/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rustpletter på badeværelse?
Fra : jobestar
Vist : 2276 gange
50 point
Dato : 10-04-07 18:49

Hejsa

Her er billede problemet:

http://www.badongo.com/pic/563731

Jeg er ved at være lidt træt af de her ”rust”pletter på mit badeværelse og vil lige høre om der er nogle herinde som kan give lidt råd.

De er kommet af at det gamle rør var utæt og sprøjtede ud på væggen det der orange slam.

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har lyst til at male hele mit toilet så vil bare male over pletterne.

Skal jeg sprøjte noget særligt på dem først så de ikke med tiden tærer igennem malingen?

Eller er det bare et spørgsmål om at male flere gange over?

Skal lige siges at mine erfaringer med malerarbejde er på et absolut minimum.

mvh Oscar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 19:08

Jeg ville prøve at vaske det af med ufortyndet klorin.

Klorin bleger, så det er da en billig måde at prøve før noget andet

Rigtig god arbejdslyst, husk rigeligt med udluftning, så du ikke bliver dårlig

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 10-04-07 19:27

Citronsyre fortyndet efter brugsanvisningen eller den venlige Matasmands råd skulle gøre det muligt fuldstændig at fjerne rusten. Gulvet nedenunder - hvis det er noget med fliser og fuger, skal du nok sørge for, at fugerne sopper i vand og lægge en avis eller tre på gulvet lige nedenfor. Når du så er færdig med at afruste, pakker du aviserne sammen og putter i affaldssækken, tørrer gulvet og vasker det lige en ekstra gang, så fugerne ikke blir angrebet. Siden kan du vurdere, om der overhovedet er brug for overmaling.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-04-07 19:28

Klorin er godt til pletter af organisk farvestof, men rust - nix!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-04-07 19:31

oxalsyre kan så vidt jeg husker fjerne rustpletter, bagefter kan du grunde med enten Rustværn eller Bexurgrund og så male det almindeligt bagefter.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 10-04-07 22:49

http://www.knudedan.dk/354 synes at have svar på meget udi pletter....hvis du lige køber deres produkter

Ziggy99

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 12-04-07 12:42

Mange tak for svaret pbp_et!

og mange tak til de andre svar også!

jeg prøver det med citronsyre..

mvh Oscar