/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
statskassen og kirkeskat
Fra : NinaM
Vist : 688 gange
50 point
Dato : 16-01-03 11:17

Der står i et andet indlæg omkring religion at en del af danskerne betaler til kirken, de som betaler kirkeskat.
Så har jeg lige et spørgsmål idet jeg mener at have hørt at kirkeskatten går i statskassen og derfra bliver der uddelt til kirken, uafhængigt af hvor mange der egentlig betaler kirkeskat. På den måde betaler alle skatteydere jo til kirken, også de der ikke betaler kirkeskat? (De som betaler kirkeskat betaler så bare mere til statskassen)

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 60 point
Dato : 16-01-03 12:34

Dem som ikke er medlemmer af folkekirken betaler 0,86% (snit for 2003) mindre i skat.
Procentsatsen er fra 0,41 til 1,5 afhængig af kommune - http://www.km.dk/pressemedd/pr20021018.htm

Citat
Finansloven §22 - Kirkeministeriet

Hovedparten af folkekirkens udgifter finansieres ved ligning af kirkeskat på medlemmerne af folkekirken. Kirkeskatten indeholder ligningsbeløbene dels til kirke- og præstegårdskasserne, landskirkeskatten og provstudvalgskasserne, jf. LB 537 af 24. juni 1997 om folkekirkens økonomi.

I 1997 udgjorde folkekirkens samlede udgifter 4.817 mio. kr. Statens andel heraf inkl. bidraget til pensioner til folkekirkens provster og præster m.v. udgjorde i alt 541 mio. kr. eller ca. 11,2 pct.

Staten betaler 40% af præsters løn og pension. Resten afholdes af kirken.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 16-01-03 14:04

Dvs at hver dansker - stor som lille - i gennemsnit hver betaler 100 kr. om året til folkekirken, uanset om de er medlem af folkekirken eller ej, svarende til 11,2% af de samlede udgifter, så hvordan Master_of_KeFir kommer frem til de 40% ved jeg ikke ...

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 16-01-03 14:48

Citat
De fem katolikker, som truer med at klage til Menneskerettighedsdomstolen over folkekirkeordningen, er utilfredse med en ordning, som delvist har fungeret siden reformationen. Det var dengang, i 1536, at kong Christian den Tredje overtog aflønningen af biskopperne, og senere, i 1919, begyndte staten også at betale til præsternes løn.

...

Præster manglede penge

Efter Første Verdenskrig blev pengene generelt mindre værd, og præsterne begyndte at mangle penge, og ligesom flere andre faggrupper fik de statstilskud i form af dyrtidstillæg, så de kunne overleve. I 1958 samlede den socialdemokratiske kirkeminister Bodil Koch alle tillæg, og præsterne fik endelig sikret en rimelig løn, som staten betalte 60 procent af. I 1984 blev statstilskuddet ændret til 40 procent, og sådan er det fortsat.

uddrag aflønnings forhold i folkekirken - http://www.religion.dk/tema/tema:fid=100003420:aid=24441
Læs også Tove Fergos forsvar af folkekirkeordningen - http://www.religion.dk/tema/tema:fid=100003420:aid=24198

Godkendelse af svar
Fra : NinaM

Dato : 23-01-03 08:34

Tak for svaret Master_of_KeFir.