/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Omvalg af fag - råd?
Fra : TheOsirisDK
Vist : 435 gange
100 point
Dato : 19-04-07 22:45

Yea min skole valgte så at lukke min IB uddannelse fordi der ikke var råd og nu skal jeg så vælge om. Jeg har valget mellem at flytte til Birkerød (kostskole) og tag en IB der eller bliver på min nuværende og højstsandsyneligt vælge en samfundsvidenskabelig retning.

Men ville høre om nogen havde nogen erfarringer med følgende inden:

Hvis jeg bliver kommer jeg ind i en klasse hvor jeg kan vælge mellem Spansk A eller Matematik A
Hvis jeg tager Spansk A får jeg kun Matematik på B niveau og hvis jeg vælger Mat A skal jeg have Tysk B i stedet for spansk.
(Derudover vil jeg få mediefag, engelsk A, hist A og fysik B)

Har ik ret meget lyst til endnu et år med tysk og ville rigtig gerne have spansk - så mit spørgsmål: hvor "slemt" er det at komme ud med Matematik og Fysik på B?
Jeg har ingen anelser om hvad jeg skal bagefter, men hælder alligevel mest til noget med medier og grafik (concept artist måske)
Men hvis* jeg skulle bruge de A niveauer alligevel kan jeg vel altid tage et 4. år og hæve de sidste?

(btw, på IB ville jeg kunne få Math HL, (A) Physics HL, English HL og Visual Arts HL - i bytte for at skulle bo på Kostskole)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-07 22:59

Brug dog skolens studievejleder - det er det de er der til.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-04-07 10:35

Mange lærebøger er på Tysk, så dit Tyske vil du nok komme til at savne.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 20-04-07 10:36

Vælg for guds skyld fag efter interesse frem for efter geografisk placering. Hvis du ikke gør det så fortryder du det sgu bittert senere.

Så pak du bare kufferten og få gjort din IB færdig.

Kostskole, oh well. Måske er der nogle med samme interesser som dig

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-04-07 10:54

Umiddelbart lyder det somom du havde mere glæde af HF enkeltfag, fordi du så i langt højere grad vælger selv. Om det er slemt kun at havde A eller B afhænger fuldstendigt af hvad du vil bagefter og jeg synes derfor du skal konsentrere dig om at få din endelige eksamen og så finde ud af hvad du vil. Nu ved jeg hverken hvor gammel du er eller hvad din motivation for at tage netop den uddannelse som bliver nedlagt var, men prøv at se dig omkring og tal med en studierådgiver som REFI foreslår.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-04-07 17:20

Kan du komme ind i en klasse med spansk på A niveau hvis du ikke har haft det før??

Jeg tror du i længden har langt flere valgmuligheder med matematik på A end spansk på A, endvidere er det som e.c. siger, mange lærerbøger er på tysk.

Så derfor ville jeg vælge spansk fra og bøvle med de tyske verber et sølle år. Du kan altid gå på aftenskole og lærer spansk, så vidt jeg ved (de gamle gymnasieregler) kan du ikke bare sådan lige uden videre tage et fjerde år, med mindre det er ændret efter de nye regler. Der var dog visse undtagelserfør hen, men det var de elever der var Team Danmark elever de kunne gå i fire år.

Hvordan har du med, at gå på kostskole, du lyder ikke umiddelbart så obs på det, men ellers syntes jeg det vil være et godt alternativ, udover at du får det fag som du så brændende ønsker dig, kan du få mange venner for livet - og Nordsjælland er et skønt sted -

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-04-07 17:23

Man kan altid supplerer med fag på højere niveau, de tæller bare ikke med i gennemsnittet.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-04-07 17:24

ja - eller fag i det hele taget, blot kan man ikke tage det samme fag om igen.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 21-04-07 00:06

Så i siger tysk over spansk for at få et matematik A?

Bare for at få afklaret noget her: Jeg er 17 1/2 og afslutter en Pre-IB her til sommer.

Jeg startede på den fordi den lyd væsentlig mere spændende end en almindelig.

Grunden til at jeg ikke er så begejstret for at tage på kostskole er at når jeg først starter en IBO er der ingen måde at springe fra. Jeg tror godt jeg ville kunne klare det, men at bo på kostskole derudover ville kræve en fuldstændig revidering af mine interresser/prioteter.

Grunden til at tage en IB var mere en slags "udfordring" til mig selv, da den er meget svær. Jeg havde egentlig ikke nogen mål med den udover den måske ville give flere muligeheder. Men med nye karaktere er der vel ikke den store forskel mere.

Jeg ved alt logik peger mod at tage til Birkerød men jeg er godt tilpas hvor jeg bor nu/går i skole
og det er lidt en risiko: Det kunne blive bedre men det kunne også blive værrer jo

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 21-04-07 00:08

btw: kom lige til at tænke på noget.

Hvis man kan supplere et fag uden det ændre på gennemsnittet - ville det så ik være smartere at tage spansk og matematik B og så få de bedre karakter - og så bagefter blive bedre?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-07 00:14

Det kan da aldrig skade at blive bedre

Når du ikke har lyst til at tage til Birkerød, så ja så syntes jeg du er bedst tjent med tysk og mat på A nieveu- men spørg din studievejleder, måske du kan få nogle helt andre input

Held og lykke fremover

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-04-07 08:56

Hvis du på nuværende tidspunkt helst vil noget i kreativ retning, er du nok bedst tjent ved at tage fag der interesserer dig mest og på den måde opnå højeste gennemsnit. I mit kreative fag er der ingen væsentlige bøger på tysk, jeg har kun en enkelt gang stødt på en, men så fandt jeg den på svensk i stedet (ja jeg tog en "kreativ" eksamen i tysk, hvor jeg memorerede udenad - kan ikke sætte tre ord sammen til en sætning, men kunne da analyserer dem frem i ro og fred derhjemme og fik 9 )