/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Mandrake 9.0
Fra : dr_scooter
Vist : 469 gange
200 point
Dato : 16-01-03 20:50

Hej...

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man installere Mandrake 9.0
Det er allerførste gang med Linux, og jeg kan sku ikke engang finde ud af at installere det

Mvh. dr_scooter

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-01-03 21:08

du skal først tage de iso fíler du har på cd,f.eks med nero.udenom guide-filer-brænd billede
boot fra nr. 1 cdrom boot (indstilles i bios)
ps har du adsl

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 16-01-03 21:21

Det har jeg gjort, men den booter ikke fra cd'en. jeg kan godt åbne cd'en fra dos!!! men så ved jeg ikke hvordan, eller hvor install-filen er???

vh. dr_scooter

ps. jeg har (kate)st(r)ofa

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-01-03 21:30

på mine iso brændte filer vil den godt boote hvordan har du brændt dem??????

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-01-03 21:31

ps er det *.iso og ikke *.rpm

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 16-01-03 21:34

ja, det er iso... og jeg har brændt den/dem (nero)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-01-03 21:56

ok synes det er mærkeligt når du ikke har fået boot sektor med.
hvordan gjorde du !

Kommentar
Fra : DizZy

Dato : 16-01-03 22:01

Skal jeg forstå din afvisning af mit svar som at det er noget du har prøvet??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-01-03 22:05

Hvis din computer ikke kan starte fra cd'en og hvis ingen
af de foregående metoder fungerede, så kan du lave en
bootdiskette under Windows:

* Indsæt cd'en og åbn derefter ikonen "denne computer ",
højreklik på cdrom ikonen og vælg "Åbn".
* Gå ind i kataloget "dosutils" og dobbeltklik på
"rawwritewin" ikonen.
* Indsæt en tom diskette i diskettedrevet.
* Vælg "D:\boot\cdrom.img" i "Image File" feltet
("D:" skal erstattes med drev bogstavet for dit cdrom-drev.)
* Vælg "A:" i "Floppy Drive" feltet og klik derefter på "Write".

For at starte installationen, sæt cd'en i cdrom-drevet og
opstartdisketten i diskettedrevet og genstart så computeren.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-01-03 22:11

måske er det den version du downloade prøv bare nr 1 iso :
http://www.mandrakelinux.com/en/ftpurl.php3#iso
eller beta 9.1:
http://www.mandrakelinux.com/en/ftpurl.php3#beta
der er mange versioner af linux men dizzy svaret !!!

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 16-01-03 23:44

Nu har jeg prøvet alt sammen... der var desværre ikke nongle af, de ellers gode kummentar der virkede...

Jeg går ud fra at det måske af fordi bios'en er en compaq, ellers tak guttere

Mvh dr_scooter

ps. jeg lader lige forumet stå åben, hvis der var en der kunne finde ud af problemet!!!

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 200 point
Dato : 17-01-03 09:24

ved du hvordan man boot fra bios i comaq.
hvis du hat en windows cd kan du se om den
vil boot fra hvis SKAL den osse gøre det fra linux,
søger din computer efter en cd under start,
hvorefter den prøver fra harddisk(cd-drev lampe blikker)
for hvis ikke kan du under start prøve at trykke
på f1/f2 eller delete,hvis du ikke kommer i bios
men det skal du havde et speiclet program fra
compaq,for at komme deri,ELLER isæt en harddisk
unden partioner(eller måske helt unden harddisk)for at se
om den spører om den skal boot fra cd.
i bios kan man typisk sætte den til eks cdrom/a:/c: med boot,
save and exit gemmer oplysningerne.
mandrand er lige så nemt som xp at indstallere,blot skal du fortælle
hvad du har af indternet forbindelse,adsl,isdn,modem.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 17-01-03 10:52

Mandrake Linux 9.0 har den funktion at kunne installere via windows.
Start din windows.
Put Mandrake CD'en indi dit CDROM drev.
Så skulle der komme en menu frem.
Der vælger du. Install Linux Mandrake.
Så kopieres nogle filer til din HDD og computeren genstarter.
Nu henter den informationer fra CD'en.
Hvis din PC er sort efter at have påbegyndt installationen, så har du ikke et grafikkort der som standard understøttes i Linux. Der er ikke meget at gøre ved det og hvis du er nybegynder i Linux vil jeg desværre ikke begynde at fortælle Dig om hvordan man laver sin egen driver lægger den ud på en bootdisk/rescuedisc/modulesdisc. Har du evt en hurtig internet forbindelse og vil måske lave en netinstall af Mandrake så skulle du nok lige kigge forbi http://www.klid.dk/sw

//XoDeus

Godkendelse af svar
Fra : dr_scooter

Dato : 21-01-03 23:55

Tak for svaret xou, men det virkede heller ikke...

Men, mange tak for din tid... det var dig der kom med de bedste forslag(Synes jeg). Derfor synes jeg, at du skulle havde pointene:=)

Mvh dr_scooter