/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fjernelse af Win2000 Pro UK ?
Fra : kennybear
Vist : 487 gange
50 point
Dato : 16-01-03 02:34

Hej

Jeg har WinXP Pro DK og Win2K Pro UK installeret på en og samme partition.
Er det muligt at fjerne Win2K Pro UK uden at gøre skade på XP'en?
If so, hvorledes?

På forhånd tak!
/Kenneth

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 16-01-03 08:54

Det er det (muligt)
Du skal blot fjerne de tilhørende mapper, og derefter ændre i din boot.ini-fil

Jeg laver lige en lille guide, 15 min.

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 50 point
Dato : 16-01-03 10:05

BEMÆRK - Lad dette spørgsmål stå mindst 1 time (helst 1 dag) før du går igang. Hvis jeg skulle have glemt noget, eller lavet en lille skrivefejl. Iøvrigt anbefales det naturligvis at lave en back-up inden du går igang
Skulle du opleve at noget jeg har skrevet ikke passer med dine indstillinger navne, så vend lige tilbage
Når disse advarsler er skrevet, så håber jeg ikke du har mistet modet

1) Log først ind i win 2000, her skal du afinstallere alle dine programmer via tilføj/fjern som du finder i kontrolpanel
2) Genstart, og log ind i win xp
3) åbn din stifinder
* Din win 2000 system-mappe skulle gerne hedde c:\WINNT
* Din XP system mappe skulle gerne hedde c:\WINDOWS
* Er dette korrekt, så kan du roligt slette c:\WINNT

Din "dokuments and settings"-mappe er lidt sværere, der er sikkert 2 og disse har har højst sandsynligt samme navn, men hvis du ved at kigge i dem kan skelne hvilken der tilhører win2000 så kan du roligt slette den

Boot.ini er filen som benyttes af computeren til at fortælle hvilket operativsystem den skal starte op på. Denne er normalt skjult, så for at få den frem skal du åbne stifinder og klikke på: Funktioner> mappeinstillinger> vis,
Her fjernes mærket i "Skjul beskyttede operativsystemfiler", og i "Skjul filtypenavnet for kendte filtyper". Under Skjulte filer og mapper klikkes i "Vis skjulte filer og mapper" , desuden sættes mærke i "Vis den fuldstændige sti på adresselinien" og "Vis den fuldstændige sti på titellinien ( så er det nemmere at finde ud af hvor man er i hierarkiet ) , der trykkes på Anvend og på OK.
Nu skal man blot huske at alle filer, der vises nedtonet i højre rude i Stifinder, er systemfiler, disse skal omgås med varsomhed, lad være med at eksperimentere med disse for sjov.
på c-drevet kan du nu se boot.ini-filen. åbn denne, og du vil se noget der ligner:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

BEMÆRK - den linie hvor der står default=skal være stien til din win xp, ellers vil computeren ikke starte igen
I dette tilfælde står der:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
både ved default, og ved xp så det er fint

Nu har vi sikret at din computer kan starte, for at sikre at den også kan køre Indsæt windows xp-cd'en og Tryk start >>>kør>>>skriv cmd>>>tryk ok>>>skriv Sfc /scannow

Genstart computeren

Der vil stadig være lidt der "hænger" men det beskriver jeg lige om lidt

/uffe

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 16-01-03 10:07

Funktionen sfc /scannow skrev jeg ikke meget om, men forklaringen kan læses her http://www.kandu.dk/dk/tip/2817

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 16-01-03 10:17

Brug herefter safeclean http://www.download.dk/index.asp?Kat=utilities&subkat=diskoprydning&prog=287 til at fjerne gamle unødvendige filer og
Regcleaner http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/regcleaner.shtml til at rydde op i registreringsdatabasen

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-01-03 20:41

kennybear, til en anden gang (så det måske kan genbruges) virkede det bare, eller havde jeg glemt noget

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 20-01-03 21:36

Hey Uffe29, jeg har ikke haft tid til at gøre det helt færdigt endnu, men indtil videre ser det ikke ud til at der mangler noget. Jeg er godt klar over det aldrig bliver det samme som en frisk re-installation, men det har jeg ikke tid eller lyst til lige pt.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-01-03 21:40

ok, bare iorden....