/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installering af Windows XP
Fra : Axelise
Vist : 799 gange
100 point
Dato : 10-04-07 14:31

Jeg har købt en ægte Windows XP Home edition, som jeg ønsker at installere istedet for den uægte, som er på computeren nu.
Men jeg er et FÆ til den slags computer-halløj og er bange for at gøre noget forkert.
Er det meget kompliceret at installere den nye Windows? Og hvordan gør jeg det egentlig?
Risikerer jeg at gøre noget galt, som f.eks. at billeder eller andet på computeren går tabt? Min mor er lige død, så jeg kan ikke bære, hvis gamle billeder af hende bliver slettet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-04-07 14:40

Først skal du kopiere dine billeder, over på et andet medie.
Du kan bruge DVD / ekstern USB harddisk .
Det kan gå galt ved installation af ny XP

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 10-04-07 14:45

Prøv at kopiere det hele over på en ekstern HardDisk.
Har du Kode-nøglen til din nye XP CD?

Er ikke klar over om du kan installere dit nye OS ovenpå dit nuværende.
Hvis du ikke kan, er det lidt besværligt.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-04-07 14:54

ja, gem dine billeder på et andet medie og sæt skiven i - det hele er vejledt undervejs.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 10-04-07 15:01

I er nødt til at fortælle mig, hvad I mener med "andet medie" da jeg simpelthen ikke har begreb om det!
Hvad kan jeg gemme billederne på?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-04-07 15:04

Hvis du har en cd eller dvd brænder, eller det forslag der er kommet med at købe en ekstern harddisk. Under alle omstendigheder skal du ALDRIG (læs aldrig) havde så vigtige ting som billeder af afdøde gemt på din computer allene - der er næsten garanti for du mister dem før eller siden.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 10-04-07 15:24

Uha! Godt du siger det!
Hvor køber jeg en extern harddisk?
Det vil jo faktisk være rart for mig at kunne gemme billederne på noget, så de ikke behøver at ligge og fylde på computeren.

Er der nogen der kan give mig et link til en god extern harddisk, som jeg kan bestille til en god pris??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-04-07 16:01

Her er en af de utallige muligheder:
http://www.pc-netto.dk/asp/index1024.asp?design=&

Og her er flere:
http://www.shg.dk/
Hardware > harddisk > eksterne > 80 GB > og så lidt at vælge i mellem.

Jeg ville vælge 80 GB som har en rimelig pris og plads til en del billeder.

Begge de to firmaer kan du roligt handle med.
Eyvind.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-04-07 16:10

du kan gøre det mere simpelt, uden at skulle tænke på ny installation o.s.v.
du skifter bare licensnummeret ud med det rigtige (kan kun gøres hvis det er samme version - altså home oem til home oem, pro til pro, home til home o.s.v.)
Du ændrer simpelthen produktnøglen / CD-Key'en
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder.shtml
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q328874 (engelsk)
http://support.microsoft.com/kb/328874/da (dansk)

(men det er selvfølgelig altid en god ting med back-up (eller mange lommetørklæder))

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-04-07 17:09
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-04-07 17:09

ups>e.c

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-04-07 17:20

Jammen Manse9933 din henvisning har da bedre data - bortset fra 20 GB.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-04-07 17:21

Og det gælder jo om at finde en god løsning til "Axelise"

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 10-04-07 17:45
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-04-07 18:01

e.c>i min verden skal eksterne usb HDD'er være små
vis man ikke lige skal lave monster backup af
flere pc'er,jeg har mange HDD'er med
stor kapacitet i og uden for mine pc'er(eSATA)
og ikke en af dem er fyld mere op end end 30% op
jo en med 320gig musik,men alle de andre HDD'er.
Så jeg er begyndt at købe mindre og mindre HDD'er,
bare de kører med 10.000 rpm/satawrooommmmm.
Og det er selv om jeg er fanatisk program sammler,elsker
at gemme gammle programmer

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-04-07 18:02

- men alle de andre HDD'er

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 10-04-07 18:39

Uden at sige nogen imod har jeg denne løsning:

Som total nybegynder ville jeg gøre sådan:

Lad musen glide hen over billederne, så du kan se, hvad hvert billed fylder. Fylder de kun op til 20 kb i gennemsnittet - vil der ku ligge "100" af dem på en diskette...

Du kan også gå ind og sende dem til dig selv ved at vedhæfte disse...

En splinterny windows man har givet penge for skal naturligvist installeres på en formatteret harddisk derefter.

Du formatterer i øvrigt ved at genstarte med (recovery)CD´en. Når du så får mulighed for at trykke R, gør du det - bagefter kan du så formattere C: Altså når du har gemt billederne...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-04-07 18:58

Jammen Manse9933 - så vil du elske alle mine 2,5 - 4 GB HD (15 stk) som sættes i en speciel ekstern holder (udv.)

Axelise - hvor mange billeder har du.
1 billede fylder ca. 1.5 MB
1000 fylder ca. 1,5 GB
Der findes billige 2 GB pendrive hos føtex / fona / computercity / osv.
http://www.pc-netto.dk/asp/index1024.asp?design=&
og her:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=351083&lokation=undefined

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-04-07 19:00

mystik >> billeder på 20 kb - må være thumbnails. mine billeder i original kvalitet fylder mellem 1 - 40 mb

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 10-04-07 19:05

hcma> Jah...hvis man virkeligt skal ha glæde af sine billeder... Ellers så kan det tilrådes at man downloader slowview, som kan lave billederne til mindre billeder - blot ved at gemme disse i et andet format.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-04-07 20:39

e.c>jeg har lige køb denne fyr,lyn hurtig læse/skrive>
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2088981
Nu kan jeg tage WWW med i byen i batlommen,vandtæt,alle programmer der ikke skal installerer,pluds lidt programmer til vennerne og
så alle mine værktøjer til at tæske venner og bekendte's pc'er med

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-04-07 20:43

baglommen,og så kan jeg bruge den til vista når jeg gider at lege med det os igen,er lagt på hylden og samler mug i et års tid.4gig i pc pluds 8gig ready boost.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-04-07 20:54

Til at gå i byen bruger jeg denne:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=207040
som er denne:
http://software.u3.com/softwarecentral.aspx?skip=1
Den har:
Firefox
OpenOffice
mailprogram
skype
og lidt andet småt
Den bruges også på ferie sammen med en gammel bærbar til billeder.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-04-07 22:11

jeg har fem forskællige størrelser corsair stik's og et par transcend og har også de programmer plud en masse andre,du kan f.eks. kører everest++++ på en stik,jeg vil bare have alt på en stik jeg vil jeg vil jeg vil

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 10-04-07 22:27

Kvickly reklamerer lige nu med USB-sticks med 1 Gigabyte.

Der må da være plads til nogle (midlertidige) kvalitetsbilleder på den. Til en 79-krone.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 11:12

Ja ja Manse9933, det kunne jeg også tænke mig.
Men de må jeg vist ikke for konen.

Nå men tilbage til studiet.
Axelise - bare spørg hvis du vil vide noget.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-04-07 11:37

Axelise >> hvor langt er du kommet ? har du set på det jeg skrev 10-04-07 16:10 ?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 11-04-07 12:38

Jeg er desværre forvirret på et højere plan I kunne ligeså godt tale kinesisk, så lidt fatter jeg!
Tror nok også, at jeg er godt fyldt op med begravelsesforberedelser, da min mor skal begraves på fredag, så der er ikke ret mange ting, jeg fatter lige for tiden.
Jeg tror at jeg bliver nødt til at få fat på lidt hjælp udefra til at installere den nye Windows, jeg tør simpelthen ikke begive mig ud i det alene.
Så jeg vender tilbage, når jeg kan få "en hjælpende hånd" til at kigge på jeres links

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-04-07 13:04

helt ok, du vender bare tilbage

ps: jeg er også godt forvirret - blev morfar igår aftes (godt nok nr. 3, men de to ældste børnebørn er 18 og 20 år)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-04-07 13:21

Men du skal gemme dine billeder et andet sted.