/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Opretníng af spær
Fra : joker
Vist : 3482 gange
100 point
Dato : 15-04-07 14:56

Hejsa

Jeg har en staldbygning på ca. 25 meter. Der er spær med ca. 110 cm afstand, hvilket giver ialt 21 spær inkl. gavlspær.

I forbindelse med at jeg vil lægge et nyt tag, Plannja royal tagstensprofiler, har jeg besluttet at spærene skal rettes op. Jeg regner med at rette dem op med 45x145 spærtræ. Der skal ikke isolering, undertag eller andet, derfor har jeg kun valgt 45x145. Jeg ved at de skal samles med gennemgående bolte+, bulldog skive i midten og skive/møtrik på ydersiderne. Spærene er ca. 5,10 lange, så det passer jo meget godt med de standard længder man kan få.
Mit spørgsmål er så, hvor mange bolte skal der i pr. spær, er det kun top og bund, eller?
Skal der laves beregninger på det? eller kan jeg bare gå i gang?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-04-07 15:10

Hvis jeg var dig ville jeg bruge trælim - det har alle dage vist sig at være en holdbar løsning.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 15-04-07 15:20

Tak for svaret, men jeg regner nu ikke med at forsikringen godtager at jeg limer spærene sammen..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-07 15:37

Hvad slags spær er det ?

Du må beskrive bedre ellers sidder vi måske og forestiller os noget forkert og giver forkerte svar.

Bedst og sikrest er det hvis du får et skriftligt svar fra en rådgivende ingeniør med en ansvarsforsikring, og helst FRI medlem. Så er du dækket ind også med hensyn til forsikring.
Han vil nok se bygningen (eller en ordentlig tegning) først.
Hvis du ikke er uddannet til bygningstegning, kan du ikke lave den rigtig selv.
Det er ikke et spørgsmål om det ligner , men en standardiseret måde at vise tingene på. Det er som et selvstændigt sprog.

Jeg ved at en del ved sidste store stormskade ikke fik dækning fordi konstruktionerne ikke var efter normen.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 15-04-07 15:55

det er hanebånd spær

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-04-07 15:55

du skal ikke bruge gennemgående bolte. de skal sømmes og helst med sømpistol. hvis du sømmer med ca 25 cm afstand er det fint. det er jo ikke de nye spær der skal bære. det letteste er at give dem en skrue i top og buns hvorefter du retter dem op. en skrue kan du let tage ud igen hvis den ikke sidder helt rigtig. når det hele så er rettet op både på langs af bygningen og op ad tagfladen, er det bare igang med sømmene.

tømreren

Kommentar
Fra : joker

Dato : 15-04-07 16:03

okay, jeg havde bare set denne vejledning http://www.godetage.dk/html/byg_opretning_2.html
Der bliver de boltet sammen, men hvis det ikke er nødvendigt, så er der jo ingen grund til det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-04-07 17:35

Det er udemærket at sømme, gennemgående bolte er nok at gå over åen efter vand, men bruges hvis du vil forstærke hanebåndene.
Men som der også står på din henviste side:
Opretningsplanker monteret med søm eller skruer
Opretningsplanker, med bredde på 45 mm, kan alternativt fastgøres til eksisterende spær pr. ca. 300 mm med søm eller skruer i følgende dimensioner:

- Ringede maskinsøm, min. 3,1 x 90 mm.
- Skruer, min. 5,0 x 90 mm.
Men alm. søm kan da udemærket bruges, da gammelt træ, kan være svære at slå ringede søm i, secielt fordi "spærene ikke svarer" altså giver efter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 15-04-07 21:37

Hej Joker

En fin vejledning du henviser til, og helt sikkert en perfekt løsning på dit problem.

Tidligere har jeg med hæld oprettet mit gamle tag ved at påfører en lægte/regel (45X95) direkte oven på spæret, og klodset den op med x-finer-masonit-pap og fastgøre den med 100mm skruer eller søm.
Er opretningen ikke mange cm er det efter den billigste/bedste løsning.

MVH
Kissan