/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
reparere en lcd skærm
Fra : f.b.jensen
Vist : 760 gange
300 point
Dato : 13-04-07 08:20

skærmen
fuitsu-siemens model 900p 19" lcd
serie nr: yefw014458

problemet er, når jeg starter pcen, starter skærmen op men efter ca. 5 sek
går den i sort men kontrold lampen lyser som om den er startet
jeg har forsøgt med andrer pcer men den gør det samme.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-04-07 08:24

er der ikke en omformer på ledningen? Tjek om det er den der er brændt af.

Vær også opmærksom på at mange skærm producenter har 3 års garanti.

Kommentar
Fra : f.b.jensen

Dato : 13-04-07 08:34

det vil jeg kontrolere i aften. såvidt jeg ved er ledningen fast monteret

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-04-07 08:38

Der er en defekt i strømforsyningen, har du ikke garanti på den, vil rep. koste omkring 1000kr.

Kommentar
Fra : f.b.jensen

Dato : 13-04-07 08:42

jeg ved ikke om der er garanti på den mere
hvor kan man købe den
kan man selv montere den

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-04-07 08:48

Det er en del af motherboardet, så den skal repareres af en tekniker.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 13-04-07 23:56

Kode
Det er en del af motherboardet, så den skal repareres af en tekniker.

Her må jeg venligt, men bestemt henstille til at folk læser hvad der bliver skrevet inden de svarer. Omend det er velment, så er det en smule malplaceret det svar her, ja skærmen skal repareres af en tekniker, nej den er IKKE en del af moatherboardet, mig bekendt findes der ingen bærbare PC'er med 19 tommer skærm.

Kode
Der er en defekt i strømforsyningen, har du ikke garanti på den, vil rep. koste omkring 1000kr.

Det her er et rigtig godt bud, omend min vurdering er, at det er mest sandsynligt det er LCD panelet, eller LCD kablet (inden i skærmen) der er defekt. Specielt fordi dioden stadig lyser som var skærmen tændt og fuldt funktionel.

Dette indlæg er baseret på min erfaring fra min arbejdsplads (Elgigantens kundecenter) hvor jeg sidder med servicesager dagligt.

Just my piece

Happy trails med skærmen.

Da Bear
P.S. er der stadig reklamationsret på skærmen skal du være opmærksom på at værkstedet typisk dømmer fysisk overlast når det drejer sig om panelerne, og gør de det vil regning havne hos dig uanset. Er der derimod ikke reklamationsret på den, handler det helt om at vurdere udfra reparationsprisen om det kan betale sig eller det er bedre at købe ny skærm.

og til sidst lige en opklaring: Pr. 01-01-2002 ophørte det med at hedde ét års garanti i DK, det hedder nu 2 års reklamationsret, hvilket kort vil sige at det IKKE er alt det er dækket, f.eks. er slidtage, selvforskyldte skader ikke længere dækket, læs mere her: http://www.forbrug.dk/oss/98/ (link er hos forbrugerstyrelsen)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-04-07 08:07

kennybear-> Nu er det sådan, at jeg er radio/tv mekaniker, slevfølgelig kan det være "panelet" backlight. som er defekt, da ville man dog kunne ane et svagt billede på skærmen.
På et TV/lcdskærm er der også et mainboard/motherboard, og har skærmen ikke en ekstern PSU, er den en del af mainboardet.

Kommentar
Fra : f.b.jensen

Dato : 14-04-07 21:43

peet49 -> Jeg har åbnet skærmen og fundet ud af at der sidder 2 printplader (i dyret)
Den ene er vel psu`en, da den forsyner det andet kort med 5.1v og 12,4v og "panelets" backlight
Det sker så det at når jeg tænder skærmen lyser rørene op et kort øjeblik og går i sort. Kan skimte et svagt billede når jeg holder en skarp lygte bag panelet.
På printet sidder der en IC TL494c det er vel den der styrer forsyningen til lyset ?
Er det noget jeg umiddelbart kan måle på ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-04-07 10:42

Har du et diagram kan du måle dig til det. Backlight koster omkring 200-300, men du skal være registreret for, at købe den, hvis de da ikke ligger til salg hos enretailforhandler et sted.
http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/311/TL494C.php

Kommentar
Fra : f.b.jensen

Dato : 21-04-07 20:36

Hej
Har løst problemet med skærmen og den fungerer perfekt igen.
Har skiftet IC-en og div. elektrolytter.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 300 point
Dato : 22-04-07 11:40

Fedt nok - husk at lukke spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : f.b.jensen

Dato : 23-04-07 08:50

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-04-07 08:53

Selv tak.