/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Frostsikring i kolonihavehus
Fra : kokjenen
Vist : 7929 gange
100 point
Dato : 19-04-07 15:46

Hvert efterår tømmer jeg vandrør i kolonihavehuset. Det for foregår ved, at jeg puster i en vandhane, (efter naturligvis at have åbnet en ventil på det laveste punkt). Jeg har tænkt på, at trykluft måske var bedre til at drive vandet ud. Så mangler jeg jo bare en ventil til det. Har nogen her ide om det er sådan det kan foregå, hvis ikke, hvordan så. Også gerne hvad sådan en ventil hedder. På det sommerhus jeg havde engang, da sad en alm. cykelventil hvor man så pumpede luft i systemet med og som drev vandet ud. Den kunne jeg jo godt bruge her, men hvordan monteres sådan een?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-07 16:07

Det er da unødvændigt.....

Hvis der er lukket på "hovedhane" er det da bare at lade alle hanerne stå åbne......

Så opstår der ikke tryk i rørene ved frost....

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 19-04-07 16:38

Jo Refi - for vandlommerne skal også tømmes.

Hvis du gerne vil bruge en cykelventil:
1 stk gammel cykelslange
en 3/4" plastslange
2 stk "gardenea" eller anden slangekobling til 3/4" slange og med gevind til dit vandrør/hane
gevindprop til den ene slangekobling

Lav et hul i slangen som passer til ventilen et lille stykke inde så slangekoblingen stadig kan monteres.
Klip ventilen fri i en cirkel på ca. 1½ cm.
Monter ventilen indefra slangen og spænd den fast med den lille ringmøtrik.
Monter slangekoblingerne i enderne af slangen
Sæt proppen i den ene slangekobling
Sæt den anden kobling på røret/ventilen....................og pust.

Hvis du vil bruge en kompressor, så har Harald Nyborg fittings til luft med ventil så der kan komme mere drøn på.

NB. Rørsystemet kan ikke klare fuld tryk fra en kompressor (8-12 bar) men kun ca. 6 bar.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 19-04-07 16:50

Det burde ikevære nødvendigt at pumpe luft i systemet, forudsat du har en traditionel jordstophane. Når du lukker for denne og åbner en ventil i systemet løber vandet ud af et lille hul der er boret i hanehuset og som normalt er lukket ved brug. Det eneste problem du kan stå tilbage med er hvis din kontraventil på din varmtvandsbeholder fungerer alt for godt. Så kan vandet ikke umiddelbart forlade dine varmtvandsrør. Den ventil du efterlyser hedder en pumpeventil og den placeres bedst enten i målerbrønden eller alternativt hvor dit vandstik går ind i huset. Så er det bare at lukke for hovedhanen, åbne dine ventiler i huset og pumpe......

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-07 17:13

Almindelig praksis er da bare at lade hanerne stå åbne, de få fugtdråber der står tilbage kan ikke sprænge nogen rør. Når der er åbnet mindst to steder kan en vandlomme ikke blive hængende. Du sikrede dig endda ved at blæse i rørene, Hvis du mærker modstand der så kan det være fordi der sad en vandlomme. Hvorfor er det aktuelt, har du været ude for en skade, når du har gjort som du beskriver?

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 19-04-07 17:21

Tak skal I have allesammen.

Til Refi og Yatowi: Jeg har naturligvis forsøgt, og håbet på vandet løb ud "et eller andet sted", men det er i mit tilfælde nødvendigt at presse vandet ud. I, eller ved stophanen er der intet lille hul, hvor vandet automatisk skulle løbe ud, når trykket bliver taget af; altså når hf lukker for tilgang af vand.

Til e.c: dit svar var præcis det jeg søgte. TAk! Du får de udlovede points.
Hvor er det bare herligt med så mange Storm P.'er her. Man får ALTID hjælp og svar på sine spørgsmål og problemer på dette forum.

Hav en god sommer alle her. Og endnu engang tak for interessen.

Med venlig forårshilsen fra

Kokjenen

Godkendelse af svar
Fra : kokjenen

Dato : 19-04-07 17:23

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-04-07 17:26

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 19-04-07 17:29

Hej Valde.

Ja det er præcis det jeg har. Da jeg skulle bruge opvaskemaskinen, og åbnede for vandet til den, det er via en ½" afspærringshane fra Harald Nyborg, ja da sprøjtede vandet ud. Jeg kunne kun se at vandet kom fra afspærringshanen, og ved nærmere eftersyn, ja så var der en revne i hanen. Ganske givet en frostskade. Derfor vil jeg sikre mig endnu mere end ellers.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-07 17:38

Okay - jeg forstår

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-07 17:45

Citat
Da jeg skulle bruge opvaskemaskinen

I et kolonihavehus

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 19-04-07 17:47

Ja, ja, kolonihavehuse er nu ikke helt hvad de engang var - heldigvis. Jeg savner hverken lokummet, eller petroleumslampen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-07 17:52

Pas på med at stikke hovedet i "tønden" når du tømmer DET for vand

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-07 17:56

Jeg kender mange med opvaskemaskine i kolonihavehuset og som bor der en stor del af sommeren. Men der er nok en slange der skulle tages af.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 19-04-07 18:33

Ja Feri, der kommer jeg nu ikke. Men det kunne lyde som om du har været der, og fået brædtet i nakken. He-he

Kommentar
Fra : acdana

Dato : 03-06-07 00:18

Der sker mange frostskader i kolonihaverne i kugleventiler.
De må hverken være åben eller lukkede om vinteren men halvt lukkede.

Der er pakninger der slutter tæt til kuglen i begge sider, men ventilhuset er fyldt med vand også.
Og når kuglen er helt åben er der ingen mulighed for dette vand at komme ud, derfor frostsprænges huset.
Der er altid en del arbejde for mig = VVS montør om foråret på den bekostning.

Husk endnu egang, en kugelventil skal være halt åben om vinteren.

Kommentar
Fra : acdana

Dato : 03-06-07 00:24

Og som en fortsættelse har nyere jordstophaner ikke automatisk tømning.
Der er visse typer der har en cykelventil monteret ved siden af spindlen, som kan bruges til tømning med kompressor eller en cykelpumpe, f eks en fodpumpe.

Husk også at termostatblandingsbatterier ikke kan tømmes for vand, skrug dem derfor af og tag dem med hjem i varmen.

EWt andet problem er at spulehaner beregnet til at sætte slange på er forsynet med kontraventil, så man kan ikke få luft ind ved at åben dem og puste. Og det kræver et vist tryk for at de åbner.
Man skal altid tænke på aftapningmuligheder i sommerhuse mv som ikke er opvarmet om vinteren.