/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rokkedrejer i Store Heddinge
Fra : aase48
Vist : 957 gange
100 point
Dato : 08-04-07 07:52

Hej

Kan du hjælpe mig med oplysninger om rokkedrejer Thomas Nielsen født 4.oktober 1789 i Store Heddinge. Det er især hans forældre Niels Nielsen og Karen Larsdatter jeg mangler oplysninger om til min anetavle.
mvh

Aase

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-07 09:09
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-07 18:58

Var han 9 år ældre end hende kunne det være dem her,
men så skal de skynde sig, Svend
"
praestoe, Stevns, Store Heddinge Landsogn, Sierslev, , 9. familie, FT 1787,

Hans Hemmingsen 40 gift Husbond Bonsk Gårdbeboer
Sidse Nielsdatter 32 gift Madmoder
Anne Margrete Hansdatter 4 ugift deres barn
Birte Hansdatter 2 ugift deres barn
Niels Nielsen 28 ugift Tjenestekarl Gevorben Soldat
Karen Larsdatter 19 ugift Tjenestepige
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-07 19:02

Var faderen også drejer så nok ham her:
"
praestoe, Stevns, Store Heddinge Købstad, Bønderbalsgade 11, , 13 Familie, FT-1787,

Niels Sørensen 59 Gift Husbonde Dagleker
Chrestense Henriksdatter 62 Gift Kone
Niels Nielsen 26 Ugift Drejer
"
altså født ca 1761, Svend

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 08-04-07 19:05

Hej Aase

Netop hjemkommet efter påskeferie i Store Heddinge

Niels Nielsen og Karen Larsdatter bliver forlovet den 11. februar 1789 (opslag 16)

Niels Nielsen og Karen Larsdatter bliver viet den 6. marts 1789 (opslag 34)

Thomas må altså være deres første fødte i 3. oktober 1789
Der er 2 andre Niels´ner som er faddere navnlig Mads og Peder (måske brødre til Niels)

på mormonernes side står Niels Nielsens far hedder Niels Sørensen og moderen hedder
Christentse Heinrichsdatter.

Hvad ved du ellers om Thomas (konf,vielse,børn,død)

Mvh Steenvin

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 08-04-07 21:03

Hej igen aase

søgte lidt videre:

Niels Nielsen og Christentse Heinrichsdatter bliver viet den 16. juni 1752 i Store Heddinge

Christentse har 2 brødre Niels og Christen Heinrichsen (hun er gudmoder til alle deres børn og de er faddere til alle Niels og Christentse´s børn) Christen bor i 1759 i Sierslev

Niels Nielsen og Christentse børn i disse år:
opslag 53 - år 1753
opslag 55 - år 1755
opslag 58 - år 1756
opslag 62 - år 1759
opslag 69 - år 1760 (niels nielsen)
får muligvis flere senere.

Mvh Steenvin

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 08-04-07 23:08

Hej

Jeg hælder mest til, at det er drejer Niels Nielsen, der er far til Thomas Nielsen. som bliver gift med Karen Jensdatter 11.november 1818. De får 8 børn hvoraf 3 dør som små. Datteren Anne Marie født 7.august 1822 er min tipoldemor. Hun flytter til Jylland til en lille by i nærheden af Horsens. Thomas Nielsen dør 4.maj 1858 og hans kone Karen Jensdatter dør 1.november 1876.
Det jeg mangler er en endelig bekræftelse på, at Niels Nielsen, drejer er Thomas Nielsens far. Jeg har nemlig også 2, der hedder Niels Nielsen, som dør med kort mellemrum, men ingen er drejer. Den ene er daglejer og den anden consumptionsbetjent. Måske er det drejeren, der er blevet consumptionsbetjent. Karen Larsdatter kommer jeg heller ikke rigtig nogen vegne med, da hun dør 1835 er hun 73 år, dvs, at hun er født 1761-62, og en sådan kan jeg ikke finde i Store Heddinge.

Aase

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 08-04-07 23:09

hehe

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 09-04-07 10:29

Hej Aase

Jeg beklager at jeg har skrevet forkert i mit indlæg.
Selvfølgelig er det ikke Niels Nielsen og Christentse Heinrichsdatter der bliver gift og får børn
derimod Niels Sørensen og Christentse Heinrichsdatter som jo bliver gift 1752 og får de børn jeg har skrevet hvoraf Niels Nielsen er deres søn født i 1760.

Prøv at se Svend´s FT fra 1787, der står Niels Sørensen daglejer, Christentse Heinrichsdatter, hans kone og Niels Nielsen - drejer. Det kan kun være den rigtige både alder, håndværk og forældre.
Niels Nielsen gifter sig 2 år senere 1789 med Karen Larsdatter og 4/10 1789 får de Thomas Nielsen.

Mvh Steenvin

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 09-04-07 12:30

Ved Karen Larsdatter´s død 1.april 1835 synes jeg at ane der står betjent Niels Nielsens enke.
Den eneste Niels Nielsen som jeg synes svare aldersmæssigt under døde mandekøn er Niels Nielsen daglejer 57 år - død 1814.
Ved Thomas Nielsen´s og Karen Jensdatters bryllup 11.november 1818 ser jeg forlover for ham er hans storebroder Mads Nielsen og hendes fader Jens Jørgensen. det virker lidt underligt at han pludselig har en storebror - når han er 1. fødte 4/10-1789 (forældrene jo viet den 6. marts 1789)
(måske alligevel en storebror - de har nok været til høbal året før)

mvh Steenvin

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 10-04-07 07:10

Hej Steen

Jeg kunne ikke komme til at svare på dit svar i går. Der dør en anden Niels Nielsen 5. maj 1814 og han er consumptionsbetjent og 53 år. (opslag 114) Daglejeren dør 6. august 1814. Med hensyn til brylluppet står der farbror Mads Nielsen, og da har jeg tænkt, at det var ham, fordi faren var død.

I FT 1801 er det, at Niels Nielsen er consumptionsbetjent, er gift med Karen Larsdatter og har 2 sønner Thomas og Niels. De fik også en datter Anne Marie, men hun er død på det tidspunkt.
Er det samme familie? Navnene Thomas og Anne Marie findes slet ikke tilbage i familien, men de kan jo komme fra moderens familie, som jeg slet ikke kan komme på sporet af.

Ja, det blev vist bare flere spørgsmål!

mvh

Aase

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 10-04-07 08:23

Hej Aase

Farbroder Mads Nielsen - passer fint. fordi jeg ved Niels Nielsen har en ældre bror Mads Nielsen
ham kan du finde i en af mine henvisninger.

Mvh Steenvin