/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Børns tid foran computeren
Fra : tararam
Vist : 837 gange
50 point
Dato : 13-04-07 23:54

Jeg vil gerne høre andres mening om hvor meget i synes ens barn skal sidde foran computeren.
Han er 7 år, og det første han spørger om når han står op, kommer hjem fra skole, og efter aftensmad, er - kan jeg få lov at spille på computeren.

Han skulle jo nødig ende som ham her: http://youtube.com/watch?v=b6tIYvBTXKs

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-04-07 00:16

Herhjemme er der helt klare regler angående computertid. Sønnike som er 7år (snart 8) får 1 time dagligt til det pjat. Slut prut. At der så er dage, hvor der tigges om mere nettid, er en anden sag. Sådanne konflikter kan være belastende, men jeg står stejlt på, at 1 time er max.

Creamy den "onde" mor

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-04-07 00:17

LOOOL ham i linket er jo lige til den lukkede

Så er de sq nemmere som helt små: http://www.lortelasse.dk/Video/video/luft.WMV

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 14-04-07 00:37

Spørgsmålet er: Hvad er det for spil der vises interesse for?

Kan han stave og slå op på nettet eller kan han kun aktiveres via pile og mellemrumstaster i skydespil?

Prøv at introdusere og opmuntre til videnspil hvorved han udvikler sig i skrift og forståelse og kan se en mening med.

Prøv at gøre ham intereseret i den viden som nettet kan give...sig i morgen tager vi en tur til Kronborg, hvor Holger Danske våger over det Danske land...lad os sammen se hvilke ting vi kan vi sammen kan læse om det og hvordan vi finder dertil, hvornår mon Tivoli åbner ..whatever

Hvis han ellers er sund og rask ser jeg ingen grund til at begrænse tiden foran pcen, da det er den vigtiste kilde til info og underholdning..nu og fremove.

ziggy99r

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-07 01:05

Han, din søn, har vel lært noget af den au pair du har

http://www.kandu.dk/Spg102433.aspx

Måske du og din kone/mor til barnet selv skulle opdrage ham eller forklare den au pair I har, hvordan det skal være.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-07 01:28

For S.... da et underholdende link

Skam man ikke ved hvilket spil der kan medføre sådan en adfærd....dybt betænkeligt.

Men han har helt sikkert fået lov til at leve sig for meget ind i den urealistiske virtuelle verden......og
man kan så næsten kun håbe, at det er betydeligt længere tid end en time dagligt, der medfører et vanvid som det knægten her udviste.

Men jo, børns tid med spil bør begrænses til ikke særlig længe om dagen.
For de kan tage skade af det, og få et helt forkert og urealistisk syn på tilværelsen, hvor der kan være tale om både alvorlige psykiske problemer og problemer med at skille virkelighed og spillenes verden fra hinanden.

Og hvis børn absolut skal spille computerspil, bør forældrene være særdeles meget obs på, hvad det er de lader ungerne sidde og rode med.

I USA har flere psykologer konkluderet, at en af de væsentligste årsager til de mange tilfælde af episoder på skoler, med skuddrab begået af skoleelever, skyldes skadelig påvirkning fra computerspil indeholdende lignede scenarier.

En anden ting, som mange ikke er klar over......at påvirkning fra visse spil med nogen bestemte soundtracks og grafik, kan ved længere tids brug medføre blackouts der ligner epileptiske anfald.

mvh dova

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 14-04-07 05:08

Mit barns brug af computer?

Mon ikke det er en individuel afgørelse. Hvis forældrene har en afslappet indstilling får barnet det ganske sikkert også.

Min egen datter har haft fri adgang til en pc siden hun var ganske lille, og sin egen pc siden hun var 9 år. Vi som forældre har aldrig haft problemer med datterens brug af sin pc til spil og andet hun havde lyst til.

Datteren læser medicin og har megen gavn af at beherske brugen af en pc både til fornøjelse og sine studier. Ergo i dette tilbage har barnet ikke haft skade af sit brug af en pc.

Der er dog andre forældre som har eller har haft problemer med at deres børns bruger al deres tid på en pc både på en computer cafe og derhjemme så der ikke er meget energi tilbage til skolegang, lektier og sport.

Min konklusion: "Mon ikke det er forældrene selv, der er bedst til at bedømme deres børns brug af en computer, om der er skader til følge af overdrevet spil er nok noget fagfolk bør forske i og rådgive os".

Er jeg forkert på den?

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 14-04-07 07:10

http://www.kandu.dk/Spg100771.aspx

Er det ikke det samme spørgsmål du stiller??

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-04-07 08:36

jeg er selv i situationen, med et enebarn der gerne vil spille eller se tv hver dag - morgen til aften. Han er lige et par år ældre, men jeg vil sige til dig og andre, at en time til at spille et spil, er alt for lidt. Ofte er man ugevis om at gennemføre et spil med div udfordringer og gåder - jeg kan godt forstå poderne bliver irriterede over aldrig at komme ordentligt igang.

Egentlig er der ikke noget problem, for jeg kan motiverer drengen til alt muligt andet, han elsker naturen og kulturen - det handler udelukkende om mit initiativ. Men hvis det stod til ham kunne han spille hele dagen.

Jeg har selv oplevet en meget restriktiv barndom, og har sandet at det har den nøjagtigt modsatte virkning. Så jeg vil tilslutte mig et tidligere indlæg om at det er mere skadeligt at være for hård.

Jeg har undersøgt sagen tidligere, og der er ingen dokumentation for at børn der i øvrigt lever et aktivt liv tager skade - der er ingen tvivl overhovedet om at min søn skiller virkelighed fra spil - faktisk så leger han ofte ting han oplever i spil og mange af hans spil er yderst lærererige og kreative.
Børn der i øvrigt har en ringe realitetssans eller som har problemer i øvrigt ville jeg passe på, men ikke normaltfungerende børn.

Lige nu er jeg i en eksamensperiode og så siger han til mig en dag - mor når du er færdig, skal vi så ikke tage en måned uden skærm.

jeg kan altså ikke være bekymret, kun lidt anstrengt - og det er jo kun mig.
kvaliteten af de spil han spiller, er vigtigere end hvor lang tid og hvor tit det foregår.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-07 10:28

Citat
Ofte er man ugevis om at gennemføre et spil med div udfordringer og gåder

Og hvordan tror du så lige det kan indvirke på let påvirkelige børn, at de bliver grebet af et spil der er så omfattende........svar: afhængighed, indlevelse, på længere sigt ´fravalg af virkeligheden........som i linket her, med knægten der går totalt i spån, fordi computeren ikke makker ret, så han kan komme til at fortsætte spillet.

Citat
der er ingen tvivl overhovedet om at min søn skiller virkelighed fra spil - faktisk så leger han ofte ting han oplever i spil

Egentlig burde den sætning være sigende nok i sig selv......men øøøhhh.......hvorfor tror du lige det er jeg skrev, at psykologerne så en sammenhæng mellem spil og skudepisoderne......de unge mennesker "legede det de havde levet sig ind i i spillene".

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-04-07 10:40

Jeg har tit overvejet at sætte DOVA på ignorer, netop fordi hun meget ofte udtaler sig aldeles skråsikkert om ting hun ikke har den fjerneste forstand på og så bliver hun modbydelig når nogen har en anden mening - for saftsusemig hun VIL havde ret.

Leg er fri fantasi, spil er fantasi, begge dele er udviklende for forståelsen af virkeligheden, og det er netop den kontrolfreaks har det svært med.

Hvad med at tage et par spil selv?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-07 12:38

Citat
Jeg har tit overvejet at sætte DOVA på ignorer

Det har du jo ligesom gjort for længe siden

Men nu er det jo ikke dig der har startet tråden her, og derfor kan du ikke bestemme om jeg kommenterer her eller ikke

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 14-04-07 12:43

Til Metteto,

jeg forstår ikke rigtig dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-04-07 12:53

Hvad klippet angår er det min klare opfattelse, at der er to muligheder.

Den ene (som jeg synes er mest sandsynlig) er, at drengen er skuespiller. Hvis ikke er det dybt betænkeligt, at han først sætter et kamera i gang, sætter sig og smadrer sit keyboard imens han opfører sig som han gør, og så efterfølgende udstiller din opførsel på internettet.

Den anden mulighed er, at han ikke er skuespiller. Det er som sagt så dybt betænkeligt. Men der er overhovedet intet, der for mig indikerer, at hans opførsel er et produkt af hans tid ved computeren. Det er efter min bedste overbevisning en lang række andre sociale mangler, der kan skabe den tilstand og opførsel. At det er hans keyboard han afreagerer på er tilfældigt.

Angående børns brug af computere holder jeg fast ved mit svar i denne tråd http://www.kandu.dk/Spg100771.aspx (som metteto allerede har linket til).

Jeg kan tilføje, at mine drenge overhovedet ikke spiller for tiden. De er i gang med (for 3. gang) at læse hele Harry Potter serien.

Med dovas konklussioner bliver jeg dog betænkelig og vil overveje hvor meget de må læse. Jeg vil da ikke have, at de går og kaster besværgelser over mig hele tiden

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 50 point
Dato : 14-04-07 13:08

Citat
Så jeg vil tilslutte mig et tidligere indlæg om at det er mere skadeligt at være for hård.

Jeg ser nu ikke nogen skrive, at det skader, at være for hård?! …Men skulle jeg have overset at det er tilfældet, så kunne jeg da godt tænke mig at vide, hvad det er man anser som værende "for hård".

Som allerede skrevet, så får min søn ikke mere end 1 times nettid dagligt, og det er uanset hvilket spil det er han har gang i. Jeg kan virkelig kke tage mig af, at der findes spil der kan tage uger at gennemføre, og at nogen mener det kan virke brutalt sådan at sætte regler. Men med den drejning tråden har taget, om hvorvidt man bliver en skydegal psykopat af at spille comuterspil, så lad mig slå fast, hvorfor jeg så stejlt administrerer min søns forbrug.

Det hænger nemlig overhovedet ikke hænger sammen med angsten for virkeligheds forflygtigelse eller lignende, for det mener jeg man hurtigt kan fornemme om ens barn er i risiko for, hvis man da ellers er nærværende nok med sine børn. Men jeg vil fanden fisme ikke have en 7-8 årig dreng siddende lumrende på et værelse foran en pc skærm dag ud og dag ind. Jeg har ganske enkelt set alt for mange eksempler på, at børn (også mindre børn), der bliver umådelige dovne, indadvendte, blege og småfede med en kondition som en middelaldrende sukkersyge patient, fordi de ganske enkelt rører sig alt for lidt. For at skærer det ud i pap, så ser jeg det som min fornemmeste pligt som mor, at sørge for der er energi og overskud til andet end computerspil. Længere er den såmænd ikke.

Jeg kan dog godt studse lidt over nedenstående citat.

Citat
mor når du er færdig, skal vi så ikke tage en måned uden skærm.

Jeg synes nemlig sætningen kraftigt signalerer, at knægten ikke selv kan styre sit forbrug af computertid. For mig er en sådan sætning et råb om hjælp til at man ønsker en voksen skal træde til med et sæt regler, fordi man ikke selv magter at begrænse sig. Men jeg håber da at jeg tager fejl.

I øvrigt har problematikken været oppe før: http://www.kandu.dk/Spg64371.aspx

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-04-07 13:21

Jeg giver dig fuldstendig ret i at børn ikke skal side stille for mange timer om dagen - jeg synes dog ikke det er ok at kaste sig frådende over at jeg giver spørgeren min oplevelse af sagen, for derefter at få den analyseret mere eller mindre kompetend.

Min søns forslag er et udtryk for at det har jeg foreslået ham mange gange før, og nu har han altså opnået den lyst. - det ser jeg som et tegn på hans modenhed til netop at træffe de rette beslutninger selv, fordi han faktisk har fået tildelt ansvar igennem sit liv. Det er netop dette jeg mener er så skadeligt ved at være for hård - barnet mister evnen til selv at træffe beslutninger og forholder sig negativt til noget som barnet rent faktisk finder godt og sjovt.
Det er lidt lige som med det lige så omtalte problem "slik" - jeg mener man skal lære børnene at forholde sig kritisk og nydende, istedet for forbud og belønning.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-04-07 13:23

creamygirl>Jeg forstår dine argumenter, og respekterer dit valg. Jeg synes at det er prisværdigt og betryggende, at du ikke blot har taget stilling, men også gennemfører din beslutning. (Det er der mange forældre, der ikke formår)

Du spørger efter en definition på "for hård". Jeg tror lidt, at den definition er individuel ligesom svaret spørgsmålet om børns tid ved computeren nok også er individuel (som serpyc også er inde på)

Men i mit forhold til mine drenge er "for hård" når jeg har sat regler, jeg ikke kan argumentere for. Eller (og det er det vigtigste) når jeg har sat regler, hvor jeg kunne have undgået regler, hvis jeg havde haft overskud til at tilbyde dem et alternativ, de hellere ville, end det, der blev sat regler om. Altså... hvis jeg synes, at de spiller for meget pc, så må jeg købe en trampolin til dem i stedet for at sige, at de ikke må spille.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-07 13:30

Citat
Jeg har ganske enkelt set alt for mange eksempler på, at børn (også mindre børn), der bliver umådelige dovne, indadvendte, blege og småfede med en kondition som en middelaldrende sukkersyge patient, fordi de ganske enkelt rører sig alt for lidt.

Ja, det er også et andet vigtigt aspekt at tage med i overvejelserne om børns tid med spil.

Og klart, at de der forsvarer computerspil opfatter kritiske bemærkninger som skråsikkerhed.

Men nu ligger der jo altså rundt omkring på nettet, forskellige rapporter og resultater af diverse undersøgelser i den retning.

Og jeg kan da sådan lige umiddelbart huske titler på spil, som har været endog meget kraftigt under mistanke for at være medvirkende til, at unge mennesker har udviklet en adfærd, der har medført diverse uheldige, voldelige episoder.....og hvor psykologer f.eks. under retssager mod nogen af de unge mennesker der skød deres skolekammerater, har fremhævet netop disse spil og gjort rede for sammenhængen mellem spillene og den måde forbrydelserne blev begået:

Grand Theft Auto
Counter-strike
Mortal Combat
Doom
Quake

Jeg kender ikke selv de spil, men er vist nok sådan nogen 3D med en masse skyderi.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-04-07 13:40

Dova> Jeg tror, at det er rigtigt, at de omtalte spil kan påvirke nogle børn i en bestemt retning. Specielt, hvis (som jeg antydede om klippet) der mangler en lang række andre sociale stimulanser, - og at de ikke får tilbudt andet.
At advokater (specielt i USA) kan finde på at give computerspil skylden for forbrydelser mennesker har gjort er, efter min mening, ikke et gyldigt argument "imod" at børn spiller computerspil. Advokater har også fremført at nogle mord var begået fordi en LP-plade havde indtalt et budskab om at slå ihjel, spillet baglæns....
"Jeg har lige hørt en sang... jeg ved ikke hvad der sker med mig, men jeg har lyst til at gå ud og slå én eller anden ihjel..." - Nej, vel?

Jeg har selv gennem tiden spillet flere af de spil, du nævner, og jeg har aldrig haft voldelige tilbøjligheder. Mine drenge har også spillet flere af de nævnte spil, og de har ved gud heller ikke voldelige tilbøjeligheder. (ikke engang overfor hinanden).

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-04-07 13:52

>jomfruane

Så det du egentlig siger er, at fordi der findes regler i barnets hverdag, som forældrene har sat op, så mister børn evnen til at træffe beslutnnger?!

Personligt (og helt for egen regning) så er min holdning, at vi er blevet lidt for bange for at sætte regler for vore børn. Der kan efter min bedste overbevisning sagtens indgå regler i opdragelsen af børn, så længe man samtidigt forklarer/begrunder/ og argumenterer for hvorfor reglerne er der, og også hjælper med at sætte noget i stedet for, ved de regler som handler om noget sjovt og/eller som smager godt. (computerspil & slik)

Jeg ser virkelig slet ikke nogen fare for, at børn skulle blive beslutningssvage, fordi der ikke er fri adgang til alt det som de synes er sjovt og til alt det som de synes smager godt. Sorry, men det er nu en gang mn holdning, at rigtig mange forældre fejler i opdragelsen af deres børn, fordi de ikke sætter grænser. Og det var ikke møntet på dig - det er en generel betragtnng.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-04-07 14:03

selvfølgelig skal børn lære at respektere regler - de skal også havde grænser - ellers bliver de utrygge.
Det er en god betragtning at regler skal man kunne argumentere for, ellers bliver det meningsløs kontrol.

Jeg synes dog at tråden er løbet kraftigt af sporet og vil afmelde den herefter.

Jeg mener grunden til folk er så berøringsangste overfor netop tv og computerspil er et levn fra fortiden, hvor det blev anset for umådeholdent, dumhedskabene, dovneri af værste skuffe, osv osv. Vi er bange for det vi ikke kender til eller forstår, derfor mener jeg den eneste rigtige måde at komme sådan en problemstilling til livs, er at opsøge personlig erfaring. Det er ikke muligt at argumentere med div psykologer eller andre fagfolk på dette område, fordi der faktisk ikke er nogle brugbare resultater - de vil altid kunne betvivles og hvis man ikke er forudindfattet, så vil man faktisk finde adskellige undersøgelser der beskriver gavnligheden for børns udvikling - også som en del af det samfund de vokser op til.

Jeg vil før jeg smutter råde vores spørger til at sørge for der er andet indhold i barnets liv, det gør du sikkert allerede, og så mener jeg faktisk du gør dit barn en bjørnetjeneste ved at bekymre dig - det kan barnet mærke.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-04-07 14:13

Citat
Jeg synes dog at tråden er løbet kraftigt af sporet (...)

Jeg synes, at det er en ærgelig udmelding, når den ikke bliver begrundet. For mit eget vedkommende ved jeg så ikke hvor "sporet" er, og får dårlig samvittighed. Har jeg været med til at få den "af sporet" undskylder jeg. Det var ikke min mening, jeg har bare misforstået.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-04-07 14:14

Øv at du smuttede jomfruane, for du gled da godt nok af på spørgsmålet om, hvorvidt du vitterlig mener, at fordi der findes et netregel i hjemmet, så skulle barnet blive beslutningssvag.

Men ok - jeg vinger også af her

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-04-07 16:26

Hmm... og så smuttede creamygirl med en bebrejdelse til jomfruane for ikke at kommentere creamygirls spørgsmål tilfredsstillende (efter creamygirls mening)..... Alt ialt lavt efter min mening.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-07 22:04

Jeg vil mene ...for at sætte spørgmålet en smule i perspektiv:

..hvor meget I synes at voksne skal sidde foran computeren?

Det første de siger; når de står op, kommer hjem fra arbejde, og efter aftensmad, er:

Nu skal jeg altså lige bruge lidt tid foran computeren!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-07 23:08

Citat
Jeg vil mene ...for at sætte spørgmålet en smule i perspektiv:

..hvor meget I synes at voksne skal sidde foran computeren

Det vil jeg så mene afhænger af HVAD den voksne laver foran computeren.

Hvis det er fordi den voksne bliver bidt af et eller andet spil, mener jeg at der ikke er synderlig forskel på , om det er børn eller voksne der sidder for længe foran skærmen

Men nu mener jeg så også, at der er meget stor forskel på formålet med at sidde ved computeren, om det er for at bruge den som et fornuftigt arbejdsredskab til forskellige ting....eller om det er som "tomt tidsfordriv" i form af spil.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-04-07 23:16

dova> Ja, jeg vil da lige fastslå, at jeg ikke er lærer længere, men tjener mine penge netop ved at sidde foran computeren. Det er ikke så tit jeg er på kandu, men det er de samme navne, jeg møder (med få undtagelser) når jeg er her.... Det kunne være bekymrende i samme grad

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-07 23:38

Der findes mange gode argumenter for at børn træner deres; dansk-/engelsk kundskaber, sociale kompetancer, øje til hånd koordinationsevne, reflekser og koncentrationsevne foran et computerspil.

Mindst lige så mange som, at de voksne plejer deres elektroniske berøringsflade

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-07 23:56

Citat
Det er ikke så tit jeg er på kandu, men det er de samme navne, jeg møder (med få undtagelser) når jeg er her.... Det kunne være bekymrende i samme grad

Muligt du har ret, men hvis det f.eks. er mig du skyder efter, er det laaangt under målet

jeg er ikke f.eks. på Kandu sammenlagt et kvarter de dage jeg er på.

Men klart nok, at når man lige smutter indenom og smider en kommentar er det synligt.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 15-04-07 00:14

dova>Et kvarter er efter min bedste overbevisning en direkte løgn for dit vedkommende (og står for min egen regning). Men nej, jeg "skyder ikke" efter nogen, det er ikke min stil
Men faktisk var det det, at det var dagligt, jeg hentydede til. Bekymrende....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-04-07 00:31

Medens jeg var på week-end besøg hos Nordsted1 sammen med Camillasmoster viste kandu.dk, at jeg var on-line i døgndrift. Imidlertid var min computer slukket og jeg havde taget strømmen ved at hive stikket ud af vægen ...inden jeg tog hjemmefra fredag og satte det først i igen søndag eftermiddag/aften.

Så meget for listen over hvem som er on-line på kandu.dk ...og hvornår. Jeg bruger i snit ½ til 1 time ialt om dagen på kandu.dk.

..ofte er jeg kun 'på' få minutter ad gangen. Måske derfor de mange indlæg fra undertegnede?

Skriver ..og logger ud ..kommer i tanke om noget ...logger ind ..logger ud ..kommer i tanke om noget mere ..logger ind ..læser ..skriver noget mere og logger ud osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-07 13:23

Citat
dova>Et kvarter er efter min bedste overbevisning en direkte løgn for dit vedkommende (og står for min egen regning

Ja, det står for din egen regning.......men måske er det som Molo skriver, at man ofte vises som online selv om det ikke passer......

mvh dova, der nu smutter igen efter at have brugt ca 1½ minut på denne tråd og så en mere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-07 18:15

Nu har du hørt, hvad vi synes. Hvad så med at kommentere på det ..tararam?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-07 19:11

Citat
Jeg vil gerne høre andres mening om hvor meget i synes ens barn skal sidde foran computeren.
Han er 7 år, og det første han spørger om når han står op, kommer hjem fra skole, og efter aftensmad, er - kan jeg få lov at spille på computeren.

Du har en au pair, som selv bruger tid ved computeren. Det er det eneste din søn lærer.

Jeg synes du skulle tage dig sammen og selv lave noget med din søn. Spil f.eks fodbold med ham eller tage ham med på nogle ture.

Det må da være forældre, der skal præge deres børn, men det har du måske ikke tid til

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 26-04-07 22:38

Tak for svaret creamygirl.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-04-07 12:30

Citat
Hmm... og så smuttede creamygirl med en bebrejdelse til jomfruane for ikke at kommentere creamygirls spørgsmål tilfredsstillende (efter creamygirls mening)..... Alt ialt lavt efter min mening.

Der er ikke meget i verden, der rører mig mindre end hvad du mener. Så cut the crap