/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hans Christian Jensen.?
Fra : Claus999
Vist : 646 gange
100 point
Dato : 20-04-07 00:45

Hej.

Jeg søger lidt information om min oldefar.
Da min mormor aldrig har kendt til sin far, så ved jeg ikke meget om ham.
Vi fandt dog ud af at han hedder Hans Christian Jensen og er født i Bøstrup sogn på Langeland.

Han er født d. 24/12-1889 i Fæbæk, Bøstrup sogn og døbt 12/3-1890.
Forældre hedder Gårdmand Hans Nielsen Jensen (født 24/11-1844) og Kristine Christiansen (født 10/1-1857).

Sidste information jeg har om min oldefar er fra folketællingen i 1916 i Bøstrup Sogn, hvor han boede hjemme i Fæbæk hos sine forældre.

Kunne være interessant at høre om han boede i Bøstrup sogn hele sit liv. Han skulle være død omkring 1940-1950 uden dog at vide det præcist.

Håber nogen kan hjælpe lidt.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 50 point
Dato : 20-04-07 02:00

Ja, det kunne jo være at der var en ældre nordlangelænder imellem der der følger med i spørgsmålene og svarer her på kandu.dk, men ellers er chancerne vist ganske små, idet vi pt. ikke i almindelighed har online adgang til kilder efter 1891-92 (når vi der ser bort fra FT 1916, som du jo selv har kigget i allerede).

I din situation ville jeg prøve at skrive til sognepræsten, Torben Poulsen, der efter min erfaring er en flink og hjæpsom mand, idet han som kirkebogsfører kan se hvor og hvornår han døde og blev begravet, såfremt dette fandt sted i en af Torben Poulsens sogne.

http://www.sogn.dk/boestrup/index.php?mod=sognside&func=praester&p1=7702

En anden mulighed kunne måske være at kontakte det lokale plejehjem og høre om en eller flere beboere der måske kan fortælle dig noget om din oldefar.

Den tredje mulighed kunne være at kontakte Nordlangeland Lokalhistoriske Forening, og høre om de måske kan fortælle dig noget.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 20-04-07 10:14

Det skal måske lige siges, at du uden særlig tilladelse kan følge det meste af hans liv fra folketælling til folketælling på Rigsarkivet, og med en tilladelse som du formentlig uden videre kan få, kan du i 5/10 års spring følge ham næsten fra vugge til grav i folketællingerne.

Godkendelse af svar
Fra : Claus999

Dato : 28-04-07 00:19

Tak for svaret præceptor.