/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux som mail server
Fra : mhvejsel
Vist : 476 gange
500 point
Dato : 16-01-03 18:45

Hej allesammen..
Jeg vil gerne vide hvor man kan få fat i et mail server program til linux,
hvad skal jeg bruge, og hvordan man så sætter det op evt noget dok... Er
helt grøn på dette sted så vil meget gerne have noget hjælp...
Jeg kører RedHat 8.0 (Grafisk) Så det ville være fedt med et grafisk program...
Mange tak på forhånd

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : MortenIngvordsen

Dato : 19-01-03 00:28

Så vidt jeg ved, er der en mail-server med RedHat.
Endda grafisk.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 27-01-03 22:23

Okay... men hvad hedder det program

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 28-01-03 06:04

Der følger 2 mailservere med Redhat 8.0: sendmail og postfix. Som default er sendmail aktiv, men du kan bruge 'Mail Transport Agent Switcher' i menuen under 'System Settings' til at skifte mellem sendmail og postfix.

Der er ikke en GUI med til konfiguration af sendmail, og så vidt jeg ved er der heller ikke til Postfix.

Hvis du har installeret dokumentations RPM'erne, kan du læse om konfiguration af sendmail i 'Red Hat Linux 8.0: The Official Red Hat Linux Reference Guide', Kapitel 15.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 28-01-03 14:25

Men der findes ingen grafiske programmr til dette foremål...

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 28-01-03 19:54

Det gør der, men ikke noget der følger med RH 8.0.

Prøv at tage et kig på LinuxConf: http://www.solucorp.qc.ca/linuxconf/

Jeg bruger ikke selv LinuxConf, men sidst jeg så på den, kunne den ihvertfald finde ud af det basale omkring sendmail opsætning.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 28-01-03 21:30

Ok... prøver at se på den

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 30-01-03 22:02

Okay.. nu har jeg så installeret den..
Som en rpm pakke.
Men kan simpel hen ikke finde ud af at få den startet har også prøvet at se lidt på deres side, men uden held.

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

ps. På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-03 23:24

et program som e-mail server er Exim,læs om det her:
http://www.sslug.dk/linuxbog/alle/bog/exim.html
det er taget for en omline bog:
http://www.sslug.dk/linuxbog/alle/bog/index.html
Se i stikord osse efter andet hjælp.

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 31-01-03 14:08

Hvad sker der, hvis du vælger "Run Program..." fra Hatte-menuen og skriver linuxconf i dialogboksen?

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 31-01-03 15:59

Det har jeg ikke lige prøvet men prøver det lige..

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 31-01-03 16:05

Der sker ikke noget.. men hvis jeg skriver linuxconf i terminalen så kommer der noget men det er da ikke særlig grafisk.
Og synes ikke jeg kunne se noget med MAIL eller sådan noget.

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 31-01-03 17:18

Har du installeret alle pakkerne? Der er, såvidt jeg husker, en 5-6 stykker?

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 31-01-03 21:27

Nej kun 1 pakke...

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 31-01-03 21:30

Okay.... nu er jeg ved at hente dem alle...
Min fejl at jeg ikke havde hentet dem alle.. havde kun hentet den første.

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 02-02-03 21:01

Er der noge der ved hvordan man så sætter sin mail -server op med det program...
(LINUXCONF)

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 04-02-03 16:20

Her er en links web-baseret grafisk konfigurations værktøj til mange forskellige servere alt fra web-, DNS-, DHCP-, FTP-, Samba-, Mail- (incl. sendmail, postfix, procmail og qmail) og SQL.
Webmin Home:
http://www.webmin.com
en god webminguide:
http://www.swelltech.com/support/pdfs/webminguide.pdf
den er Sysadm's bedste ven

MVH
Uranus

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 04-02-03 16:25

Ja.. det er jeg ved jeg har valgt WEBAMIN
Men synes det er lidt svært alligevel.

Kunne godt bruge noget dansk doc til det

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 05-02-03 17:52

skal du kun bruge mail dokumentationen til WEBMIN?, ellers jeg kan godt oversætte sendmail, eller det du vil have som mail server program.
MVH.
Uranus

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 05-02-03 17:58

Ja jeg skal kun bruge det til at sætte min mail op...

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 05-02-03 18:37

hej igen
jeg skal lige printe docs til webmin og oversætter den docs til sendmail server som findes i i RH8.0.
når jeg er færdig skriver jeg link til den side hvor jeg har lagt html siden

OK?
MVH
Pilutak

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 05-02-03 21:18

Okay... mange tak
Men jeg tænkte på om der ikke er nogle som har en færdig conf fil.
Som jeg bare kan *LÅNE* Også lave det om der skal laves om til mit domæne.

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 05-02-03 22:39

Hvis du vil bruge sendmail, så kan jeg da godt sende dien kommenteret sendmail.mc. Var det noget?

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 06-02-03 07:04

Ja... er det ikke lige meget hvad for et program jeg bruger...
Du kan sende den til info@mhvejsel.dk
også il jeg gerne lige vide hvor jeg skal ligge den.

Mange tak.

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : A.Wegge

Dato : 08-02-03 08:21

Så har jeg mailet dig et kommenteret eksempel. Jeg smider den lige på her, så andre også kan have glæde af den:

Kode
>>>
divert(-1)
dnl This is the sendmail macro config file. If you make changes to this file,
dnl you need the sendmail-cf rpm installed and then have to generate a
dnl new /etc/mail/sendmail.cf by running the following command:
dnl
dnl m4 /etc/mail/sendmail.mc > /etc/mail/sendmail.cf
dnl
include(`/usr/share/sendmail-cf/m4/cf.m4')
VERSIONID(`linux setup for Red Hat Linux')dnl
OSTYPE(`linux')
dnl Uncomment and edit the following line if your mail needs to be sent out
dnl through an external mail server:
dnl define(`SMART_HOST',`smtp.your.provider')
define(`confDEF_USER_ID',``8:12'')dnl
undefine(`UUCP_RELAY')dnl
undefine(`BITNET_RELAY')dnl
dnl define(`confAUTO_REBUILD')dnl
define(`confTO_CONNECT', `1m')dnl
define(`confTRY_NULL_MX_LIST',true)dnl
define(`confDONT_PROBE_INTERFACES',true)dnl
define(`PROCMAIL_MAILER_PATH',`/usr/bin/procmail')dnl
define(`ALIAS_FILE', `/etc/aliases')dnl
dnl define(`STATUS_FILE', `/etc/mail/statistics')dnl
define(`UUCP_MAILER_MAX', `2000000')dnl
define(`confUSERDB_SPEC', `/etc/mail/userdb.db')dnl
define(`confPRIVACY_FLAGS', `authwarnings,novrfy,noexpn,restrictqrun')dnl
define(`confAUTH_OPTIONS', `A')dnl
dnl TRUST_AUTH_MECH(`EXTERNAL DIGEST-MD5 CRAM-MD5 LOGIN PLAIN')dnl
dnl define(`confAUTH_MECHANISMS', `EXTERNAL GSSAPI DIGEST-MD5 CRAM-MD5 LOGIN PLAIN')dnl
dnl define(`confCACERT_PATH',`/usr/share/ssl/certs')
dnl define(`confCACERT',`/usr/share/ssl/certs/ca-bundle.crt')
dnl define(`confSERVER_CERT',`/usr/share/ssl/certs/sendmail.pem')
dnl define(`confSERVER_KEY',`/usr/share/ssl/certs/sendmail.pem')
dnl define(`confTO_QUEUEWARN', `4h')dnl
dnl define(`confTO_QUEUERETURN', `5d')dnl
dnl define(`confQUEUE_LA', `12')dnl
dnl define(`confREFUSE_LA', `18')dnl
define(`confTO_IDENT', `0')dnl
dnl FEATURE(delay_checks)dnl
FEATURE(`no_default_msa',`dnl')dnl
FEATURE(`smrsh',`/usr/sbin/smrsh')dnl
FEATURE(`mailertable',`hash -o /etc/mail/mailertable.db')dnl
FEATURE(`virtusertable',`hash -o /etc/mail/virtusertable.db')dnl
FEATURE(redirect)dnl
FEATURE(always_add_domain)dnl
FEATURE(use_cw_file)dnl
FEATURE(use_ct_file)dnl
dnl The '-t' option will retry delivery if e.g. the user runs over his quota.
FEATURE(local_procmail,`',`procmail -t -Y -a $h -d $u')dnl
FEATURE(`access_db',`hash -T<TMPF> -o /etc/mail/access.db')dnl
FEATURE(`blacklist_recipients')dnl
EXPOSED_USER(`root')dnl
dnl This changes sendmail to only listen on the loopback device 127.0.0.1
dnl and not on any other network devices. Comment this out if you want
dnl to accept email over the network.
dnl DAEMON_OPTIONS(`Port=smtp,Addr=127.0.0.1, Name=MTA')
dnl NOTE: binding both IPv4 and IPv6 daemon to the same port requires
dnl a kernel patch
dnl DAEMON_OPTIONS(`port=smtp,Addr=::1, Name=MTA-v6, Family=inet6')
dnl We strongly recommend to comment this one out if you want to protect
dnl yourself from spam. However, the laptop and users on computers that do
dnl not have 24x7 DNS do need this.
dnl
dnl ** Hvis du ikke har en fast netopkobling, så skal du fjerne 'dnl '
dnl ** fra starten af de næste 2 linier.
dnl FEATURE(`accept_unresolvable_domains')dnl
dnl FEATURE(`relay_based_on_MX')dnl
dnl Masquerade outgoing mail.
FEATURE(`masquerade_entire_domain')dnl
FEATURE(`masquerade_envelope')dnl
dnl
dnl ** Indsæt dit eget domæne i de næste to linier
MASQUERADE_AS(`bakkelygaard.dk')dnl
MASQUERADE_DOMAIN(`bakkelygaard.dk')dnl
MAILER(smtp)dnl
MAILER(procmail)dnl
Cwlocalhost.localdomain
>>>

* Gem ovenstående fil, og ret de to steder hvor jeg har kommentret.

* Åbn en shell som root

* Kopier den rettede fil til /etc/mail/sendmail.mc

* Kør kommandoen '/etc/rc.d/init.d/sendmail restart'

* Sørg for at sendmail bliver statet automatisk:

'chkconfig --level 345 sendmail on'

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 22-05-03 17:54

Så er jeg på banen igen.
Og har ikke fået noget af det til at virke.
Kunne godt tænke mig at bruge programmet Exim
Men Hva skal jeg mere have for at kunne tjekke min mail i f. eks outlook.
Og er der muligvis nogle der ved hvordan jeg skal have mail-adresser til flere forskellige domæner under det program.
På forhånd mange tak.

Med Venlig Hilsen
Mads Hvejsel

www.mhvejsel.dk - info@mhvejsel.dk
www.cs-zone.dk - zoot@cs-zone.dk

ps. Disse mail adresser kører lige nu på www.postby.dk
Igår sagde jeg mit mhvejsel.dk domæne op dermed også info@mhvejsel.dk
Så nu hoster jeg selv domænet og vil derfor også gerne nu have en mail-server.

Kommentar
Fra : smunk

Dato : 24-06-03 01:22

Det er meget nemt at tjekke din mail fra outlook.
du skal enable pop3 service via redhats service manager
og så kan du logge ind med din bruger konto og password på linux boxen.

Vil du sende mail fra din linux box er det lidt mere kompliceret, men hvis du føler for det vil jeg gerne sende min sendmail configuration (sikret mod misbrug).

hvis du vil have flere email kontoer skal du bare oprette en ny bruger og give dem et password.

\Søren

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 07-01-04 18:40

Hej allesammen igen.
Jeg har holdt en lille pause med Linux. Men er nu klar igen.
Jeg har besluttet mig for at bruge Exim, da det skulle være et rimelig nemt program at gå til.
Men er der nogle som kender en rimelig nem Guide til den.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 07-01-04 18:47

prøv evt. at kigge på exim's side (http://www.exim.org/) sådanne firmaer plejer normalt at lægge documentation ud til deres applikationer

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 07-01-04 19:44

Hvis du mangler en rigtig god vejledning i Linux, så prøv at kigge på http://www.gnuskole.dk/bog/
De bruger også EXIM i deres vejledning.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 08-01-04 15:33

http://shop.store.yahoo.com/softpro/0-9544529-0-9.html

Har du eventuelt mulighed for at låne denne bog på dit bibliotek?

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 08-01-04 15:39

http://www.linuxbog.dk/admin/bog/exim.html

Her står der vidst noget du kan bruge :) ..

God jagt! :D

Ps. Linuxbog, har meget anden rigtig god viden, du sikkert vil få brug for senere.

Håber du kan bruge det til noget!

Hilsner,
DeZZa

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 08-01-04 19:59

Okay tak..
Jeg prøver at gå på jagt ;)

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 09-01-04 15:02

Ja, håber du kan finde noget du kan bruge .. ..

Har Linuxbog hjulpet dig lidt på vej?

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 11-01-04 11:08

Er du kommet frem til et svar?

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 22-01-04 21:23

mhvejsel, det er et stykke tid siden vi har hørt fra dig ..

Kører det nu?

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 24-01-04 18:35

http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=2096

Der er også en tutorial til mailserver her.

Annuller spørgsmålet
Fra : mhvejsel

Dato : 05-01-06 10:37

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullere derfor dette spørgsmål