/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme om sommeren ?
Fra : anrobi
Vist : 776 gange
20 point
Dato : 13-04-07 20:37

Jeg bor i et 3 år gammelt nybyggeri og har flere gange spurgt bestyrelsen om ikke vi kunne bevare gulvvarmen i badeværelset også om sommeren, og har fået dette svar, at det ikke kan lade sig gøre fordi fremløbspumpen i vores varmecentral er udstyret med en ude føler, der automatisk reducerer fremløber af varmt vand ved stigende ude temperaturer, og helt lukker når ude temperaturen når op over 20 grader. Dette bl.a for at sikre, at radiatorerne ikke " starter" om sommeren, når vinduerne åbnes.
Kan det være rigtigt? findes der ikke en løsning så vi kan bevarer gulvvarmen også om sommeren ?
PS.
Det er det eneste sted hvor jeg kan tørre mit vasketøj, og jeg har ingen vindue i Badeværelset.
Mvh.
Anrobi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-04-07 20:43

De kunne justere "udeføleren" til en højere temperatur.
Det kræver så at alle er enige om at betale hvad det koster.
Det bliver er meget dyr måde at tørre tøj på.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-04-07 21:57

du kunne jo også vælge at tørre dit tøj udendørs. når du gør det indendørs, får du en hel del fugt i huset, som du så skal have ud igen og huset har bestemt ikke godt af al den fugt.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 13-04-07 22:01

en mulighed er at lukke for radiadorerne og kun åbne for gulvvarmen, pumpen skal styres manuelt

Kommentar
Fra : XeraX

Dato : 03-05-07 13:29

Hej Anrobi.

Når man i et byggeri som dit benytter sig af udeføler som lukker helt ned når det er varme skyldes det 1 ting.
For at varme dit gulv op skal man først varme hele varmeinstallationen op. Veksler/kedel skal startes op og dernæst skal alle rør fra veksleren/kedlen og ud til dit gulv varmes op. Det er simpelhend for dyrt i varme. Desuden sidder der en pumpe der skal kører og den bruger også energi.

Bedste råd er at gøre som trimare46 skriver. Tør tøjet udenfor.

XeraX

Annuller spørgsmålet
Fra : anrobi

Dato : 03-05-07 17:22

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål