/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gylleudkørsel
Fra : snusi
Vist : 1936 gange
150 point
Dato : 11-04-07 18:24

Hvilke måneder køres der gylle ud?

Vi er lige flyttet på landet og der ligger en stor gård 500 meter fra os, men der er ingen lugtgener fra selv gården, kun når han kører gylle ud.
Vi har nu talt om hvilke måneder køres der gylle ud?

snusi

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 11-04-07 18:38

Her er lovteksten fra Husdyrgødningsbekendtgørelsen.

Kapitel 10

Anvendelse af husdyrgødning og ensilagesaft

§ 24. Næringsstofferne i husdyrgødning, ensilagesaft og spildevand må kun tilføres til afgrøder med kvælstofnorm eller en retningsgivende norm for fosfor og kalium ifølge lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække og de i medfør heraf udstedte bekendtgørelser.

§ 25. Husdyrgødning må ikke udbringes på lørdage samt søn- og helligdage på arealer, der ligger nærmere end 200 m fra byzone, sommerhusområder samt områder i landzone, der ved lokalplan er udlagt til boligformål.

Stk. 2. Udbringning af flydende husdyrgødning må kun ske ved slangeudlægning, nedfældning eller lignende.

Stk. 3. Udbringning af flydende husdyrgødning eller flydende husdyrgødning blandet med vand må ikke ske med vandingskanon.

Stk. 4. Udbringning af husdyrgødning, ensilagesaft og spildevand må ikke give anledning til unødige gener.

§ 26. I perioden fra høst til 1. februar må der ikke udbringes flydende husdyrgødning. Undtaget herfra er udbringning fra høst til 1. oktober på etablerede, overvintrende fodergræsarealer og på arealer, hvor der den følgende vinter skal være vinterraps. Undtaget er endvidere udbringning fra høst til 15. oktober på arealer med frøgræs, for hvilke der er indgået kontrakt med frøavlsfirma om levering af frø i den kommende sæson.

Stk. 2. I perioden fra høst til 20. oktober må der kun udbringes fast gødning til arealer, hvor der er afgrøder den følgende vinter.

Stk. 3. I perioden fra høst til 1. november må der ikke udbringes ensilagesaft, medmindre udbringningen sker på bevoksede arealer eller på arealer, hvor der er afgrøder den følgende vinter.

Stk. 4. I perioden fra 1. september til 1. marts må der ikke udbringes flydende husdyrgødning i flerårige afgrøder uden årlig høst.

§ 27. Flydende husdyrgødning og fast gødning, der udbringes på ubevoksede arealer, skal nedbringes hurtigst muligt og inden 6 timer. Kan dette, grundet uforudseelige omstændigheder, ikke lade sig gøre, skal nedbringningen finde sted, så snart det er muligt.

Stk. 2. Husdyrgødning, ensilagesaft og spildevand må ikke udbringes på en måde og på sådanne arealer, at der er fare for, at gødningen, ensilagesaften eller spildevandet strømmer til søer eller vandløb, herunder dræn, ved tøbrud eller regnskyl.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-07 19:09

Nogle steder har man aftaler om at landmanden advarer med en sms før udbringningen Man plejer også at tage hensyn til konfirmationssøndag,
http://www.gyllesms.dk/index.php

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-04-07 19:15

Et er lov et andet praksis. De kører hele året . Er der top på gylletanken kan du være sikker på der bliver gjort plads til mere deri.
Du kan være heldig at bo på den rigtige side af den almindelige vindretning. Der er også meget forskel på ko og grisegødning. For ikke at snakke om der, hvor der bliver smidt slam. Dette stinker ekstremt.

God fornøjelse med de landlige glæder.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-07 19:38

Rolig nu! Jeg har i mange år taget prøver fra spildevandsslam - det er lugtfri, på grund af den lange opholdstid og afgasningen inden udkørsel. Landmændene er under strengt opsyn og skal have plads til sin gylle i de foreskrevne måneder. Han får ikke lov til at holde flere dyr end der er gyllekapacitet til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-04-07 20:00

Det er slet ikke sikkert der kommer lugtgener når din nabo kører gylle ud.

Nogle landmænd har investeret i maskiner der pløjer gyllen ned i jorden så der ingen gener er, eller er i meget ringe omfang, vi kan jo håbe din nabo er en af de moderniserede

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-04-07 20:18

under normale forhold vil der kun blive kørt ud 2-3 gange om året og lugtten er væk igen i løbet at et til to døgn alt efter årstid og vejrlig , så det er kun kort tid du skal døje med det
er det pga at du skal holde fest eller lign. så snak med ham , har han bestilt maskinstation til at køre lige den dag , kunne det være at han kan trække det et par dage , eller starte på nogle andre marker , så du kan nå at få afviklet dine selskaber før han når så langt

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 11-04-07 20:45

Nu er det en landmand med mange marker, rigtig mange marker. Han er vist det man kalder storbonde.
Jeg har undret mig over det med gyllen fordi jeg troede også de kørte ud et antal gange i løbet af foråret. Fra første marts og til nu har han kørt ud ad fire omgange, hvor der køres 1 til 2 dage og som der skrives, lugter det jo et par dage efter.
Han ejer alle marker omkring os og også nogle der ligger nogle km herfra.
Jeg kan jo ikke lade være med at tænke på vores forhåbentlig kommende grillaftener

snusi

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 150 point
Dato : 11-04-07 20:54

når først du kommer så langt hen på sommeren at du skal grille , så skal der noget spesielt til for at han har behov for at køre gylle ud
en enkelt undtagelse vil være hvis det er græsmarker han tager slet fra , så kan det godt være at han giver det lidt gylle lige efter han har insileret
ellers er der ikke ret stor risiko for at han køre gylle på igen før efter høst , og her vil det blive pløjet ned indenfor 24 timer

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-04-07 22:12

Hold da op, hvor lyder de forskellige udsagn naive, teoretiske, og mange lidt byboagtige.

Efter at have boet mange år på landet kan jeg garantere for, at slam stinker forfærdeligt, og at bønderne kører gylle ud, når de finder det hensigtmæssigt uanset regler og lovgivning.

Tag dog ikke sorgerne på forskud, selv mener jeg ikke lugten er det største problem på landet. Det er den konstante støj fra maskiner, tørreanlæg mv. Men vi er jo alle forskellige, og generes ikke altid af det samme.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-04-07 22:23

Og hvor er det dog stygt at flytte til landet, og der så oveni købet lugter af land

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-07 22:32

hvad i alverden er det for noget slam der lugter? Spildevands slam fra moderne renseanlæg er lugtfri: Jeg har boet på landet i mangfoldige år. Her hvor jeg bor er vi stort set fri for lugrt efter at de nye regler om nedfældning af gylle er indført, eller måske mest fordi landmændene ønker at leve i fred med naboerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-07 23:33

Skal vi ikke lige slå fast at gyllen kun nedfældes på "sortjord", mens vintersæden får gylle med slæbeslanger da nedfældning jo ville ødelægge afgrøderne.
Det største fremskridt er forbuddet imod at sprede gylle med vandkanoner og det var ikke af hensyn til lugten, men på grund af bakteriespredning.

..det er nu stadig dejligt herude på landet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-07 23:47

Sprede gylle med vandkanoner? Mon dog?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-04-07 23:53

Citat
Sprede gylle med vandkanoner? Mon dog?

Hold dig til det du ved valde, ikk'!

http://zoonyt.dzc.dk/0201/artikler/art6.htm
http://www.fyens.dk/article/293665
osv, osv.

Virkeligheden overgår til tider fantasien, men det er som nævnt fortid.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-04-07 00:06

Nedfældning som andvendes alle de steder jeg kender til har næsten ingen lugt gener, jeg bor ved siden af en landmand med køer, jeg har kun været generet én gang, og det var maskinstationens skyld. De sad fast med en stor gyllevogn ca 15 meter fra min gårdsplads hvor vi (Dansk Ford Taunus, Cortina og Granada klub ) holdt vores forårs træf dengang, så mente han det var passende at tømme mange tons gylle ud så han kunne komme videre.. Fjols!! Hold da op hvor blev min nabo sur (landmanden) det er pisse ulovligt og ikke særligt hensigts mæssigt.. Som han også mener, det er ikke med til et godt nabo forhold. Men det er kun den ene "skræk historie" jeg kender, der er ikke noget at være nervøs for, når man er vandt til den landlige luft bemærker man kun lidt at de kører gylle ud, det er sgu ikke så slemt

- Anden

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-07 00:20

Jo mon vi alle gør det? Gylle er nok et affaldsprodukt, men også en værdifuld gødnin.nu holder jeg mig så til det jeg ved. størstedelen af gødningen består af ammoniak. hvis det,bliver sprøjtet op i luftem med vandkanon fordamper ammoiakken og gyllen er værdiløs som kvælstofgødning. jeg tror heller ikke man har slangekapacitet til at sprøjte fra gyllebeholder til det ydersdte af marken. Jeg har boet på landet i 78 år og har endnu ikke set en vandkanon blive brugt til gyllesprednig. mon den kan det? den er lavet til vand. gylle indeholder andet end vand.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-07 00:36

Bjarne d- jeg kan nok se af dine link at der blev udviklet en metode til spredning af gylle med vandkanoner, men jeg kan ikke se at den blev anvendt, inden svend auken forbød det! Og landmnd plejer da ikke at smide værdier ud! Og efter miljøplan to forhindrer de sig selv i at tilføre yderligere kvælsto efter at have sprøjtet gylle ud i luften.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-04-07 07:36

Situation: Bosiddende med svinefarm som nærmeste nabo. (ca. 75 meter til staldbygningerne)

Gylleudbringning: 2 gange årligt á 1 dags varighed - det er det virkeligt store grej der bruges. Det tager 2½ minut at fylde gyllevognen med de 18 tons. Udbringningen sker som regel i april og en gang i efteråret.

Lugtgener: 2 max 3 dage - det bliver lagt ud med slanger.

Øvrige lugtgener: Der kan lugte lidt af stald på varme dage når ventilationsanlægget kører med maksimalt luftskifte. Gylletanken kan også lugte nogle dage efter udbringning, indtil der er dannet flydelag igen.

Advarsel: Landmanden ringer eller SMS'er gerne et par dage i forvejen. De landmænd jeg kender forsøger at undgå udbringning fredage, lørdage og søndage hvis det på nogen måde kan lade sig gøre!

Off topic:
At byboere har en forkvaklet, fordrejet og direkte forkert opfattelse af landbruget og lugten er blot sørgeligt.....selvfølgelig er det ikke rart at bo i vindretningen fra et større "gyllehav" (gyllelagune - luder mere tiltalende, eller???) - men der er nu en del krav der skal overholdes. Bl.a. er der mange steder etableret membraner/overdækninger der skal mindske generne. Tilmed har overdækningerne ofte den sidegevinst at der (hurtigere) dannes flydelag, der er med til at begrænse lugtgenerne.
Selvfølgelig larmer tørreanlæg, traktorer, høstmaskiner, grise der gennes ud i transportvognen osv., men det gør naboen i parcelhuskvarteret også med motorsav, plæneklipper, buskryddere, perlegrus-mekanikeren der laver biler og afprøver dem, tømrer- og snedkerarbejde, osv. osv. osv. samt trafikken fra en nærliggende hovedvej, jernbane, motorvej eller lignende....for slet ikke at tale om at bo i en større by, midt i en befærdet gade.

Jeg kender alle 3 livsformer indgående - og jeg foretrækker klart livet på landet med lidt gyllelugt et par gange om året......

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 12-04-07 08:23

Tak for svaret bredker.

Nu er jeg rolig, da grillkødet jo ikke vil komme til at lugte af gylle

Der er ikke rigtig kommet et entydigt svar på mit spørgsmål, mere om hvordan gylle køres ud og hvad det indeholder.

Jeg har ikke forstand på noget af det alligevel Jeg kan bare lugte det og undrede mig over at de kørte så tit.

Pyt det var også bare et væddemål mellem min mand og mig. Jeg mente at de kørte gylle ud i marts, april og maj hvor han mener at det er fra marts til september.

Det hele har ingen betydning vi elsker landet alligevel.... også med de dufte der hører med

snusi