/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Deling af harddisk
Fra : ringsmose1
Vist : 318 gange
50 point
Dato : 16-01-03 22:26

Hvordan deler man en harddisk?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-01-03 22:36

Hej ringsmose1,

øh... det kommer an på hvordan du mener med at dele din harddisk... idet der er 2 måder at ka' forstå deling på...

1. Partitionering... hvor harddisk bliver partitioneret (fysisk opdelt)... hvis det er tilfældet har du brug for et partitioneringsprogram...

2. dele harddisken med andre personer eller computere i et netværk... det ka' du gøre ved at højreklikke på harddisken og vælge "Deling"... afhængigt af hvilken version af windows du har ka' fremgangsmåden være forskellig...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 60 point
Dato : 16-01-03 22:37

i win98 eller me med start disk og brug fdisk
altså c:
skriv fdisk
punkt 1 primær partion -vælg det halve f.eks
punkt 1ret sekunder partion vælg det halve
i xp skriv i et kør vindue(start-kør)Diskmgmt.msc
alle nyoprette partioner skal formateres efter de er oprettet
i win98/me med start disk
a:
skriv under a:formar c:
ved xp hæjre klik på den nye partion vælg partionere

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-01-03 22:39

de hoveder skulle ikke med,men håber du er ?
du kan osse partioner med xpcdrom under indstallation.nej til foreslaget partion vælg slev at oprette der hvor xp skal være på og derefeter når xp er indstalleret bruges min vejledning til xp !

Godkendelse af svar
Fra : ringsmose1

Dato : 16-01-03 22:55

hvordan bruger jeg fdisk til fysisk opdelt. mange tak for svar

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-01-03 23:02

her kan du blive ekspert:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;255867
menu i fdisk:
1. Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
2. Angiv aktiv partition
3. Slet partition eller logisk DOS-drev
4. Vis partitionsoplysninger
5. Skift det nuværende harddiskdrev
lidt om hvad der stå:
Tryk på 1 for at tildele drevbogstaver til den ekstra plads på harddisken, og tryk derefter på ENTER.
Tryk på 2 for at vælge menuindstillingen Opret udvidet DOS-partition, og tryk derefter på ENTER.
Der vises en dialogboks med den maksimale tilgængelige plads til den udvidede partition. Du kan indstille størrelsen på partitionen eller bruge standardstørrelsen. Bemærk, at det anbefales at bruge den maksimale standardstørrelse, men du kan dele pladsen mellem flere drevbogstaver. Angiv den mængde plads, du vil have, tryk på ENTER og derefter på ESC.
men læs det selv igennem eller som mig prøv dig frem,bare ikke opret al plads til første partion.