/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sætte fodpaneler op
Fra : jesper.s
Vist : 4512 gange
85 point
Dato : 19-04-07 08:24

Jeg skal sætte fodpaneler op i en gammel lejlighed. Nu er mit problem at væggene ikke er i 90 grader i hjørnerne, hvilket så vil kunne ses når jeg saver dem i 90 grader. Jeg mener at have set engang, i et TV-program, hvordan man kan sætte dem sammen i hjørnerne, selvom de ikke er 90 grader, så det ser ud som om man har savet dem i den skæve vinkel væggene er i.

Er der et sted på nettet hvor man kan se hvordan man gør?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : return

Dato : 19-04-07 08:29
Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-07 08:47

Du kan købe en geringssav der kan skære alle vinkler for under 100 kr....

Er det kun meget lidt vi taler om kan du da spartle skævhederne....

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 19-04-07 12:42

Du skærer først den ene lige ind mod muren. Så støder du enden af den anden mod den første og bruger en stump fodpanel eller bare forstryger tykkelsen af den første ud på enden af den den anden, så lodskævhed på den første bliver overført. Dernæst skærer du 45¤ smig foroven og skærer vinkeltret op fra bunden til du har en ganske fin tynd kontrakel foroven som går indover den første. Dette gælder dog kun, hvis det er flade fodpaneler. Hvis det er kelede almuepaneler er du nødt til at finde smiget i hjørnet.

Venligst Avant85

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 85 point
Dato : 19-04-07 12:49

Det er svært at forklare, men der skæres bare i 90 gr. bortset fra det øverste der er skråt for oven, det tildannes med et skarpt stemmejern som en lille spån, der går indover. Metoden duer kun til alm. fodpaneler. Er det "gamle paneler" duer det ikke.
Gør som mange håndværkere gør. (det duer kun hvis panelerne skal males) Hvis din alm. tildannede gearing ikke bliver helt korrekt, kan du efterfuge med hvid acryl fugemasse, og jævne med en finger, - fingerspidserne er det mest følsomme redskab som findes. Og acrylfugemassen er overmalbar efter kort tid.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 15-06-07 08:41

Tak for svaret stilkene.