/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hercules tft - 15" tft prophetview
Fra : jumbovorre
Vist : 297 gange
50 point
Dato : 16-01-03 01:41

Hej alle...

Jeg har en 15" hercules tft skærm, og jeg mener at have læst et eller andet sted, den skulle kunne køre 85hz, men jeg kan max få den til at køre 72hz

Nogen der kan hjælpe?

Steffen

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 16-01-03 09:12

Det kommer også an på det grafikkort.

Begrebet refreshrate har egentlig mistet sin mening når det kommer til TFT-skærme. fordi den enkelte pixel forbliver tændt indtil den slukkes, i modsætning til crt-skærme der er belagt med fosfor på indersiden, der skal rammes af elektronkanonen for at lyse. Når en crt-pixel "rammes" lyser den op og begynder straks at "fade" ud (lidt ala selvluysende viser på et armbånsur). Derfor skal pixels på en crt-skærm konstant "opdaters" ved at blive ramt igen og igen.(hvoraf Refresh rate).

Det er grafikkortet der bestemmer hvor ofte et skærms pixels genopfriskes ud fra hvilke rates skærmen kan håndtere. Jo højrere rate jo roliger skærmbilled. Når det kommer til fladskærme, er det kun et spørgsmål om at tænd og slukke for de enkelte pixels og ikke om at "holde" dem tændt.

Her er en meget god allrounder mht skærm teknologi - http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul7a1.htm

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 16-01-03 11:11

Hej Ke'Fir...

Tak for dit svar... Jeg er dog ik helt enig... Hvis du har en fladskæm, så prøv at sætte den en lav Hz og fin noget grafisk med mange linjer, så vil du se at den har svært ved at finde ud af det... Dette løste sig ved at sætte Hz op til (nuværende max åbenbart) 72hz for mig...

Jeg har et gf4 ti 4200 så det burde ikke være grafikkortet, der skulle sætte grænsen...

Mvh Steffen

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 50 point
Dato : 16-01-03 13:16

Det er da klart.
Det er grafik kortet som sender billedopdatering til skærmen, og denne skal helst være synkron med programmet der gennerer billederne.

Godkendelse af svar
Fra : jumbovorre

Dato : 10-05-03 07:34

Tak for svaret Master_of_KeFir.