/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fryseren virker ikke ordenligt
Fra : mystik
Vist : 724 gange
40 point
Dato : 10-04-07 18:22

Jeg har en GRAM fryser af den mindre model. Aner ikke hvor gl. den er... har 2 problemer med den:

Dels så når den kun ned på en temperatur af -10 grader. Selvom der er skruet helt op...
Dels så kommer der et rabalder, hver gang den skal holde pause. Men synes ellers det bagpå sidder ok fast... Det hjalp ikke noget at afrime den.

Er min fryser mon ved at synge på sidste vers..?
Kan man gøre noget selv - udover at kontakte en elektriker..?
Nu er man jo bare ikke hjemme, når han kommer - så man ku stille HAM nogle spørgsmål!

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 10-04-07 18:44

Kører kompressoren?

Hvis den gør er der 2 ting det kan være.

1: Kompressoren er slidt op og kan ikke hive den ned i temperatur
2: Der er en lækage så der mangler kølemiddel.

Ingen af delene kan svare sig at reparere, hvis ikke du kender en der kan orange
Pris min 2500.,- ex. moms

At der kommer et rabalder er fordi de gummishocks der sidder og holder kompressoren er defekte/hårde ogm de kan umiddelbart skiftes, men de følger med hvis du beslutter dig til at få kompressoren skiftet

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 10-04-07 18:55

Nu er jeg dum... hvordan finder man ud af, om kompressoren virker og hvor sidder den ?

Og hvad er alt det juhu, der sidder bag på fryseren ?

Hmm...det virker - desværre - umiddelbart som om, man lisså godt bare ku kyle lortet ud og få noget mere plads...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-04-07 19:04

Raballeret tyder på at kompressoren kører og stopper.
Er den fryser gammel så kan du bruge masser af strøm uden at få noget ud af det.
Men siden at den stopper så er den nede i temp. eller måske nærmere tror den at temp er opnået.
Jeg holder også (som Fijala) på at udskiftning er ved at være på tide.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-04-07 19:09

Kompressoren er ganske rigtig den bagpå eller på siden. den runde sorte dims.

Desværre er det - køb og smid - væk idag.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-04-07 19:19

ja minimun er ca. 500 dkr. bare for at se på den og en mindre model kan anskaffes fra 1800

Godkendelse af svar
Fra : mystik

Dato : 10-04-07 19:23

Tak for svaret Fijala.

Jamen - suk! Øv! Jeg vil gå direkte hen og få slukket den fryser øjeblikkeligt!
(Forårsrullerne kan jo nok lige ædes - selv i "optøet" tilstand"...
Og så må jeg ellers gå ud og tigge mig til en ny kompressor imens......