/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DOS i XP
Fra : yearhouse
Vist : 690 gange
200 point
Dato : 15-04-07 13:21

Halløj i forårsvarmen

Jeg har en masse ældre programmer, spil m.m. som jeg absolut ikke kan køre på XP. I win-95-98 var der ingen problemer.

Så er det lige at "pilfingeren" hér spørger:

1) Win XP er ikke forsynet med DOS...vel?
2) Kan man "trække" DOS ud af en win-98 cd....og smække ind i XP?
3) Vil det være nogenlunde uproblematisk at indlæse en HEL win-98 på en tom partion?
4) SKAL der absolut bruges startsdiskette til win-98?

Jeg kan sige, at jeg HAR forsøgt med programkompalitet....uden held. Ligeledes har jeg prøvet med "DOS_BOX"......men det kan jeg squtte hitte ud af.

Jeg er kun "Amatør-nørd" ....(og Århusianer....Så jeg skal nok ikke indfiltreres i ALT for mange kryptiske linkhenvisninger

Fortsat go´ Søndag til alle

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-04-07 13:32

1: WinNT, 2000, XP (og afarter) har ikke "rigtig" dos.
2: Nej, Win9x DOS er ikke kompatibelt med XP.
3: Ved ikke.
4: Ved ikke

Det letteste er nok stadig at få dos-box til at virke, det er ikke så kompliceret.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-04-07 13:37

1. En meget speciel begrænset dos
2. Nej
3. Nej, men mener du dual boot, så du kan vælge mellem XP og Win98 ?
4. Nej
NB: Du kan godt få XP til at køre nogle win98 spil, ved at højreklikke på genvejen til spillet
vælge egenskaber, trykke på fanen kompatibilitetsætte vinge i "kør dette program ....
Desuden evnt expimentere med de 3 andre muligheder. Husk at trykke ok.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-07 15:38

Jeg ville installere en REN dos..... Med dual-boot ......
Dos kan hentes gratis flere steder....

http://www.freedos.org/

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 15-04-07 17:09

Du kan lave en selvstændig partion til dos eller win9X

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 16-04-07 15:29

hmmm.....Jeg tror jeg vil hente sådan en ren DOS.

Nu er jeg HELLER IKKE nogen sprog-ørn....men skal jeg downloade til CD eller hva....?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 16-04-07 15:43

Citat
men skal jeg downloade til CD

?????

Du skal hente den ned på din harddisk og derefter brænde til CD...

fdfullcd.iso herfra

http://www.ibiblio.org/pub/micro/pc-stuff/freedos/files/distributions/1.0/

Det en iso file (image) og brændes efter download til en CD med isobuster eller et andet brændprogram der kan brænde isofiler....

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 16-04-07 16:01

Tak tak...REFI

Når den så er brændt over, hvordan skal jeg så installere den?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 16:16

Du installerer den fra CDen (den starter selv normalt) til en ny partition eller harddisk (omtalt tidligere)....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 16:18

HUSK partitionen eller harddisken til DOS SKAL være FAT-formateret.... IKKE NTFS

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 16-04-07 17:11

Ahhhh.....REFI..(forlad mig ikke nu)

Jeg kan altså ikke brænde den over på alm. vis?....Jeg skal have et specielt brænderprogram?

Så spørger jeg lige "dumt" igen:

Jeg har tænkt mig at indlæse det på en extern hdd....(usb)....Der har jeg en masse i forvejen.
Kan du fortælle mig, hvad jeg skal gøre inden?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 17:44

Hvilket brænderprogram har du...

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 16-04-07 18:05

Lige nu har jeg downloaded IsoBuster....Og den har da ændret Ikonet på skrivebordet så jeg nu kan læse indholdet af filen...

ELLERS har jeg kun den brænderfunktion, som windows er "døbt med"

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 16-04-07 18:07

....Og NU vil min gamle mor gerne se mig til et måltid........men jeg vender tilbage med megen stor nidkærhed

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 21:57

Citat
ELLERS har jeg kun den brænderfunktion, som windows er "døbt med"

Og hvad er det for et ??????????

Hvad brænder du med normalt....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-04-07 23:23

Jamen hvad skal yearhouse bruge en ren dos til, den kan da ikke spille windows 98 spil, eller er der noget jeg har misforstået?

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 09:11

Citat
Jamen hvad skal yearhouse bruge en ren dos til, den kan da ikke spille windows 98 spil

Til DOS-programmer og DOS-spil vel

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 17-04-07 10:01

hmmmm.....

Jeg ville netop OGSÅ gerne bruge nogle ældre -98 ting....men nok primært DoS.

Men jeg HAR en win98 liggende...
Kan jeg ikke bare indlæse dén på en ledig partion?...Har den ikke HELE DOS?.

ps: (Den pisse SEND-knap, svigter sq tit?)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 11:15

Jo da..... Så det er da det nemmeste

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/71

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-04-07 11:43
Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 17-04-07 17:06

Tak for svaret refi.

Nu har jeg lidt extra legetøj

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 18:07

Selv tak.....

Håber du får det til at virke ordentligt.....