/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sundhedstjek - Toyota.
Fra : peterpyt
Vist : 1440 gange
50 point
Dato : 13-04-07 10:26

Hej..
Min Corolla Sportsvan fra 05 har netop fået foretaget et 75 tkm sundhedstjek hos en autoriseret forhandler. Regningen lød på 3100 kr inkl. moms. Et 75 tkm. eftersyn betragtes som et lille service - og derfor blev jeg en smule overrasket over regningens størrelse.
Arbejdet er der intet at klage over - 112% i orden, som Bruce siger..

Er der nogen som har erfaringer med Toyotas service priser på autoriserede værksteder.. Og lad nu være med at komme med forslag om at jeg bare kan køre den ud til "Palle Perlegrus" som fikser enhver bil for en sort plovmand...

mvh
Peter..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-07 10:34

Det lyder da OK....

Det er jo sikkert med olieskift, div filtre osv.....

Bortset fra det kan du altid få prisen at vide på forhånd til den slags eftersyn....

Det der kan "rokke" ved prisen er udskiftning af diverse dele - det kommer normalt oveni....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-04-07 11:08

Jeg har på et tidspunkt ladet mig fortælle af en Toyota-forhandler, at de prøver at udjævne udgifterne på de forskellige eftersyn, så forskellen ikke bliver for stor, ved at gøre nogle ting lidt tidligere end ellers. F.eks. mener jeg han sagde, at de skifter tandrem ved et "lille" eftersyn i stedet for et stor, for at "udjævne" prisen.

..... men ellers bruger jeg nu den lokale "Palle Perlegrus". Han er Toyota-specialist, 111% i orden (den sidste procent får Toyota for reklamerne ) og væsentlig billigere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-04-07 11:47

Vores erfaring er, at på sigt er serviceomkostningerne på Toyota'erne absolut fornuftige. Den ene VW og den ene Mercedes vi har, er væsentligt dyrere at holde igang end Toyota'erne.

3100 minus momsen er immervæk kun 2480,- noget fornuftigt olie tager de vel 4 -500 kr for + lidt filtre og smådims. Og med en timepris på 400,- er der ligepludselig kun et par timer eller tre tilbage til at lave skidtet i. Det lyder ikke vanvittigt. Men korrekt kan du da sagtens få det fusket billigere, eller få et bette uautoriseret værksted til at lave det billigere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-04-07 11:48

NB når bilparken dehjemme skal kigges efter, ryger der nemt et par timer eller tre pr bil. Især hvis bremser mv lige skal kigge efter og gøres ren.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 13-04-07 13:01

Okay - tak for kommentarerne - I har sikkert ret i at det ikke er så slemt, jeg har faktisk valgt Toyotaen fordi jeg regner med at den på sigt vil være en god og solid rejsekammerat.. Grunden til at jeg fik morgenkaffen lidt galt i halsen da jeg så regningen er at jeg kører ca. 50 tkm om året. Bilen skal således til service 3 gange om året hhv. 2 små + 1 stort eftersyn og vice versa året efter.. Det bliver jo en sjat penge om året. Dem jeg kender som har biler fra VW koncernen praler gerne af long life service med intervaller af op til 50 tkm. Så det glæder mig da en smule at 3773 har en VW som er dyr at holde kørende (undskyld 3773)
Som et lille tvist, kan jeg oplyse at jeg netop har haft min MC til service også, det kostede 5000 kr - godt nok med 2 nye dæk monteret, det betalte jeg uden at blinke. Men mon ikke at mange har det som jeg, at det med biler helst ikke må koste noget som helst..
mvh
Peter

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-04-07 13:21

Du handler klogt i at køre Toyota. Jeg har haft 4 af forskellig årgang og art, og det er super gode biler. VW er også gode biler, al respekt for dem, men det er nok rigtigt at Toyota trods alt er en anelse billigere i drift. Begge mærker lider dog af, at de efterhånden er for dyre i indkøb fra nye (på hvide plader).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-04-07 13:40

Det er nu firmaet der døjer med VW'en. Min egen firmavogn er en Verso.

Kæresten's Avensis laver jeg selv, for absolut minimale omkostninger. Hver andet år (og HVIS noget er galt) hedder det værksted. Et bette uautoriseret eet, hvor mester bander over at "De der Toyota'er, kommer jeg sgu aldrig til at tjene penge på, de fejler aldrig en skid".

Min privat Pug har været lidt grim i regninger de seneste år, men det er også ved at være en gammel dame efterhånden (13 år).

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 13-04-07 14:12

Hele problematikken med serviceeftersyn er vist en plage for alle.....

Man er jo desværre nødt til at overholde det af hensyn til garantien (det er det de tjener på)

Men hvor mange mon kigger efter (når de køber ny bil) hvor TIT den skal til service

Godkendelse af svar
Fra : peterpyt

Dato : 13-04-07 21:15

Tak for svaret refi. Der var mange gode indlæg - og tråden nåede ikke at løbe af sporet..
God weekend ..
mvh
Peter...

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-04-07 21:27

En ny bil (som ikke fejler noget ) koster 3 - 5000 for et eftersyn.
Hos min mærkeforhandler/ værksted har de et tilbud til " bilen i overgangsalderen " :
stort eftersyn Kr. 1600.
Jeg kan ikke se logikken!
- Kun at de tager sig for godt betalt for at lave service på nye og nyere biler.
Nilsg