/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
beskæring af æbletræer
Fra : lottepigen30
Vist : 824 gange
30 point
Dato : 13-04-07 19:57

Er det for sent at beskære æbletræer?

Er der nogen der hurtigt kan fortælle reglerne for beskæring, altså hvordan og hvor kraftigt man må gå til den?

Mit æbletræ er lidt beskadiget efter vinteren, med mange knækkede grene osv. det er derfor jeg spørger.

Hilsen lottepigen30

"Skønt vejr vi har i disse dage"

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 25 point
Dato : 13-04-07 20:15

Beskadigede grene fjers på alle årstider, ældre æbletræer kan beskæres hele året. Der er ikke så mange regler ud over at der skal være lys og luft mellem grenene så frugten kan modnes. derudover kikker man jo lidt for at vurdere hvordan man givet træet en pæn fasong. grenene fjernes inde ved basis, hvis man efterlader en" staf" så kommer der en masse nye skud.
http://www.lfhavecenter.dk/side.asp?laesmereid=1&indholdsid=268&view=s3

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-07 20:37
Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-04-07 21:37

Det bedste tidspunkt at beskære æbletræet er juli/august.
Her har træet flest kræfter til at overleve beskæringen.
På denne årstid vil det også sætte færre nye skud.

Men du kan sagtens skære knækkede grene af året rundt.

Nilsg

Godkendelse af svar
Fra : lottepigen30

Dato : 21-05-07 20:11

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-07 21:20

Selv tak - håber det trives og har blomstret