/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
American toy terrier
Fra : Annela
Vist : 1100 gange
200 point
Dato : 11-04-07 16:54

Hej alle
jeg drømmer om at få en American toy terrier. Jeg kan ikke finde ud af hvordan såadn en anskaffes. De findes i America, men det bliver alt for svært at skaffe sådan en derfra, da jeg ingen kontakter har i landet til at købe / vælge en hund for mig. Og det er nogle indviklede regler med Veterinærcertifikater, , flybiletter mm
Der skulle vel ikke være nogen her på kandu der kender til andre måder at få sådan en hund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-04-07 17:44

er Canada bedre?? http://www.toyfoxterrier.ca/

De forventer et kuld hvalpe til sommer...

Racen er så ny, så du får svært ved at finde finde opdrættere i Danmark eller i andre europæiske lande. ER du overhovedet forberedt på at betale måske 20.000 kr eller mere for en hvalp, og måske med restriktioner om tvungen udstillingspligt, og måske endda avlspligt??

Hvad er det der gør at du er faldet for lige netop DEN race?
Du kunne også holde dig til en foxterrier, --men gå på udstilling og finde frem til de mindste hunde af racen... Og så blive skrevet op til en hvalp fra dem?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-04-07 19:34

Ja, hvorfor amerikansk toy terrier. Du skal være opmærksom på, at den ikke er registreret i FCI, dvs du ikke kan bruge den i seriøs avl herhjemme.

Hvis du bevæger dig i denne race blot fordi du er faldet for dens udseende, vil det være et særdeles dyrt "gadekryds".

Til gengæld kan du i europa få engelsk toy terrier med hele pivtøjet. http://www.dansk-terrier-klub.dk/

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 11-04-07 19:51

jeg ønsker netop denne rase da den ligner den jeg i forvejen har en almindelig fox terrier af udseende og temperament ( han er nu 18 år), og jeg vil rigtigt gerne have en lille hund som mine børn bedre vil kunne passe i en lille lejlighed hvis det skulle blive nødvendigt.
Den skal bare være en kælehund - arvl ol har ikke interesse. Jeg har undersøgt priser i US og de ligger fra 150 - 700 § så det er heldigvis ikke så dyrt så kommer div forsendelser på 250 § dyrlæger ol men absolut stadig en ok pris
qfha - hvad erFCI?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-04-07 22:23

FCI er en hundeorganisation.
Hvis det er fordi du kan lide fox terrien, synes jeg, at du skulle købe en ny af disse eller en dansk svensk gårdhund, som også ligner den glathårede fox terrier. http://images.google.dk/images?svnum=10&um=1&hl=da&q=foxterrier+glath%C3%A5ret
http://images.google.dk/images?hl=da&q=dansk%20svensk%20g%C3%A5rdhund&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi
Der er, som man siger ingen grund til at gå over åen efter vand.
Du kan fint købe disse her i landet, og det vil være nemmere og billigere.

Jeg tror ikke prisen på forsendelse holder. Jeg har selv solgt hvalpe til USA og prisen for at få en hvalp derover er højere.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-07 14:01

Lige nu har avl jo den allerstørste interesse for dig... Det er jo netop på grund af manglende avl, at det vil være næsten umuligt at skaffe en minifoxterrier i Danmark.
Ansvarlige opdrættere vil nok fortrinsvis sælge deres hunde til hvalpekøbere der ER interesserede i avl....... Så alene der har du dårlige kort på hånden. For hvis racen skal udbredes i Danmark, så skal hvalpene sælges til folk, der vil lade dem udstille så de kan blive vurderet, ---og evt. vil deltage i avl hvis hvalpen viser sig at være et godt eksemplar af racen.

Måske skulle du overveje at anskaffe en foxterrier-TÆVE, som jo er lidt mindre end en han. Og også oftest lidt nemmere at styre og opdrage. Hvis løbetider bekymrer dig, så kunne du lade hunden sterilisere. Det anbefaler rigtig mange dyrlæger alligevel, --hvis man ikke har tænkt sig at bruge hunden til avl. --
ELLER -som qfha foreslår, -en dansksvensk gårdhund.. Som der er mange flere af herhjemme end foxterrierne. Og dermed vil det være lettere at finde en hvalp.
Det er slet ikke så let at finde en hvalp af en bestemt race.. Hvis ikke liiige der er en af de rigtig store racer som schæferhunde og labradorer osv. Og man skal altid se sig for når man køber hund............... DET kan jo også være ret svært når man køber den i udlandet.

Jeg har kun ÉN gang prøvet at købe hvalp i udlandet. Det var efter min "Ramses d. 1." var død. Han var en kæmpestor berner sennen. Så god og rar og alt for ung til at dø. Både min daværende mand og jeg havde fuldtidsarbejde, så vi besluttede at anskaffe TO tævehvalpe af samme race så de havde selskab om dagen. Den ene var det ikke så svært at finde. Men den anden måtte vi så bestille i Tyskland, og endda ret langt nede. Med børn og job og første hvalp netop ankommet, var det ikke muligt for os at hente hvalpen, og derfor kom den voksne søn i den tyske kennel med hende.
Hun var meget fortumlet, muligvis bedøvet. 10 uger gammel. Men hun faldt til i løbet af et par dage. Hun var dog HELT anderledes end den anden hvalp, vi havde købt. Og da de voksede til blev den tyske hvalp mere og mere atypisk. Efterhånden lignede hun nærmest en lidt splejset grosser schveizer sennenhund, som er en helt glathåret hund, hvor berneren har en meget tyk pels.
Nåmen som gode hvalpekøbere blev hundene udstillet. Den tyske fik 3. præmier og den danske fik 1. præmier. Det betød så ikke så meget, selv om vi havde talt om at vi måske ville prøve at få hvalpe.. Men den tyske var også sky overfor mennesker. Allerede da hun fik besøg af sønnen fra kennelen da hun var 4-5 mdr. gammel ville hun ikke hilse på ham, men trak sig væk og sad og surmulede...
Hun blev efterhånden også reserveret overfor andre voksne og det var helt tydeligt, at hun heller ikke brød sig om børn. Men andre hunde havde hun det fint med.
Da hun var et par år gammel angreb og bed hun naboen, -en nyopereret gammel mand-- og så blev hun aflivet.
Jeg ved ikke under hvilke forhold hun har tilbragt sine første 8 uger. Men jeg kunne frygte, at hun ikke har haft nok menneskekontakt.
Det er en rigtig dårlig ide at købe en familiehund uden at have besøgt kennelen helst flere gange for at undersøge hvilke forhold hvalpen er født under.

Den anden bernersennen-tæve blev 13 år, en temmelig høj alder for en berner. Gennemsnitsalderen ligger på godt 7 år..
Hun var en lige så rar og god som den Ramses, hun skulle erstatte.

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 12-04-07 14:54

Hej
Tak for jeres interesse men......
Jeg kender jo særdeles godt til Foxterrier som er lidt mindre end gårdhunden, at en Jack Russel svarer næsten til og - jeg ved også at pigehunde gerne er mindre end hanhunde osv osv
spørgsmålet lød!!!!!
"Der skulle vel ikke være nogen her på kandu der kender til andre måder at få sådan en hund. "
det ville være rigtigt skønt om der var nogen der kunne give et svar
på forhånd tysinde tak for svar og interesse

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-07 16:35

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-04-07 22:32

Jeg synes du har fået så rigeligt svar.

Hunden findes ikke i Danmark. Du må til udlandet efter een, og da du ikke har meritter i hundeverdenen, og er uklar i dit valg, er jeg af den overbevisning, at ingen seriøs avler vil sælge til dig. Din mulighed er således forventeligt kun at kunne få det, som de andre ikke vil have.

Men held og lykke i din fortsatte søgning.

mvh
qfha