/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Programmering af auto kopi
Fra : Headfarm
Vist : 1726 gange
100 point
Dato : 19-04-07 12:53

Jeg har en computer der kører som filserver med windows XP-prof.

Der er installeret 2 harddiske.

Jeg ønsker, at den hver nat automatisk kopierer en mappe med undermapper og filer fra den ene HDU til den anden. Den må gerne overskrive gårsdagens kopiering.

Hvordan programmerer jeg den til det?

Nb. Når jeg gør det manuelt får jeg spørgsmål om skrivebeskyttede, systemfiler m.v.

Det skal den "bare overse" og kopiere alt indenfor angivne mappe.

Mvh

Headfarm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-04-07 13:34

Jeg kan ikke lave det program, men du bør lave backup med ugecyklus.
Så backup foretages
M T O T F L S
og næste uge overskrives så
M T O T F L S
På denne måde sikrer du tab ved nedbrud midt i en backup.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 19-04-07 13:46

Hvis det er en sikkerheds kopi eller lign, kan du bruge enten ghost eller nero men det er ikke shareware ver. men de kan det.!!

Kommentar
Fra : MrUlmo

Dato : 19-04-07 22:35

Hvis du kun skal kopiere mapper, kan du lave en simpel .bat fil ...

dette eksempel kopiere alt fra min desktop til D:\test

den går ud fra at du er i C:\Documents and Settings\"dit brugernavn"\

cd Desktop
copy *.* D:\test\

og så bruger du "planlæg opgaver" eller noget i den stil, i controlpanelet, til at kører filen når du gewrne vil have den til det ...

/Mr. Ulmo

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 20-04-07 00:02

Til Ulmo

Lyder rigtigt - prøver i morgen.

Er "Desktop" navnet på drevet på din desktop?

Headfarm

Kommentar
Fra : MrUlmo

Dato : 20-04-07 12:38

"Desktop" er bare mit skrivebord, og på et dansk system hedder det self. skrivebord, og derfra kopiere komandoen bare alt over til D:\test\

hvis du mangler mere hjælp med DOS Kommandoer, så bare skriv ...

Accepteret svar
Fra : MrUlmo

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-07 12:51

jeg er kommet til at se at man ikke kan kopiere undermapper med copy kommadoen,

men jeg fandt denne guide på microsofts hjemmeside ...

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/setup/learnmore/bott_03july14.mspx

jeg håber du kan engelsk, ellers må jeg oversætte den ...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-07 23:31

Man kan sagtens kopiere undermapper med en *.bat fil. Man skal blot benytte kommandoen XCOPY:
Citat
Kopierer filer og mappetræer.

XCOPY kilde [destination] [/A | /M] [/D[:dato]] [/P] [/S [/E]] [/V] [/W]
[/C] [/I] [/Q] [/F] [/L] [/G] [/H] [/R] [/T] [/U]
[/K] [/N] [/O] [/X] [/Y] [/-Y] [/Z]
[/EXCLUDE:fil1[+fil2][+fil3]...]

kilde Angiver filen eller filerne, der skal kopieres.
destination Angiver placeringen af og/eller navnet på nye filer.
/A Kopierer kun filer med arkivattributtet angivet,
men ændrer ikke attributtet.
/M Kopierer kun filer med arkivattributtet angivet,
deaktiverer arkivattributtet.
/D:m-d-å Kopierer filer ændret på eller efter den angivne dato.
Hvis der ikke er angivet en dato, kopieres kun filer med
et kildetidspunkt, der ligger efter destinationstidspunktet.
/EXCLUDE:fil1[+fil2][+fil3]...
Angiver en liste med filer, der indeholder strenge. Hver streng
skal være på en separat linje i filerne. Hvis en af
strengene svarer til en del af den absolutte sti til filen,
der skal kopieres, kopieres filen ikke. Hvis der f.eks.
angives en streng som \obj\ eller .obj, udelades alle filer
under mappen obj eller alle filer med filtypenavnet .obj.
/P Spørger, inden de enkelte destinationsfiler oprettes.
/S Kopierer mapper og undermapper, dog ikke tomme mapper.
/E Kopierer mapper og undermapper, også tomme mapper.
Svarer til /S /E. Kan bruges til at ændre /T.
/V Verificerer hver enkelt ny fil.
/W Beder dig trykke på en tast, før der kopieres.
/C Fortsætter kopieringen, selvom der opstår fejl.
/I Hvis destinationen ikke findes, og der kopieres mere end ‚n
fil, tages der udgangspunkt i, at destinationen skal være en
mappe.
/Q Viser ikke filnavne under kopieringen.
/F Viser kilde- og destinationsfilernes fulde navn under
kopiering.
/L Viser filer, der vil blive kopieret.
/G Tillader kopiering af krypterede filer til en destination, som
ikke understøtter kryptering.
/H Kopierer også skjulte filer og systemfiler.
/R Overskriver skrivebeskyttede filer.
/T Opretter mappestruktur, men kopierer ikke filer. Medtager
ikke tomme mapper eller undermapper. /T /E medtager
tomme mapper og undermapper.
/U Kopierer kun filer, der findes i destinationen i forvejen.
/K Kopierer attributter. Normal Xcopy nulstiller attributter
for skrivebeskyttet.
/N Kopierer vha. de oprettede korte navne.
/O Kopierer oplysninger om filens ejerskab og ACL.
/X Kopierer indstillinger for filovervågning (/O er
underforstået).
/Y Undertrykker anmodning om at bekræfte, at filen må overskrive
en eksisterende destinationsfil.
/-Y Medfører anmodning om at bekræfte, at filen må overskrive en
eksisterende destinationsfil.
/Z Kopierer netværksfiler i genstartstilstand.

Parameteren /Y kan være forudindstillet i miljøvariablen COPYCMD.
Dette kan tilsidesættes ved at angive /-Y på kommandolinjen.

Brug parameteren /E

..husk dog også at angive /Y parameteren for ikke, at *.bat filen skal 'hænge' og vente på et tastetryk når den afvikles af opgavestyring.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-07 18:29

Headfarm -> Det er ved at være længe siden du afgav kommentaren:
Citat
Lyder rigtigt - prøver i morgen.

Hvordan gik det?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 25-04-07 20:49

Hej alle

Je gholder ferie for tiden og kan derfor ikke afprøve Jeres forslag da det er på mit arbejde.

Vender tilbage i næste uge - men foreløbig tak for de gode råd.

mvh

Headfarm

Godkendelse af svar
Fra : Headfarm

Dato : 18-05-07 23:56

Tak for svaret MrUlmo.