erik Brejls hjemmeside TØRRILD HERRED. Uddrag af samtlige bevarede 894 skifter i herredets godser og Randbøl Hedes kolonier. 1721-1839...
...E: Anne Lauridsdatter. LV: Jørgen Henriksen i Sødover. A: bror Henrik Melchiorsen i Nørby i Bjerre herred på Boller gods, søster, død. 3B: Schultze...
55% 6. maj 2007 19:00:22 GMT+00:00 http://www.brejl.dk/torrild.htm

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 15-06-07 06:38

Hej Senta
Det lader til, at jeg har været på vildspor med Mette Madsdatter. Hendes far har jo ikke været Mads Pedersen Thygeborg, men Mads Pedersen Gylling, og så vidt jeg kan se i kirkebogen for Vrigsted, kaldes han også Mads Murermand. Jeg kan også se, at han har været gift med en Mette Jacobsdatter, som dør i 1758. Kan du evt. finde skifter på dem?

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-06-07 10:40

hej igen
det er hvad jeg fandt, jeg ved ikke om det evt. kan bruges ???
senta

13. Mads Pedersen i Damgård, Neder Vrigsted 19-1-1748. E: Mette Jørgensdatter [Lund]. LV: BROR: Ole Jørgensen Lund, Nørre Aldum. B: Jørgen 13, Hans 3. 1. ægt. m. Anne Jensdatter. 2 B: Jens 19, Anne 21. FM: MORBROR: (2. ægt.) Peder Jørgensen Lund, Hostrup, Hans Madsen, Gammelby. Se lbnr. 47, 59 & V. & N. lbnr. 109.

3548. Christen Jensen Sommer i Hornborg 6-3-1802, s. 72 b. E: Anne Michelsdatter. LV: Jens Sørensen, Hornborg. B: Jens 14, Ole 9, Michel 7. 1. ægt. m. … 3 B: Michel 32, Niels, Anne Cathrine 24. FM: Anders Rasmussen, Haurum.

4850. Birthe Olesdatter i Vrigsted 1-4-1799, s. 102 a. E: Albreth Nielsen. B: Karen g. m. Christian [Hansen], Vrigsted. 1. ægt. m. Mads Pedersen [Gylling]. 4 B: Peder 30, Mette, død, se lbnr. 4840. 2 B: {Niels Sørensen 4, Nebel, Zidsel Marie Jensdatter, Vrigsted}, Anne g. m. Christen Jensen Smed, Glud, Ingeborg Kirstine g. m. Jørgen Pedersen, Vrigsted. FM: Rasmus Sørensen, Nebel Se lbnr. 4538 & 5034.

711. Gertrud Nielsdatter i Tyrsted 13-10- 1738, s. 191 a. E: Jens Pedersen. B: Maren 14, Peder 12, Niels 10, Bodil 8, Anne 6. FM: MORBROR: Hans Nielsen, Bottrup, MOSTERSMAND: Jørgen Pedersen Broch, Tyrsted. Desuden nævnes Jens Pedersens bror, Mads Pedersen.

13. Mads Pedersen i Damgård, Neder Vrigsted 19-1-1748. E: Mette Jørgensdatter [Lund]. LV: BROR: Ole Jørgensen Lund, Nørre Aldum. B: Jørgen 13, Hans 3. 1. ægt. m. Anne Jensdatter. 2 B: Jens 19, Anne 21. FM: MORBROR: (2. ægt.) Peder Jørgensen Lund, Hostrup, Hans Madsen, Gammelby. Se lbnr. 47, 59 & V. & N. lbnr. 109

4538. Ole Sørensen [Hougaard] i Hyrup 23-10-1765, s. 199 b. Enkemand efter [Anne Sørensdatter]. B: Søren Hougaard, Hyrup, Birthe g. m. Mads Pedersen, Vrigsted, Kirsten 29, Knud. FM: MORBROR: Rasmus Sørensen [Frijsenborg], Stouby. Se lbnr. 4552 & 4850.

4579. Anne Jensdatter i Torup 19-11-1772, s. 293 b. E: Mads Pedersen. 1. ægt. m. [Peder Sørensen], se lbnr. 4550. 1 B: Søren 6. FM: FARBROR: Knud Sørensen, Eriknauer.

4615. Jens Pedersen Tønning i Vrigsted 2-6-1786, s. 406 b. E: Birthe Jensdatter. LV: Jens Olesen, Daugård. B: Lene 28, Anne 24, Hans 23, Peder 20, Michel 17, Marianne 11, Anne Marie 7. FM: FARBROR: Mads Pedersen, Torup, FARBROR: Peder Pedersen, sst, Peder Nielsen, Hastendal, [Daugård sogn].

1246. Zidsel Knudsdatter i Dagnæs 11-12-1784, s. 338 b. E: Knud Pedersen. A: BROR: Søren Knudsen, Brund, SØSTER: Margrethe Knudsdatter g. m. Mads Murmand, Hedensted. Se lbnr. 1702.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-06-07 10:43

fra brejl
senta
472 Maren Sørensdatter i Dagnæs. 6.4.1770, fol.28B.
E: Knud Pedersen. A: søster Karen Sørensdatter, død, var g.m. Knud Vognsen i Brund, [skifte 16.12.1765 lbnr.416]. 3B: Søren 29, Sidsel 31, Anne Margrethe g.m. Mads Murmand, der tjener i Oens på Bygholm gods, bror Jens Sørensen i Sejet, død. 2B: Jens Kragelund i Sejet, Kirsten Kragelund g.m. Rasmus Mouridsen i Sejet.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-06-07 10:45

hej igen
jeg ved ikke om det er de rigtige jeg har fundet ??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-06-07 11:19

her lidt med henrik knudsen kan du bruge det ??
senta
952. Maren Hansdatter i Over Glud 16-7-1763, s. 340 b. E: Hans Rasmussen Broch. B: Rasmus 17, Jørgen 8, Rasmus 6, Anne Cathrine 14, Maren 12, Mette 10, Hans 2 uger. 1. ægt. m. Rasmus Knudsen [Due], se lbnr. 742. 2 B: Peder 21, Zidsel Marie g. m. Rasmus Hansen, Hyrup. FM: FARBROR: Knud Henriksen, Nørby. Se lbnr. 935 1354, 1387 & 1496.

1354. Maren Madsdatter i Over Glud 8-10-1790, s. 13 b. E: Hans Rasmussen [Broch]. B: Mads 25, Christen 22, Niels 15. FM: MORBROR: Peder Madsen, Skjold, MORBROR: Therkild Madsen, Sønderby. Se lbnr. 952, 1496 & 3287.

1387. Anne Cathrine Hansdatter i Tyrsted 9-11-1792, s. 59 b. E: Peder Nielsen Bech. B: Niels 20, Hans 16, Rasmus 9, Jørgen 7, Jens 3, Maren 13. FM: MORFAR: Hans [Rasmussen] Broch, Over Glud, Jørgen Pedersen, Tyrsted. Se lbnr. 952, 1496, 1934 & 2308.

1496. Hans Rasmussen Broch i Over Glud 5-4-1799, s. 249 a. Enkemand efter Maren Madsdatter, se lbnr. 1354. B: Christen 30, København, Niels 26, Jensgård. 1. ægt. m. Maren Hansdatter, se lbnr. 952. 6 B: Rasmus 60, Skejby, Hasle herred, Rasmus 40, Glud, Hans 36, Lystrup, Anne Cathrine, død, se lbnr. 1387, g. m. Peder Nielsen Bech, Tyrsted. 6 B: {Niels 26, Hans 24, Rasmus 16, Jørgen 14, Jens 8, Maren 20}, Maren, død, se lbnr. 1388, g. 1. g. m. Jørgen Mortensen, Tyrsted, død, se lbnr. 1085. 1 B: {Karen}, 2. g. m. Rasmus Hansen, Nørre Bjerre. 3 B: {Anne Kirstine, Marie, Anne Cathrine}, Mette g. m. hauboist Johan Casper Siegler, Aarhus. Se lbnr. 1605, 3287 & 3378.

1573. Hans Knudsen i Nørby 13-3-1804, s. 338 b. E: Zidsel Marie Erichsdatter. LV: Hans Erichsen, Glud mark. B: Niels 11, Erich 8, Maren 4. FM: FARBROR: Henrik Knudsen, Nørby. Se lbnr. 1262 & 1379.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-06-07 09:55

på DIS-Danmark, under Slægtsforskning - metode og teknik:
er der en henvisning til en

CD med skifteuddrag fra Godser m.m. i Bjerre og Hatting herreder
der kan købes til 50 kr.
er det ikke noget for dig ???
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 16-06-07 21:05

Hej Senta
Tak for hjælpen og for tippet. Den bestiller jeg straks

Aase