/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
penicillin og alkohol?
Fra : W3rzax
Vist : 25937 gange
10 point
Dato : 19-04-07 16:36

Må man gerne drikke alkohol når man er på penicillin?

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-04-07 16:39

Hvis du vil være rask, så drikker du ikke alkohol mens du er på penicillinkur.

Alkohol nedbryder virkningen af penicillin.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-07 16:41

Ja - - Hvis altså du må når du ikke er på pinicilin- Alcohold ødelægger ikke penicilinets virkning og penicilin øger ikke alcohlens virkning

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-04-07 16:47

Citat
Alkohol nedbryder virkningen af penicillin

Hvor har du det fra??

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-04-07 16:47
Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-04-07 16:53

Jeg har da været på en penicillinkur. På pakningen/indlæggelsessedlen stod der at alkohol ikke burde indtages under kuren.

Men det kan man vel godt overleve en uges tid.

Men spørg din læge, han ved jo hvorfor du skal have penicillin. Der kan du få svar.

Kommentar
Fra : W3rzax

Dato : 19-04-07 17:00

Det bar en almindelig halsbetændelse jeg har fået...

Men overvejer bare at lade hver med at tage dem her i weekeden så hvis det er

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-04-07 17:07

http://www.netpatient.dk/Penicillin-Generelt.htm

Læs på indlægssedlen, der står det, eller ring til lægen.

Du kan jo spørge lægen om der er sket noget ved at du i 2 dage ikke fik taget din penicillin

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 20 point
Dato : 19-04-07 17:31

Du kan regne med det er farligere at lade være med at tage tabletterne i wekenden end at skylle dem ned med alkohol Det er fordi de bakterier der er lettest påvirkelige af penicilimet er døde, nu Derfor er der leverum for noget farligere.Nu er der kun de mest modstandsdygtig tilbage, de fordobler deres antal på et par timer, Så efter weekenden er du fyldt op med penicilin modstandsdygtige streptokokker.

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-04-07 17:36

Det er godt Valde

Det er helt rigtigt at det dummeste man kan gøre er at afbryde pencilin kuren - du risikerer at blive modstandsdygtig overfor pencilin

2) Alkohol er også dumt at blande ind i kuren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-07 18:00

Det må du sådan set gerne, men så virker penicillinen bare ikke

Det er derfor man fraråder indtagelse af alkohol under en penicillinkur

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-07 18:03

Forresten har mælk og surmælksprodukter samme virkning på penicillin

Det bør du ikke indtage noget af ½ time før og efter penicillin, såfremt det skal virke

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : W3rzax

Dato : 19-04-07 18:04

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 19-04-07 18:08

God weekend

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 19-04-07 18:18

der sker ik så meget ved at indtage alkohol sammen med penicilin, men kan bare ik tåle så meget før man bliver fuld, andet sker der ikke.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 19-04-07 18:20

Fuldstændig korrekt hvad flere skriver, det er MEGET vigtigt at du spiser pillerne indtil aller sidste dosis!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-04-07 18:30

k1975

Herunder en indlægsseddel fra præparatet Primcillin. Jeg ser ingen steder, at der advares eller forbydes indtagelse af alkohol, mens man spiser disse piller. Så hvis der stod det på indlægssedlen tilhørende det præparat du fik, så giv mig lige navnet.

Citat
Primcillin, filmovertrukne tabletter 250 mg, 400 mg og 800 mg

Læs denne information godt igennem før du begynder at bruge medicinen.
•   Gem denne information, du får måske brug for at læse den igen.
•   Ønsker du mere information, så kontakt læge eller apotek.
•   Lægen har ordineret Primcillin til dig personligt. Giv derfor ikke medicinen til andre.

Primcillin indeholder:
•   250 mg: Hvid, aflang tablet med delekærv og mærket pcV/250 på den ene side.
400 mg: Hvid, aflang tablet med delekærv og mærket pcV/400 på den ene side.
800 mg: Hvid aflang tablet med delekærv og mærket pcV/0,8 på den ene side.
•   Det virksomme indholdsstof i Primcillin er phenoxymethylpenicillinkalium.
•   De øvrige indholdsstoffer er: Polyvidon. Magnesiumstearat. Methylhydroxypropylcellulose. Polyethylen glycol 6000. Paraffin special. Titandioxid (E171). Vand

Markedsføring i Danmark:
AstraZeneca A/S
Roskildevej 22
2620 Albertslund
Tlf.: 43 66 64 62
Fax: 43 66 61 00
E-mail: med.info@astrazeneca.com

Fremstiller: Recip Strängnäs, Strängnäs, Sverige

1. Virkning og anvendelse
•   Primcillin tilhører lægemiddelgruppen kaldet antibiotika.
•   Primcillin virker på en række af de baktereier, som er årsag til betændelse i luftveje, ører, bihuler og lunger.
•   Primcillin anvendes mod infektioner, fremkaldt af bakterier, der er følsomme over for penicillin.
Lægen kan have foreskrevet anden anvendelse. Følg altid lægens anvisning.
2. Vigtig information som du skal læse, før du bruger Primcillin
•   Tag ikke Primcillin hvis:
Du er overfølsom over for det aktive stof eller ét eller flere af de øvrige indholdsstoffer i Primcillin.
Du er overfølsom over for andre penicilliner.
•   Brug af Primcillin sammen med mad og drikkevarer
Du kan tage Primcillin sammen med mad og drikke.
•   Graviditet og amning
Få vejledning hos lægen eller på apoteket før du tager nogen form for medicin.

Graviditet: Du kan tage Primcillin under graviditet.
Amning: Du kan amme, selvom du tager Primcillin.
•   Trafik- og arbejdssikkerhed
Primcillin påvirker ikke arbejdssikkerheden eller evnen til at færdes sikkert i trafikken.
•   Brug af anden medicin
Fortæl altid lægen eller apoteket, hvis du bruger anden medicin eller har brugt det for nylig. Det gælder også for medicin, som ikke er på recept, naturlægemidler samt stærke vitaminer og mineraler.

Visse andre lægemidler påvirker eller påvirkes af behandling med Primcillin:
Probenecid (mod gigt).

3. Sådan skal du tage Primcillin
•   Dosering
Voksne: 400-800 mg 2-4 gange daglig.

Børn: Ca. 50 mg/kg legemsvægt pr. døgn fordelt på 2-4 doser.
Hvis barnet f.eks. vejer 20 kg, skal der bruges 1000 mg Primcillin pr. døgn (20 kg gange 50 mg/kg pr. døgn) fordelt på 2-4 doser.

Følg altid lægens anvisning. Der er forskel på, hvad den enkelte har brug for.
Ændring eller stop i behandlingen bør kun ske i samråd med lægen.

•   Har du taget for meget Primcillin?
Kontakt lægen, skadestuen eller apoteket, hvis du har taget mere Primcillin, end der står i denne information, eller mere end lægen har foreskrevet.
4. Bivirkninger
   Primcillin kan som al anden medicin give bivirkninger.
Alvorlige bivirkninger:
Sjældne bivirkninger (sker hos mellem 1 og 10 ud af 10.000 behandlede):
Alvorlig allergisk reaktion (kaldet anafylaktisk shock med symptomer som hududslæt, hævelser, feber, vejrtrækningsvanskeligheder og besvimelse).
Ikke alvorlige bivirkninger:
Almindelige bivirkninger (sker hos mellem 1 og 10 ud af 100 behandlede):
Mavebesvær med ubehag og løs afføring. Hududslæt.
Ikke almindelige bivirkninger (sker hos mellem 1 og 10 ud af 1.000 behandlede): Nældefeber. Overfølsomhedsreaktioner med feber og/eller ledsmerter.
Fortæl læge eller apotek, hvis du får andre bivirkninger end dem, der står her, så bivirkningerne kan blive indberettet til Lægemiddelstyrelsen, og viden om bivirkninger kan blive bedre.

Fortæl læge eller apotek, hvis du får bivirkninger, der bliver ved og er generende. Nogle bivirkninger kan kræve behandling.

Patienter eller pårørende kan også indberette bivirkninger direkte til Lægemiddelstyrelsen.

Du finder skema og vejledning under bivirkninger på Lægemiddelstyrelsens netsted: http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/

5. Opbevaring
•   Opbevar Primcillin utilgængeligt for børn.
•   Anvend ikke Primcillin efter den udløbsdato, der er anført på pakningen.

6. Yderligere information
Aflever altid medicinrester på apoteket.

Revideret august 2005.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 19-04-07 18:35

Jeg har nu altid skyllet min medicin ned med mælk, så den med at medicin ikke virker ved indtagelse af mælk, tror jeg bestemt ikke på

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 19-04-07 18:37

I øvrigt er det en skrøne at penicillin forstærker virkningen af alkohol. Den eneste grund til at alkohol virker hurtigere eller bedre om du vil er, at kroppen er svagere når man er på penicillin idet man jo er syg. Syg nok til at der bliver udskrevet penicillin til én i hvert fald.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-07 18:40

Tak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-04-07 18:56

Det er det jeg lisså stille forsøger at sige. Det er en gang ammestuesnak og vandrehistorie, at man ikke må indtage penicillin og alkohol sammen. Man kunne for den sags skyld skylle tabletterne ned med en porter, hvis man havde lyst. Men som en skrev..... det er nok lysten der mangler.

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 19-04-07 18:58

GGG rigtig godt sagt Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-04-07 18:59

Tak.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-07 19:07

Ja skrøner er der nok af- min læge - han er Doktor i medicin - Han rådede mig i efteråret, til at skylle penicilinen ned med et surmælksprodukt. Alkohol talte vi ikke om, ikke ved den lejlighed.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-04-07 19:18

Tjaeeee.

Men mon ikke man kan udlede, at hvis det med alkohol og surmælksprodukter var gældende, så ville det med 100 % garanti utvetydigt fremgå af indlægssedlen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-07 19:33

Jo det trorjeg da Klumme og lægen kender sine patienter nok til at vide hvornår han skal nævne alkohol

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 19-04-07 20:52

Hvis penicilinens virkning ophører når man skyller den ned med mælk, tja så burde jeg vel ikke kunne blive rast efter 8-10 dage

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 21-04-07 11:13

Spørgsmålet er måske ikke relevant længere, men jeg vil gerne have lov til at mane i jorden, og slå fast med syvtommer søm, at det er en gammel skrøne at alkohol nedsætter eller helt fjerner penicillinens effekt. Det er simpelthen noget vås, og det eneste der ligger i det er, at penicillin kan have bivirkinger såsom dårlig mave, og at alkohol for nogens vedkommende kan forværre den dårlige mave....

Som det gælder for alt medicin, så skal man selvfølgelig læse indlægssedlen grundigt. Penicillin bruges nemlig i flæng om alt muligt mellem himmel og jord. Penicillin er kun en type antibiotika, hvor metronidazol (og tetracyclin/doxicyclin) er en anden. Og der findes mange flere.....

At sige man får penicillin er derfor i visse tilfælde ikke ensbetydende med at man faktisk får penicillin, men derimod et antibiotikum. Under denne lægemiddelgruppe hører Metronidazol. og lige præcis dette lægemiddel går ikke så godt sammen med alkohol, da man op til to dage efter behandling med Metronidazol vil kunne opleve antabus lignende effekt med kvalme og opkastning ved samtidig indtagelse af alkohol......

Så vil man være helt sikker skal man naturligvis læse indlægsseddelen, hvor det fremgår om der er skadelig effekt ved samtidig alkoholindtag...... Eller gå til http://www.medicin.dk/(2u1b1rimd1hi1n55netja3bw)/show.aspx og koncentrere sig om, hvad der står skrevet under "interaktioner"

Der er nogle få antibiotikatyper, som har antabuseffekt. Almindelig penicillin er ikke en af dem.....

mvh No1Here (sygeplejerske)

NB: Angående snakken om indtagelse af mælk sammen med medicin, så kan jeg da tilføje, at mælk hæmmer absorptionen af for eksempel tetracycliner, som er et bredspektret antibiotikum af tetracyclingruppen. Mælk bør derfor ikke indtages 3 timer før/efter indtagelse af præparatet.....