/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af æbletræ.
Fra : Mosebaek
Vist : 677 gange
150 point
Dato : 12-04-07 12:31

Mit æbletræ ligner en barberkost.Den er 20 - 25 år gammel.Jeg har ikke en dyt forstand på beskæring.Sidste gang savede jeg en stump af de store grene der går ud fra stammen.Disse er
mellem 5-10 cm tykke.Det medførte at der ligesom blev en "knude" på enden af hver gren,og derfra
vokser så en væld af små grene,lige lodret i luften.Nu var det jo fristende,bare save en stump mere
af hver gren og dermed er alle de tynde "strittere" jo væk.Men så står træet jo nøgen hele
sommeren igennem,og ligner en stor kaktus.
Nogle tips? Jeg skal ud at arbejde igen,men kommer tilbage med mellemrum.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-07 14:17

Du har vist "stynet" dine æbletræer...
Ifølge fagfolk er den næsten ureddelig...
Sandsynligvis vil træet slet ikke blomstre de første par år, og når det engang begynder at blomstre igen, så er stammen muligvis ved at være tæret op af svampe...

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/beskaering/8713.html

På siden er der andre gode svar, som vedrører det samme emne...

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-04-07 14:27

det er forsent med beskæring nu
bedst i januar da saften ikke er trængt op i træet
som det er nu
det med grene der vokse ud ved jeg ikke rigtig
men prøv at lade ca 5 cm af grenen sidde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-07 14:37

Jeg prøver at forestille mig hvordan dit træ ser ud! - En regel ved beskæring er, at man fjerner de grene man vil af med, helt inde ved stammen. men nu har du nok været for hård til at gøre det her i foråret ,i hvertfald ved dem alle sammen. De der "strittere" der kommer når man beskærer som du har gjort, de skal fjernes , en del af dem, fjern dem helt inde ved basis, så der ikke kommer 5 for hver en du fjerner, lad to tre sidde på hver staf, der er, nu ved jeg ikke om der er blomsterknopper på nogle af dem, så lader du dem sidde der erflest på. Så må du nok finde dig i at træet ser sådan ud i sommer! Så må du se på dit træ sommeren igennem og planlægge hvordan du vil have det til at se ud. der skal selvfølgelig være lys mellem grenene. men elllers er det dig der besemmer fasongen på træet. nu har du jo lært at der kommer en masse nye skud når du saver en gren af, uden at gå helt ind til stammen. efter høst eller inden vinter fjerner du de grene du bedst kan undvære og stræber efter at få et smukt harmonisk træ.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-04-07 14:39

Tynd lidt ud i stritterne, og bræk de der er tilbage forsigtigt, så de kan blive næsten vandrette. Bræk dem evt ved at vride dem. De vokser sammen igen, men kommer nemmere til at blomstre til næste år.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-07 16:24

Jeg takker for svarene indtil nu,de kan alle bruges.
Jeg skal lige skrælle kartofler.Vender tilbage.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-07 16:42
Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 150 point
Dato : 12-04-07 16:51
Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-07 17:01

Tak for svaret valde..Tak for svaret valde.. Det var meget fine svar fra dig.Jeg kigger på det (træet) i morgen.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-07 17:06

Held og lykke eller pøj pøj hedder det vist