/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
MD5A med hedeture...
Fra : han9bal
Vist : 1547 gange
50 point
Dato : 07-04-07 21:56

Godaften;

Min albin79 med en bedaget ( 30 år ) MD5A sejler som en drøm - for sejl....for motor er det knapt så godt. Sidst på sæsonen sidste år fik hun hedeture, og hostede ikke længere den fornødne mængde vand op under motor. Ikke så godt - vi er ejheller så skrappe til at ramme båsen i havnen for sejl alene, men det lærer vi vel.

Nuvel, bevæbnet med volvo manualer og en svensk MD5 for dummies, sund fornuft, en kyndig genbo, en interesseret far samt en forstående kæreste har jeg fejlsøgt på problemet med følgende resultater

- intet stopper kølevandsindtaget i kølen
- filteret er IKKE stoppet
- impelleren pumper fint og kølevand når frem til topstykket - i en passende strøm

så vidt så god. Nu er termostaten demonteret ( kommer de rør mon nogensinde tilbage igen - OG bliver tætte (?) og en test af termostaten udestår. MEN - der er en del skidt i de kanaler - noget sort stads der kunne ligne jernoxid og så er der naturligt en del tæring i støbegodset.

Nu adspørger jeg så alle de vidende sejlende derude :

Hvordan kan jeg på en rimelig måde checke kølekanalerne i motoren ( hvordan man checker termosytaten med en elkedel kKAN jeg hitte ud af )

- og gode ideer i al almindelighed til mit foretagende....

Tak - og god vind

mvh

sommer

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-04-07 08:00

Dine kølekanaler har givetvis (uden tvivl) fået det man populært vil kalde "kolestorolforsnævring". Dvs (som du sikkert selv allerede har regnet ud) at dine kølekanalers indvendige diameter er væsentligt reduceret, så vandet ikke kan "flyde frit". Dette sker selvfølgelig når godste forvitrer ad åre (her gennem 30 år) og når der så begynder at aflejre sig urenheder ("sort stads") i disse, ja så er motoren gået ind i sit livs efterår.
Du kan forsøge at give den "lidt blodfortyndende medicin" men det er kun en stakket frist, så vil du stå med problemmet igen...og måske endnu værre følgeskader

Den bedste "kur/løsning" er nok (og den dyreste), at finde en anden/ny motor....men på sigt den "billigste". Erfaringsmæssigt kan du blive ved at have udgifter og ærgelser med din nuværende motor.

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 25 point
Dato : 08-04-07 08:54

Hejsa!
Støbejern har den egenskab at det med tiden og især ved kontakt med søvand oxiderer og bliver til "muldjord", et gråsort lag (grafitagtigt) som man kan skære og skrabe i med f.eks. en stødskraber eller kniv. Dette lag nedsætter efterhånden gennemstrømningen af vand samtidig med at det isolerer.
Hvis du er sikker på at dette er årsagen til dit køleproblem, er der mig bekendt kun een mulighed tilbage.
Demonter topstykket, prop til og afgangshuller. vend det med bunden op og fyld kanalerne op med kongevand. Lad det stå et par timer og skyld så ud med rent vand.
Kongevand er 3 dele koncentreret saltsyre og 1 del koncentreret salpetersyre der har den egenskab at opløse oxideringen uden at skade frisk støbejern. Bliver brugt på jernstøberier til fjernelse af støbesand i smalle kanaler.
Gør dig klart, at hvis der ikke er mere friskt støbejern tilbage, kan du vinke farvel til topstykket.
En af mine venner har med held brugt det på en Bukh (den kørte et par år mere).
Efter min mening var det nok klogt at begynde at spare op
HVIS DU ALTSÅ ER SIKKER AT DETTE ER ÅRSAGEN TIL PROBLEMET.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : han9bal

Dato : 21-04-07 21:23

takker d'herrer for deres - ikke så opløftende - men dog anvendelige svar. Jeg vil nu afholde mig fra at nedsænke min støbejerns-klump i kongevand endnu - istedet har jeg udskiftet termostat og impeller, renset hvad renses kunne uden at skille skidtet komplet ad, og nu krydser jeg fingrer for at det hele helbreder sig selv.

Efter min bedste vurdering - og det er her umiddelbart inden hun søsættes igen - er der betydelig mere 'pump' i den nye impeller ( org volvo modsat den tidligere ) så med lidt held...er det bare impelleren der var defekt eller måske monteret 'baglæns'.

Da hun søsættes torsdag 26/4 lader vi lige billedet stå et øjeblik til jeg har sejlet med skønheden

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-04-07 09:22

Held og lykke, håber du redder et par ekstra år ud af den.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : han9bal

Dato : 06-06-07 23:21

Jeg skylder mine venlige lyttere en afslutning på føljetonen - der nok knap er slut men dog har fundet en acceptabel løsning.

Se, nu gik det sådan at der formodentlig slet ikke var alverden galt med kølekanalerne.... men måske snarere med ejeren af skivet.. der jo ret beset er mig, så jeg har ikke så voldsom stor lyst til at berette herom. Men alligevel - andre kunne måske komme i samme situation og pludselig lære noget om hævertvirkning, vand og tyngdekraft.

Nuvel - på Josefine (albin 79) er det således at kølevandets indtag er i kølen, pænt langt under vandlinien, hvilket er praktisk ved krængning ( og skulle det kommer over vand er det formodentlig tid at rebe...). Herfra føres vandet til et forfilter OVER vandlinien, og derfra til gearhuset under vandlinien - fra gear til impeller - til termostat - og af indviklede kanaler til udstødningen.

Forfilteret - og det er kernen her - har skruelåg, og løsner man dette forsvinder vandet ud gennem kølevandsindtaget. På vejen ud erstattes det af luft..... og skruer man låget på er det hele fyldt med ingenting fra vandoverfladen og op - og det er så dette ingenting den sølle impeller skal suge op... og det tror jeg ikke den kan. Ergo har jeg fyldt hele molesjavsen med vand ( lukket søventilen - så er der ikke meget der løber den vej ud ) og lukket låget tæt til... og nu køler det hele som det skal... tror jeg...

den store test udestår nemmerlig, for nu er brændstof systemet ikke længere i orden - men det beskrives i en anden tråd.

tak for jeres råd - håber aldrig at få brug for dem - men alligevel.

NB : kik lidt på brændstof tråden - måske I har gode ideer her osgå.

Godkendelse af svar
Fra : han9bal

Dato : 06-06-07 23:44

takker. Om jeg nogensinde tør gøre det er en anden sag...