/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny Harddisk i bærbar
Fra : Sofal
Vist : 841 gange
20 point
Dato : 11-04-07 18:23

Jeg har til min Dell Inspiron 6400 Laptop indkøbt en ny SATA harddisk på 160 GB, den vil jeg så sætte ind i computeren og benytte min gamle 60 GB som ekstern via USB og en Icybox.

Hvad jeg troede var en forholdsvis nem operation, har vist sig at være lidt over, hvad min viden rækker til.

Først klonede jeg den gamle harddisk til den nye med programmet Paragon Drive Backup. Men da jeg ville starte op med den nye harddisk i, ville Windows ikke starte. Hmmm, møg tænkte jeg og forsøgte at starte forfra. Jeg klonede igen, og vupti, så kunne jeg sagtens starte op med den nye harddisk - men desværre opfører den nye harddisk sig nu som om den kun har 60 GB og ikke de 160, den skulle have.

Jeg vil sætte stor pris på det, hvis nogen kan hjælpe mig med enten at starte helt forfra eller evt. fortælle, hvordan jeg får den nye til igen at vise de 160 GB, som der skulle være plads til?

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 20 point
Dato : 11-04-07 18:25

Gå i diskhåndtering og opret en partion på resten

Godkendelse af svar
Fra : Sofal

Dato : 11-04-07 18:30

Det har jeg desværre forsøgt, men jeg kan ikke få det til at virke. Jeg kan ikke oprette yderligere Partition på disken, lige meget hvad jeg forsøger i diskhåndtering vil den ikke vise den ekstra plads, der bør være

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 18:38

Hvad er det får et mærke HDD?
Hvilket styresystrm har su?

Prø at se om du har noget i bios der hedder LBA,vis
slå den til,det kan være du skal hente et reg/program fra producenste der gør at systemet kan se hele disken.

LBA>
http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/modesLBA-c.html

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 18:39

du
producenten

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 18:40

nogle diske kan man også sætte det via jumper på disken,tjek hvad der står over jumperne på HDD'en
det står som reglen på toppen af disken.

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 11-04-07 18:52

Det er en Seagate SATA og jeg benytter Windows XP.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 19:10

Prøv at hente dette program>
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscWizard&vgnextoid=d9fd4a3cdde5c010VgnVCM100000dd04090aRCRD

DiscWizard >
Tjek disken indstillinger,der skull være mulighed for at
forbereder disken til at kører med stor kapasitet,lan historie.
Vis din SATA controllere er af ældre version og du kører
med SATA300/SATA 2 disk så er det ikke sikkert bios
kan/vil aksepterer det så skal du sætte jumperen bag på disken til at kører SATA 150MB standart (SATA1)

http://www.seagate.com/images/support/en/us/cuda_sata_block.gif

Dos dianostik>Dos test tool>
SeaTools

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Jeg har set problemet med ældre sata controllere,hvor
bios/systemet ikke ville aksepterer SATA 2 diske.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 19:14

men kunne køre sata 2 diske som sata 1 disk med jumper setting.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 19:15
Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 11-04-07 19:48

Jeg har downloaded DiskWizard og vil forsøge at se, om jeg kan løse problemet ved at kigge på de løsninger, du nævner Manse.

Jeg er lidt urolig over, at jeg måske har lavet en stor brøler, da jeg i Paragon indstillede den til at kopiere alle sektorer en til en...Men det var den løsning, jeg forsøgte efter, at systemet i første omgang ikke ville starte. I den første kloning, jeg foretog, fik jeg ellers klonet hele den gamle HDD over, og den nye viste stadigvæk den ekstra plads.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 19:55

DiscWizard
Kan gøre det samme,det kan være programmet kan se resten af disken og forberede den/formaterer,det kan være det kan gører et bedre job af det(clone) end Paragon,men det kræver selvføgelig at at du begynder forefra,held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 11-04-07 20:41

Jeg vil gerne starte forfra og så benytte DiscWizard. Kan jeg nulstille Seagate Harddisken på en eller anden måde? Jeg har forsøgt at formatere fra Diskhåndtering, men den kan ikke nulstille, så jeg kan starte helt og aldeles med hele harddisken

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 20:46

Du kan ikke fragmenterer en aktiv system disk,indefra,har du diskette drev i pc*en

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 11-04-07 20:53

Nej, jeg har cd/DVDdrev, og har p.t. sat den oprindelige Hardisk i, mens den nye er på som USBenhed

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 21:10

Du kan hente denne boot disk>

http://www.ultimatebootcd.com/
Den er devsværer på 116MB

Og brænde den som image cd disk med
f.eks. Nero så skal du sætte dit
Cd drev til at boot'e på dit cd rom
drev,under harddisk tool's (når du er bootet op på cd'en)
Der ligger forskællige værktøjer f.eks.
DiscWizard 2003 (Seagate)

Disk Manager (Seagate)

Blandt andre du kan formaterer/forberede din disk med.

Under>
Hard Disk Wiping Tools
Finder du blandt andre>

Darik's Boot and Nuke(sata diske,vis din sata controllere er understøttet)
Som kan overskrive din disk med nuller/0
vis du skulle få behov for det,(bliver som ny)

Du vil ikke fortryde at du har dette værktøj i din pc
værktøje kasse,i længden er det det perfekte problemløsnings værkstøj(gratis)
jeg bruger det konstant til at hjælpe folk med.
Skal så formateres bagefter(fil system)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 21:13

alle de værktøjer du ser inde på siden er på disken når du har brændt den,brænd med lav hastighed så man
undgår fejl i brændningen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 21:17

du klikker på værktøjes navn inde på siden for flere info,eller når du har brænd den så sætter du den bare i
drevet(inde i systemet)og der åbner sig en lokal side
i din browser,med info/links.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 21:21

forresten tag din usb disk ud af pc'en før du bruger HDD værktøjer fra Boot så du ikke kommer til at forveksle dine diske.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 21:23

og sæt den nye i pc'en

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-04-07 21:23

før operationen.

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 11-04-07 22:35

Tak Manse-

Jeg forsøgte at tage den lette vej over hegnet, men ved ikke, om det har bragt mig videre. Jeg kørte Kill Disk, fra DOS på Seagate harddisken, mens den lå i USBenheden. Nu ligger drevet ikke-allokeret, men desværre viser den stadigvæk drevet uden de 160 GB

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 11-04-07 22:53

Jeg har iøvrigt hentet disken ned, men er gået tør for tomme cd'er og den kan desværre ikke brændes på en DVD, så alternativt må jeg købe cder i morgen og så forsøge igen.

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 12-04-07 15:36

Har nu brændt bootdisken og forsøgt de forskellige programmer, men der er desværre ikke noget af dem, der har kunnet bringe mig videre. Darik's Boot and Nuke virker ikke, når man ikke har et diskettedrev til at gemme logfilen på.

Shit

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 16:13

Darik's Boot and Nuke virker ikke, når man ikke har>
det skulle det jeg tager altid disken/disketten ud
når den er gået igang,programmet er loadet i/til ram.
Det kan være du skal have en bios update/flash

Dell Inspiron 6400/E1505 System BIOS

http://support.dell.com/support/downloads/download.aspx?c=us&cs=04&l=en&s=bsd&releaseid=R152924&SystemID=INSPIRONI6400/E1505&servicetag=&os=WW1&osl=en&deviceid=10430&devlib=0&typecnt=0&vercnt=7&catid=-1&impid=-1&formatcnt=1&libid=1&fileid=203797

Prøv at se om du kan se hele disken med>
Disk Manager (Seagate)
fra disken.

http://support.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?c=us&cs=04&l=en&s=bsd&ServiceTag=&SystemID=INSPIRONI6400/E1505&os=WW1&osl=en&catid=&impid=

http://support.dell.com/support/edocs/systems/ins6400/en/om/index.htm

Har du set på jumper settings på HDD'en,Er det en
SATA 2 H disk(300)????

prøv også>

DiscWizard 2003 (Seagate)
fra disken.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 16:15

BIOS>tjek lige din manual og se versions nr.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 16:17

nummer/tag bag på pc'en

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 16:19
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 16:22

Prøv lige at fortælle mig hvad du har gjort indtil nu,
af alle foreslag,for at undgå at skrive gentagelser.

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 12-04-07 18:07

Det er en 160GB SATA ST9160821A SEAGATE Harddisk. Jeg kan ikke se hele disken med Seagate. Prøver lige, om Darik's Boot and Nuke virker, hvis jeg tager cden ud.

Jeg har ikke kigget på Jumper settings, da Seagatesiden siger, at det ikke er nødvendigt

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 12-04-07 18:14

Jeg kan ikke se hele disken med Seagate Wizard skulle der stå

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 18:31

Det kan være nøvendigt vis din sata controller ikke aksepterer en sata 2 (300)disk,og den skal kører i (1.500) mode,Seagate kender ikke di sata controllere.

Men okay vis du ikke gider de foreslag jeg giver dig så kommer vi ingen vejne.
Kode
Serial ATA interface disk drives are designed for easy installation. It is not necessary to set any jumpers, terminators, or other settings on this drive for proper operation. The jumper block adjacent to the SATA interface connector on SATA 150MB/s drives is for factory use only. The jumper block adjacent to the SATA interface connector on SATA 300MB/s drives can be used to force the drive into SATA 150MB/s mode for use with older SATA controllers that only work with SATA 150MB/s drives

Nå tv'et kalder.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 18:33

Kode
SATA 300MB/s drives can be used to force the drive into SATA 150MB/s mode for use with older SATA controllers that only work with SATA 150MB/s drives

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 18:36

Nå men du har en masse mulighedder at lege med,læs de indlæg jeg har lagt + link,og lad være med at hoppe over hvor gærdet er lavest,det kan være der er en dyb afgrund bag ved gærdet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 18:40
Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 12-04-07 18:52

Okay Manse,

Du skal foreløbigt have utrolig mange gange tak for din hjælp. Jeg vil ikke stjæle mere af den, før jeg har forsøgt alle de muligheder, du nævner. Jeg vil forsøge mig frem via de mange gode råd, du har givet.

Jeg skal nok opdatere dig, hvis noget af det har hjulpet...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-07 18:57

Okay,så skrives vi,hygge.

Manse9933

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 16-04-07 13:32

Jeg er ved at give op og vil nok forsøge at sende harddisken retur og få en ny, hvis det kan lade sig gøre

Jeg har kigget på Jumper settings, både den gamle og den nye er SATA/150, så det kan ikke være det.
Har kørt Disc Wizard, Disc Manager uden resultat. Har dertil kørt Dariks Wipe and Nuke, der stod og arbejdede i 31 timer, og stadigvæk intet resultat.

Derudover har jeg opdateret Bios. Hvilket heller ikke gav noget resultat.

Men igen mange tak for hjælpen
- Manse

Nu har jeg da ihvertfald lært en hel del mere om harddiske

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-07 14:13

Har du sat HDD'en i maskinen og ikke som usb disk men
du prøvede de forskællige ting?
Som jeg ser det så skulle din pc kunne kører med
en så stor disk,de tilbyder din pc med en 160gig HDD inde
på deres HP,men der er mange af disse bærbar producenter
der laver en masse fiksfakserrier for at
man skal købe/opgraderer hos dem(stavnsbinde en til dem), de
kan f.eks. lave en bios ændring i bios som
gør at man ikke kan kører med en HDD der er størrer
end den de selv har sat i,vis man så køber/opgraderer hos
dem så har de en bios flash som ikke er tilgængelig offenteligt der gør at pc'en kan kører med en størrer HDD.
Der er mange røvere og banditer i den brangce,at
folk finder sig i det er mig totalt uforståligt,og
køber skitte alligevel,det undgår man heldig
vis vis man bygger sine pc'er selv.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-07 14:18

og så vil de gerne sælge den samme model med en størrer HDD,endnu et kriterrie for at gøre det besværligt for
folk at opgraderer.

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 16-04-07 15:18

Ja, jeg skiftede den nye harddisk ind i pc'en, mens jeg forsøgte mig med de forskellige muligheder. Hvis de virkelig har forsøgt at stavnsbinde mig, kan jeg også garantere for, at jeg ikke køber hos dem mere.

Men det mest mystiske er jo, at jeg til at starte med kunne finde den nye harddisk som 160 GB, før alt cloneriet begyndte. Så foreløbig vil jeg lade tvivlen komme dem til gode, og tro at cloningsprocessen har lavet noget hurlumhej, der er umuligt at ændre på.

Så først vil jeg henvende mig til producenten og få en ny hdd og så forsøge at starte forfra, hvis det ikke kan lade sig gøre - Må computerproducenten se sig smidt på møddingen af mig.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-07 15:35

Har du ikke en anden pc du kan overskrive den med nuller(nuke&boot)
og formatere den i?,en stationær.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-07 15:36

vis det var/er et clone problem.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-07 15:40

så kan du jo sætte den tilbage i den slæbbare og se om disken kan ses i den fulde størrelse,f.eks. med Disk Manager (Seagate)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-07 15:45

dem clone du har kavet er fra en 60gig patition,så vil den jog lave en 60gig patition på den nye disk,så du skulle måske overveje at lave en nyinstallation af xp.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-07 15:46

lavet

Kommentar
Fra : Sofal

Dato : 16-04-07 15:51

Nej, jeg har ikke en stationær, jeg kan forsøge at nuke og wipe den i.

Har forsøgt at sætte den i og se den med diskmanager, men der opfattes den stadigvæk som 60 GB.

Ja, men måske kan det lade sig gøre, hvis jeg installerer Windows direkte på den nye i stedet for at klone det over. Det kan være!

Det må jeg næsten lige forsøge, inden jeg giver helt op

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-07 15:59

den vil se de 60gig og muligvis resten af disken når du installere win,så kan du jo slette patitionen på 60gig fra xp cd'en
og formaterer/installerer,eller du kan installerer på de 60gig og så bruge resten som lager,formatere den fra diskhåndtering inde i xp,vis xp ike kan se hele disken i to patitioner så tror jeg det er en blokering fra producenten.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-04-07 16:01

husk sata drivere,F6 når du begynder instalationen,usb stik.