/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
kikrebøger efter 1889
Fra : krizz20
Vist : 849 gange
20 point
Dato : 11-04-07 18:07

hvornår kommer kirkebøger onlie fra 1900 Arkivonline er kun ved de 1889

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-04-07 18:20

Tjah, materialet hos http://www.arkivalieronline.dk er resultatet af en særbevilling, som ikke omfatter nyere kirkebøger end hvad der tilsvarende findes på microfiches på arkiverne.

Så vejen videre frem går vel over at få skabt politisk interesse for at bevilge en ny slat penge, til både at fotografere og fremstille nye fiches til arkiverne, samt derefter at scanne og lægge det ud på nettet.

Jeg tør ikke gætte på det projekt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-04-07 19:56

1892 er det rigtige årstal, ikke 1889.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-04-07 19:58

Der er bevilget penge til at affotografere kirkebøgerne frem til ca. 1920
de kommer på arkivalieronline.dk

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 11-04-07 20:11

ok da det er jeg spændt på hvornår

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 11-04-07 20:13

Ja, jeg har ikke direkte forbindelse med ministerierne, politikerne eller ledelsen af Arkivalieronline, hvorfor jeg blot henholdt mig til den fremlagte servicedeklaration:

http://www.arkivalieronline.dk/faq/vejledninger/ServicedeklarationAO.pdf

Citat
Arkivalieronline.dk giver, når det er fuldt udbygget i september 2006 (se Opdatering), adgang til
* Kirkebøger ældre end 1892 fra hele Danmark
For Sønderjyllands vedkommende varierer slutåret dog, fordi kirkebogsføringen var
omfattet af den prøjsiske administration i perioden 1864-1920.
* Folketællinger afholdt i kongeriget Danmark i årene 1787, 1801, 1834, 1840, 1845, 1850,
1855, 1860, 1880 og 1916.

og der kan det tilføjes, at der ikke er tale om direkte affotografering af kirkebøgerne, men blot scanning af det eksisterende filmmateriale.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 20 point
Dato : 11-04-07 20:20

Og jeg har åbenbart ikke fulgt godt nok med i historietimen, for udover det eksisterende materiale står der noget om nyt materiale og tidsrum her:

http://www.arkivalieronline.dk/faq/vejledninger/AO_Hist.pdf

bla.:

Citat
Nyt projekt 2005-2008
I 2005 godkendte Kulturministeriet, at Statens Arkivers Filmningscenter fortsætter digitialisering og webenabling af yderligere kirkebøger og folketællinger. Der er afsat 3,6 mill. kr. til projektet. Udlægningen på Internettet bliver påbegyndt i 2007.
Kirkebøger 1892 - ca.1925 fra hele Danmark
Digitaliseringen sker ved scanning direkte fra originale kirkebøger. Det har den fordel, at materialet kan lægges på www.arkivalieronline.dk løbende uden den omfattende kvalitetskontrol og indeksering, der er nødvendig ved scanning fra mikrokort og –film.
Folketællinger 1906 og 1925
Der er tale om folketællinger fra hele Danmark. Sønderjylland er med i 1925, men ikke i 1906, hvor det var en del af Tyskland.
Færøerne, Grønland og De vestindiske Øer er ikke med.

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 11-04-07 21:04

Tak for svaret præceptor.