/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ole Christensen 1771
Fra : KGN3
Vist : 711 gange
50 point
Dato : 19-04-07 22:36

Ole Christensen født i 1771

kan nogen hjælpe, dato fødsel ?

Han blev gift med Birte Jensdatter

i Kongsted kirke 23.- 10.- 1800

Birte J. er født i 1775

kan nogen hjælpe med dato ?

KGN

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-04-07 23:04

KongstedFaksePræstøKongsted 17481810
opslag 87 døbes jens vilds datter birthe osv.
fra FS.
BIRTHE JENSDATTER
Parents:
Father: JENS NIELSEN WILD Family
Mother: KIRSTEN SVENDSDATTER
Marriages:
Spouse: OLE CHRISTENSEN Family
Marriage: 22 NOV 1800 Kongsted, Praesto, Denmark
er det din ??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-04-07 23:19

KongstedFaksePræstøKongsted 17481810
opslag 76 nr.4 døbes en dreng ole kan det evt. være din ??
her er fra DDA. 1787 og 1801

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
praestoe, Fakse, Kongsted, Hyllede Bye, , , FT-1787, C4348
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Christen Nielsen48 GiftMandGaard- og Bønderfolk
Mette Nielsdatter46 GiftHustrue
Mette Christensdatter18 UgiftDatter
Ole Christensen14 UgiftDeres Sønner
Hans Christensen12 UgiftDeres Sønner
Niels Christensen10 UgiftDeres Sønner
Peder Jensen28 UgiftTienestekarlLandsoldat

Samtlige personer i husstanden
praestoe, Fakse, Kongsted, Hyllede Bye, , 4, FT-1801, B4313
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Ole Christesen29 GiftMandIndsidder og dagleier
Birthe Jensdatter24 GiftKonen
senta

Kommentar
Fra : KGN3

Dato : 19-04-07 23:33

Ja det er de rigtige

Kgn3

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 20-04-07 02:07

Den her kender du vel:

Ole Christensen

Birth: 1770 Kongsted, Praesto, Denmark

Death: 25 MAR 1856

Marriages:
Spouse: Birthe Jensen
Marriage: 1800

Men, hvad med opslag i kirkebogen - findes han ikke der?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 20-04-07 03:18

For nu at øge forvirringen, så taler vi her om året 1772.

http://www.arkivalieronline.dk/
Kogsted Sogn, Fakse Herred, Præstø Amt
Kongsted 1748-1810
Opslag 74
sidste indførsel på siden:

- med forbehold for mulige tydningsfejl -

Citat
Dom 19 p. Trin Døbtes Gaardman Christen Nielsen Søn fra Hyllede kaldt Ole.
baaren af Jens Nielsens Hustru ibid:
Fadderne vare: Jens Nielsen, ____ ____, Peder Væster, Ole Nilsen og Kristen Jensen
Dom 1 Advent introduceres Christen Nielsens Hustru

I 1772 faldt den 19 søndag efter Trinitatis på den 25 oktober, og den første søndag i Advent faldt på d. 29 November, og nærmere end dåbsdatoen kommer vi ikke en fødselsdato uden at få assistance af en clairvoyant, ider der jo nemlig intet er oplyst i indførslen om fødselsdatoen.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 20-04-07 04:08

Her er lidt at vælge imellem:

Opslag 87
Dom 17 p. Tr: Døbtes Jens Vilds Daatter fra Sdr. Nilstrup kaldet Birthe, baaret af Karen Sørend. Fadderne vare Lars Pedersen, Peder _____, Lars ___, Christian ___ og Jacob Jensens Hustru alle ibid:
Dom. 23 p: Trin. Introduceredes Jens Wilds Hustru.

Dom 17 p. Tr: = 19 September 1776
Dom 23 p: Trin. = 10 November 1776

Opslag 88
Dom. Quasimodegeniti Døbtes Gaardmand Jens Nielsens Datter fra Hyllede, kaldet Birthe. Baaret af Christen Nielses Hustru. Fadderene var Rasmus Andersen, Povel Væster, Jens Jyde, Ole Nielses og Hans Nielses Hustru.
Dom. Rogate introduceredes Jens Nielses Hustru

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 20-04-07 04:11

Og Dom. Quasimodegeniti = første søndag efter Paaske = 6 april 1777
Dom Rogate = 5 søndag efter Paaske = 4 maj 1777

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 20-04-07 04:25

Ups, jeg var ikke tilstrækkelig opmærksom på at Senta havde været i http://www.arkivalieronline.dk og kigge, jeg selv beskriver sådanne opslag på en lidt mere omstændig måde. Det skal jeg imidlertid nok være opmærksom på for fremtiden og der med holde mig væk, fordi det jo er spild at flere forskellige laver de samme opslag.

Omvendt vil jeg dog lige påpege at den Ole som Peder Larsen fik døbt i Sentas opslag 76 vel kom til at hedde Ole Pedersen, men det betyder måske ikke så meget

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-04-07 09:49

Ole Christensen og birte jensdatter er viet d.11 okt. 1800 og ikke den 23.- 10.- 1800
KongstedFaksePræstøKongsted 17481810
opslag 346 side 179
nederst på siden finder du deres vielse,resten må du selv tyde
senta

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 20-04-07 12:13

Man kan regne med at barnet er født max. 14 dage før. på den tid havde man 14 dage til at få barnet døbt iflg de lover der var dengang.

Lis

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 03-05-07 14:34

Hej KGN

jeg har også siddet mange gange og ærgret mig over at der kun står f.eks. 2.p.trin
Jeg har lagt et link under Tips der hedder Linksbuketten - gå ind under slægtsforskning der ligger hele Bauers kalender tilbage til 6-700 tallet så får du den nøjagtige dato.

Mvh Steenvin