/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC fryser ved opstart
Fra : Smearen
Vist : 1648 gange
15 point
Dato : 18-04-07 16:10

Hej folkens

Jeg håber der er nogle kloge hoveder, der kan hjælpe med et ret kritisk problem vedr. min PC.

Først og fremmest, min computer er en Dell e521 Dimension, med en AthlonX2 5000+ og 2x512Mb DDR2 ram. Grafikkortet er et Geforce 7950 GT og bundkortet kan jeg desværre ikke huske helt. Men jeg ved at der står Nvidia et sted på det..

Men problemet; Helt helt helt i starten når jeg tænder computeren, kommer der et skærmbillede frem, hvor der står DELL og der er en indlæsningsbar der begynder at køre. Under indlæsningsbaren står der en BIOS version og øverst i højre hjørne kan jeg vælge setup og/eller bootmenu med F4 og F12 (hvis jeg husker rigtigt). MEN indlæsningsbaren når kun ca. havlt igennem, så fryser hele computeren!! Alting virker til at køre fint, cd-rom drevet kan man høre lige starter op og bæsere osv. kører lystigt derudaf... Der sker bare ikke rigtigt noget.. Den går helt i koma!
Så hvad gør jeg her? Jeg kan ikke komme ind i BIOS og/eller setup, da computeren fryser inden den når at registrere tasterne. Jeg har prøvet at hamre løs lige fra det øjeblik jeg trykker "tænd"knappen, men ingen respons fra pc'en.
Jeg har prøvet at koble alt fra, CD-rom drev, grafikkort, hardisk osv. Men intet hjælper.. Den fryser stadig på nøjagtigt samme sted.
Jeg har prøvet at sætte en original windows cd i, for at se om den ville boote fra den, men så langt når den heller ikke før den fryser.
Jeg er ret meget på "herrens mark" her, for jeg ved sgu ik' hvad jeg kan gøre, når jeg ikke har mulighed for at overhovedet at få maskinen i gang...
Jeg er ikke den store hardware-tekniker, men umiddelbart virker det for mig heller ikke som om det er et hardwareproblem, da alting virker til at køre fint.
Men al hjælp er mere end velkommen og gerne hurtigst muligt, da hele mit livsgrundlag er ved at blive revet fra hinanden, når jeg ikke kan sidde klistret foran WoW og nyde sommervejret gennem nedrullede persienner..

Mvh

Smearen

Kommentar
Fra : Smearen

Dato : 18-04-07 17:09

for øvrigt ville jeg meget gerne have givet lidt flere point, men er lige blevet oprettet, så har ikke så meget at give af desværre...

Mvh

Smearen

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 15 point
Dato : 18-04-07 17:15

Det er svært at sige, men det lyder rigtigt med et hardware problem.

Systematisk systemfejlfinding:

Pil alt fra den så der kun er bundkort og strøm på. Ud med ram og kablerne ud af harddiske og cd/dvd drev. Prøv så at starte og se hvad der sker. Hvis det går godt monterer du efterhånden hardware en ad gangen med opstart for hver gang der er noget monteret. Til sidst finder du måske det stykke hardware der fejler.

Måske en nulstilling af bios kunne hjælpe. Pil det lille flade batteri ud. Det er monteret direkte på bundkortet. Vent i en rum tid før du monterer det igen, så er bios nulstillet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-04-07 17:16

Velkommen på Kandu forøvrigt

Pyt med point, det er ikke det vigtigste

Kommentar
Fra : Smearen

Dato : 18-04-07 17:26

Jeg har prøvet at pille batteriet ud, men det gjorde desværre ingen forskel. Hvis det skulle være en hardware del der er defekt, må jeg nok hellere få Dell til at skille skidtet ad ( Der er stadig garanti, så jeg skal nok være lidt forsigtig med at skille for meget ad selv).. Og det er som sagt heller ikke lige min stærke side Vil bare lige være sikker på om det er noget med BIOSen, der ikke fungerer som det skal først.. Det er jo bare lidt svært, eftersom jeg ikke kan komme derind og kigge

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-04-07 17:34

Hvis der er garanti på er det smartest at få Dell til at kigge på den. Det er helt klart et hardware problem når den allerede fejler så tidligt. Men det er svært at sætte en finger på det eksakte hardware.

så ind til rep. med den, så må du jo undvære den så længe.

Kommentar
Fra : Smearen

Dato : 18-04-07 22:35

Jeg tog chancen og pillede lidt.. Det var åbentbart rammene. Det hjalp hvertfald at pille dem ud og sætte dem i igen :) Men tak for tilbagemedlingen..

Mvh

Smearen

Godkendelse af svar
Fra : Smearen

Dato : 18-04-07 22:35

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-04-07 18:18

Fint du fik den til at funke. Du ender jo sikkert efterhånden med at være en rigtig hardwarenørd

Tak for point.