/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Brug af statens trailer
Fra : jtlaursen
Vist : 1068 gange
100 point
Dato : 11-04-07 21:44

Jeg er ansat ved staten og har i den forbindelse en statsejet trailer + tjenestebil til at bruge i forbindelse med arbejdet.

Mit spørgsmål er nu hvordan jeg er stillet forsikringsmæssigt, hvis jeg vælger at hægte traileren bag på min private bil og er involveret i et uheld (feks. bakker traileren ind i en anden bil). Min private bil er ansvarsforsikret og den er (selvfølgelig) forsikret med træk. Staten er selvforsikret.

Hvad dækker min forsikring, hvis overhovedet noget?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 11-04-07 21:53

Hovedvognens forsikring dækker det den påkoblede anhænger forvolder af skade.
Et andet problem kunne blive, at bruge offentlig ejendom i privat regi.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 11-04-07 21:56

Citat
Jeg er ansat ved staten og har i den forbindelse en statsejet trailer + tjenestebil til at bruge i forbindelse med arbejdet.

Ja i forbindelse med dit arbejde kan du bruge traileren.

Må du bruge traileren privat ??? Hvis du må, så tal med din arbejdsgiver om evt. forsikring, hvis der skulle ske noget.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 11-04-07 21:56

Det er din egen ansvarsforsikring der dækker skaden uanset hvilken trailer du kører med, men om dit firma - staten - accepterer at du bruger deres tralier privat er jo et mellemværende for dig og dem. Det samme er jo gældende hvis du lejer en tralier hos Q8 eller Silvan

Ziggy99

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-07 23:10

Der er ansvarsforsikring på din trækkrog og det du hægter på, men trailere er sjældent kaskoforsikret med mindre det er en speciel model så du hænger på evt. skader som ofte kan blive en ny trailer da de ikke holder til meget.
Lej eller køb en.

Der er bestemt andre aspekter. Nu vil du næppe komme i fængsel for forseelsen, men du kunne miste dit job.
Staten anvender moms og registreringsafgifts frie køretøjer og den slags må ikk eanvendes privat.

Straffeloven:
§ 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år,

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-04-07 10:32

Det er altid forvognens ansvarsforsikring der dækker ansvarsskader, fx med påhængt trailer/campingvogn/cykelstativ på andres ting. Hvis trailer/campingvogn/cykelstativ skal erstattes, skal det ske ved, at der tegens særskilt kaskoforsikring på dette. Da staten og visse kummuner er selvforsikret, er det op til dem, at vurdere om det kan betale sig at rep. eller udskifte til nyt.

Iøvrigt, så husk, at hvis du skubber en trailer/campingvogn med håndkraft, og kommer til at påkøre noget, så er det familie/indbo/ansvarsforsikringen der betaler, og der er ikke bonustab, men oftest kun selvrisiko.

Har du monteret en Mover på din campingvogn, er det ikke sikkert, familieansvarsforsikringen vil betale!

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 16-04-07 17:43

Tak for svaret e.c.