/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fugedybde rundt om vinduer
Fra : ElseR
Vist : 3941 gange
200 point
Dato : 08-04-07 18:41

Hej
Vi er igang med at udskifte nogle vinduerne i vores hus. Udvendig bruger vi ekspanderende fugebånd. Nu er vi kommet i tvivl om hvor langt inde, fra forkanten af vinduerne, de skal ligge. På vejledningen står der et par mm, men nogle bekendte siger meget dybere (10-15mm) så der kommer en drypnæse og vandet ikke "siver ind". Så er det kun i bunden fugerne skal ligger dybere, eller er det hele vejen rundt om vinduerne.
Mvh. Else

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-04-07 18:48

Mindst 10 mm, mere hvis du vil fuge med cement udenpå

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 08-04-07 22:13

Jeg regner ikke med der skal noget uden på det ekspanderende fugebånd.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-04-07 22:48

du behøver ikke at trække fugebåndet mere end nogle få millimeter ind. men vær opmærksom på, at mange fugle er ret glade for at sidde og pille i den slags fugebånd. hvis du senere vil have lagt en gummifuge, bør du gå ca 10 mm ind med fugebåndet.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 09-04-07 08:23

Det bånd du vil bruge er vel ILMOD Fugebånd.
Det er diffusionsåbent og tilmed tjærebelagt så fugle ikke vil plukke i det. Det kan fåes i flere forskellige størrelser og hvis man følger brugsanvisningen vil det selv ekspandere ud og sidde som det skal.
Jeg har brugt det i 1996 da jeg fik nye vinduer i huset og der er ikke en af dem der endnu er defekt.
Det sidder ca 2 mm inde. Hvis det skal sidde 10-15 mmm inde som der er nogen der foreslår vil du kunne se udfræsningerne på bagsiden af vinduet og det er jo ikke kønt. Der menes også at du så kan fuge den med en elastisk fuge bagefter hvis du vil. Det kommer jo an på hvordan fugen indvendig er. Hvis der er elastisk fuge indvendig må du ALDRIg lave det udvendig så rådner vinduet da det så ikke kán ånde og fugten fra væggen ikke kan komme ud.

Under vinduet skal du ikke bruge ILMOD bånd da det er helt korrekt at der skal være en bryp næse. Den skal jo være der for at vanddråberne skal "brække" af på den fræsning der er lavet under vinduet, hvis det ellers er lavet korrekt. Der må du tilgengæld godt lave en elastisk fuger der ligger inden for fræsningen og det kan sagtens være 10-15 mm.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-04-07 09:10

Sådan fijala

Godkendelse af svar
Fra : ElseR

Dato : 10-04-07 06:55

Tak for svaret Fijala.