/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Effektiv rente!?
Fra : Clotte9460
Vist : 1647 gange
20 point
Dato : 17-04-07 19:08

Hej.. Er der nogen, der kan forklare mig hvad effektiv rente er? Har formlen og alt det der, mangler bare en definition, samt hvad det bruges til..

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 19:35

Det er det samlede beløb der betales i forhold til det lånte beløb....

renter, omkostninger, girokort, månedsgebyr osv.....

Altså ALT der betales udover afdrag....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 19:36

Stiftelsesprovision ikke at forglemme......

Så når de "lokker" med rentefrit lån er det KUN den halve sandhed.....

Kommentar
Fra : Clotte9460

Dato : 17-04-07 19:52

Hmm, okay.. Tak skal du have. Nu må jeg lige se, om jeg fatter dét så ;)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-04-07 20:12

Som jeg husker mine skoleopgaver ,når man måtte regne med nominel og effektiv rente. så nævnede man som eksempel: Du indsætter 100 kr til 10% nominel rente. Banken tilskriver rente hvert halve år. efter et halvt år står der så 105 kr på din konto. dem får du renter af næste halvår altså 5,50 kr ialt 10.50 kr årligt. det svarer til en effektiv rente på 10,5%. Når du låner indgår der andet, eks. gebyrer

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-04-07 21:38

valde. har ret (bortset fra sidste sætning). refi blander det vist sammen med åop.

http://www.pengepriser.dk/Ordliste/ forklarer ordene således (jeg inddrager lige et tredie rentebegreb og et fjerde for at gøre forklaringen simplere):

Pålydende rente: Det er den procentsats lånet opgives til. Du kan sagtens finde lån med en pålydende rente på 0% - det de kalder 'rentefri'. Gratis er de dog normalt ikke

Effektiv rente: Det er det valde. beskriver. Med rentetilskrivninger mere end een gang om året er den effektive rente altså større end den pålydende rente. Den effektive rente er den der mærkes på pengepungen. Derfor vil bankerne gerne tilskrive renter på udlån halv- eller kvartårligt (så lyder den pålydende rente lavere end den er) og helårligt på indlån (så lyder renten ikke lavere end den er)

Nominel rente: Er ofte det samme som 'Effektiv rente'. Kan dog også andvendes som det samme som 'Pålydende rente'.

ÅOP: Her tales om en procentsats kun for lån. Procentsatsen inkluderer alle faktisk betalte ting (renter, provisioner, gebyrer, stempelomkostninger etc.) bortset fra afdrag.