/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
SU problem.
Fra : notatoy
Vist : 630 gange
200 point
Dato : 10-04-07 16:40

Man er på SU i 6 måneder af et år, og må tjene fx. 5000 kr ekstra pr måned, altså 30000 på de 6 måneder.. Og så ikke er på SU de sidste 6 måneder, men på "almindeligt" arbejde, og må tjene fx 25000 pr måned, altså 150000 de sidste 6 måneder.
Hvis man så tjener 80000 de første 6 måneder og 100000 de sidste 6 måneder kommer man så til at betale SU tilbage?
Altså regner de det ud pr år eller skelner de mellem SU måneder og ikke SU måneder?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 16:56

Det er et meget ømtåleligt problem du berører her.

For et par måneder siden var der meget røre omkring netop det du beskriver, for det bliver udregnet pr år, dvs at bliver du udlært til sommer, og kommer til at tjene rigtigt mange penge det næste halve år, kommer du til at tilbagebetale din SU for første halvdel af året.

Der var snak om at ændre loven, men jeg ved ikke om det er sket, for det har ikke været omtalt siden, og jeg kan sige dig at vi her i familien lytter meget efter netop det, datteren vil tale med
en på skolen der har forstand på su, på fredag, for hun skulle meget gerne blive udlært til sommer, og kommer til at blive berørt af loven som den er/var.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 10-04-07 17:01

Lige præcis mit problem. Men hvis hun tjener pengene efter det halve år, altså det beløb hun må tjene (det kan hun se på Su hjemmesiden) er det ikke et problem, problemet er hvad hvis man tjener pengene mens man er på SU?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 17:06

Nej problemet er netop, at du bliver straffet ved at tjene penge efter du er blevet uddannet, og skal betale penge tilbage som du har tjent (su), imens du var på røven, undskyld udtrykket, men det er møj uretfærdigt, derfor er der også snak om at ændre loven.

Du kan selv læse mere om det på www.su.dk under fribeløb, der bliver beregnet for et år af gangen og ikke kun imens du læser

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 17:08

Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden.

Altså du må tjene ca 70.000 kr ved siden af din su, men når du er udlært, og hvis du får et rigtigt godt betalt job så du kommer til at overstige det beløb.... efter du er ophørt med su .....

Så skal SU'en tilbagebetales

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 10-04-07 17:13

Gå ind på www.su.dk
Vælg "hvad må du tjene" -> "fribeløb" -> "Sådan sammensætter du dit fribeløb"

Der fremgår det, at du skal regne dit fribeløb ud for hver enkelt måned, og derefter lægge tallene sammen. Det giver så fribeløbet for hele året.
Hvis du læser under fanen "Beregn fribeløb og fravalg" -> "Eksempel fribeløb" kan du se et eksempel, hvor de regner ud hvad der gælder hele året. Så det er altså hele året der tæller og ikke kun de enkelte måneder.

Men hvis du vil have mere konkret at vide, vil jeg anbefale dig at kontakte
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte,
Danasvej 30,
1780 København V
Telefon: 33 26 86 00
E-mail: su@su.dk

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 10-04-07 17:16

Fribeløbet pr. måned afhænger af om du er på SU, holder pause fra SU'en eller er færdig med uddannelsen.
Fribeløbet efter endt uddannelse er på 29670 kr. pr. måned.
Så der er sket lidt mht. størrelsen af beløbet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 17:26

SU styrelsen svarer IKKE på spørgsmål

Man skal rette spørgsmål til sit uddannelsessted

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 17:29

MacMadsen, vil du ikke nok være sød at forklarer hvordan du kommer frem til beløbet 29.670 kr efter endt uddannelse??? Jeg håber du har ret, for så er der "ingen ko på isen her"

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 10-04-07 17:55

MacMadsen har ret det er det rigtige beløb. Men mit spørgsmål er om man må tjene nogle af de penge mens man er under uddannelse.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 10-04-07 17:56

Nordsted1.
Hvis du ser på de faner jeg skrev tidligere, kan du se det højeste månedlige beløb er på de 29670. Det beløb er det, der tæller hvis du er færdig med uddannelsen. Det står under "Fribeløb" -> "Sådan sammensætter du dit fribeløb". Der fremgår hvornår du er berettiget til lavest, mellemst eller højest fribeløb pr. måned.
Højeste fribeløb får du hvis:
Citat
Højeste fribeløb
Det højeste fribeløb er til de måneder, hvor du ikke får SU, fordi du:

har afsluttet din uddannelse
ikke er begyndt på din uddannelse
har brugt al din SU og ikke får slutlån (gælder kun, hvis du går på en videregående uddannelse)
ikke er fyldt 18 år (gælder også for perioden ind til kvartalet efter du fylder 18 år)
modtager anden offentlig støtte i en periode, hvor du ellers godt kunne have fået SU
er udenlandsk statsborger og ikke sidestillet med danske statsborgere
er i en uddannelse, der ikke giver dig ret til SU
er ph.d.-studerende og har afsluttet din kandidatgrad

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 10-04-07 18:01

Notaboy:
Det må du gerne. Beløbet regnes pr. år fra 1. januar til 31. december. Det fremgår også af de faner jeg angav i mine tidligere svar.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 10-04-07 18:10

Også sådan jeg tolkede det på SU siden, men ville lige være helt sikker. Vil jo ikke betale hele beløbet tilbage. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-04-07 18:24

Jeg tror jeg har stirret mig blind på su siden, for jeg kan ikke finde den helt samme ordlyd

Citat
du SU i alle 12 måneder, kan du i 2007 i alt tjene (12 x 6.172 kr.) = 74.064 kr.
Får du kun SU i en del af året, holder orlov, vælger SU fra m.m., skal du selv regne ud, hvor meget du kan tjene ved siden af din SU. Du skal gå frem efter nedenstående satser og på den måde regne dig frem til et totalt beløb for hele året - årsfribeløbet. Se hvilke indkomster, der tæller med: Vælg fanebladet 'Egenindkomst'.

og så denne

Citat
Højeste fribeløb
Måneder, hvor du vælger slutlån fra eller ikke har søgt om slutlån og måneder, hvor du ikke har ret til SU, fordi:
du ikke er under uddannelse
du er under uddannelse som forsker efter kandidatniveau
du ikke er dansk statsborger eller ligestillet med danske statsborgere
du mangler klip i en periode, hvor du ellers har ret til SU - den længste støttetid i den igangværende uddannelse er brugt
du får anden offentlig støtte, der skal dække leveomkostningerne i en ellers støtteberettiget periode
du endnu ikke er fyldt 18 år. Gælder indtil kvartalet efter du er fyldt 18
du går på en uddannelse, der ikke giver ret til SU
29.670 kr.

næsten samme ordlyd, men alligevel ikke den samme, nå men datteren går med livrem og seler, så hun kontakter studeievejlederen på fredag

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-04-07 20:00

det er nu ellers ikke så indviklet som det er forklaret af su. man tager det antal måneder man har fået su og ganger med 6.172 kr herefter laver man samme øvelse med det antal måneder man ikke har fået su i.

Som en anden er inde på er det smartere rent økonomisk at færdiggøre sin uddannelse i efterårssemstre, så det lader jeg være med, men jeg må også tjene 80000 mere om året fordi jeg har et barn (men fordi jeg har et barn har jeg ikke tid til at tjene en øre )