/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Billardkø
Fra : Firstoftwo
Vist : 2859 gange
50 point
Dato : 11-04-07 17:26

Er der forskel på en kø til poolbillard og en kø til keglebillard?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-04-07 17:54

NEJ, men der er forskel på den der bruger KOÈN
Og prisen.

Men bevares, ALT kan sælges SOM det ene og andet.

Den eneste forskel på de 2 spil, er BORDETS størrelse.
Hvorfor man TIT, ser at spillere tager en EXTRA lang KØ frem
eller deler den og sætter et andet stykke på.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 11-04-07 17:57

Alle forhandlere opererer med Kegle/Carambole og Pool køer så der må jo være en vis forskel
se iøvrigt denne gamle tråd

http://www.kandu.dk/spg28299.aspx

Ziggy99

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 11-04-07 18:10

Den til Pool er lidt kraftigere end den anden. Spidsens diameter er 2-3 mm større.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-04-07 23:12

Jeg kan da lige uddybe mit svar en smule:

Der findes jo mange forskellige slags Billard:

Kegle-Billard er det helt specielle danske spil der næsten kun spilles i Danmark. I dette spil er der næsten aldrig behov for at lægge kraft bag stødet. Det drejer sig kun om vinkler og finesse. Dette tilsiger en kø med en blød action. Ja der kan være behov for et hurtigt og pludseligt trækstød, men direkte kraft er ikke noget man bruger. Ballernes størrelse er som Pool-baller.

Pool er mest kendt fra værtshusene, men er selvf. også kommet ind i klubberne. Ballerne er af samme størrelse som de der benyttes i Kegle-Billard. MEN i Pool er der ofte behov for virkeligt at lægge kraft i stødet. Ikke mindst i breaket er kraft at stor betydning. Netop fordi Pool af og til kræver et meget kraftfuldt stød, kræver det også en anden slags Kø.
En Poolkø er ofte fremstillet i moderne kunststof og er som allerede tidligere nævnt ofte 1-2-3 mm bredere i spidsen end andre køer.
Kunststofkøer ses næsten udelukkende indenfor Pool.

Snooker spilles aldrig på værtshuse og kræver også et bord der er væsentligt større. Ballerne er mindre end i de 2 andre spil og derfor kræver dette spil også en speciel kø. Køer af kunststof findes aldrig her og spidsen er mindre i diameter.

Jeg kan da nævne at en Snookerkø SKAL være mindst 91 cm lang. I Pool er der ikke sådanne krav, og en såkaldt Jumpkø kan sagtens være 60 cm. uden at det går imod reglerne.

Vil du vide mere om billard, kan jeg anbefale dig at se på Dansk Billard Unions hjemmeside:

http://www.dbbu.dk

Men der er også en hjemmeside hvor du kan melde dig ind og stille spørgsmål og deltage i debatter.

Den hedder:

http://www.snookerfaq.dk

Fra SnookerFaq er der links til forhandlere hvor du kan købe Billard-grej til gode priser.

Håber du kunne bruge mine bemærkninger. Velkommen i Billard-verdenen.

Venlig hilsen

Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-04-07 23:22

P.S.: Da du åbenbart er interesseret i Billard, kan jeg da invitere dig til at deltage i konkurrencen om at gætte vinderen af årets VM i Snooker:

http://www.kandu.dk/Spg102827.aspx

Der er 500 point til den dygtige/heldige vinder.

Godkendelse af svar
Fra : Firstoftwo

Dato : 21-04-07 11:36

Tak for svaret arne.jakobsen. Du skal lige checke det link du sendte til Billardunionen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-04-07 11:44

Ja du har ret. Det var en snublefejl det er selvf. http://www.ddbu.dk ikke dbbu.dk.

Kommentar
Fra : ninopool

Dato : 21-01-09 19:21

Hejsa

Der er kæmpe forskel på billard og pool køer - både på gevind og på tykkelsen af spidsen.

Du kan se lidt nærmere på disse eksembler

poolkø : http://cueshop.dk/shop/poison-anthrax-ax-3-187p.html

Bemærk at poolkøen har metalgevind og har en spids på ca. 13mm.

billardkø : http://cueshop.dk/shop/sanchez-carom-c300-401p.html

Billardkøen har et trægevind og spidsen er kun 12 mm....

forskellen skyldes bla at der også er forskel på billard kugler og poolkugler!

Mvh nino