/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billigt og godt kamera
Fra : nosunshine5
Vist : 540 gange
100 point
Dato : 07-04-07 21:46

Billigt og godt kamera som ikke er en krig om at tage billeder, ca 4 megapixel som jeg går ud fra er tilstrækkeligt.
Jeg håber nogen har erfaringer med billige kameraer kan hjælpe her...

Det skal bruges til en konfirmationsgave. Og da det har udsigt til et hårdt liv hos en teen ager, må det koste omkring 1000 kr. Da det er hans første, kan han jo så stille støre krav til det næste når han har gjort sine erfaringer.

Mine erfaringer med hensyn til digital kameraer rækker kun til irrations over at det jeg havde, var en krig om at tage billeder. Dette er ikke muligt for mig at læse ud af hjemmesider som pricerunner og ligende.
Derfor søger jeg førstehånds erfaringermed kameraer der er i handlen nu.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-04-07 22:21

Måske burde jeg præcisere hurtigheden. Det er fra der trykkes på knappen og kameraet tager billedet.
Sådan at det der er motivet,faktisk er på billedet og ikke gået sin vej i det tidsrum kameraet er om at tage billedet.

Accepteret svar
Fra : gertfthomsen

Modtaget 110 point
Dato : 07-04-07 22:39

Hvad er vigtigst - at det kan tage gode billeder, så modtageren måske bliver inspireret til at gøre mere ud af fotografering - elelr at det er hårdført.
Det sidste ved jeg ikke meget om, bortset fra olympus mju serien, som er meget hårdfør, tager rimeligt gode billeder, men koster omkring det dobbelte.
Hvis billedkvaliteten skal prioriteres går man sjældent helt galt i byen med nogle af de "gamle" kamerea producenter. fx fås Canon Powershot A430 til under en tusse. Det har fået fine anmeldelser på www.fotokritik.dk. Nikon har også et par modeller i den prisklasse på
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=6&Parent=20&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=1000&Soegeord=&Direction315=2&Sorted315=&True27520=&Trueval27520=106512&Direction262=2&Sorted262=&Direction667=2&Sorted667=&Direction167=2&Sorted167=&True1051=&Trueval1051=12316&True29110=&Trueval29110=119296&True26048=&Trueval26048=97763&True26049=&Trueval26049=97766&True9776=&Trueval9776=76438&True27206=&Trueval27206=104177&True9779=&Trueval9779=76443&True9780=&Trueval9780=76444&True9781=&Trueval9781=76445&Equal201=&Direction49=2&Sorted49=&Equal146=&Equal157=&True26774=&Trueval26774=100427&True27531=&Trueval27531=106533&True27532=&Trueval27532=106535&True27528=&Trueval27528=106537&Direction258=2&Sorted258=&Direction200=2&Sorted200=&Equal202=&Direction836=0&Sorted836=&Direction755=2&Sorted755=&Direction795=2&Sorted795=&Submit.x=21&Submit.y=5
(adressen er 1 linie)
Udviklingen i kameraer og priser gør det imidlertid svært at pege konkret.

MVH
Gert

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 07-04-07 22:41

Du kan med fordel søge på "Digitalkamera til ca. 1000 kr. fra 16/2-07 hvor der forekommer en mængde indlæg.

Der er også en søgning på "Hvilket Kamera" fra 27/3-07 men her er der tale om mere end de 1000 kr.

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 07-04-07 22:42

Men glemte jeg at tilføje
Udvalget (og kvaliteten) bliver meget større, hvis prisrammen var 2000 i stedet.
Vedr. udløserhastighed er Canon og Nikon sædvanligvis helt OK. JEg har brugt lidt ældre modeller af begge uden forsinkelsesproblemer.

MVH
Gert

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-04-07 23:48

:)
Ja kvaliteten er ofte lig prisen. Men da det er hans første og han ikke helt ved hvad han vil forlange af kameraet. Skal det være et billigt et. Sådan at han kan gøre sine erfaringer, og så være mere målrettet efter dette. Så kan han jo sætte krav til billedkvalitet og kameraets hårdførhed...

Plus at budgettet heller ikke er til mere end 1000 kr. Det er en gave hvor jeg af princip ikke vil give mere. Skal det være dyre,må hans forældre træde til...

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 08-04-07 11:48

Der er tit nogen i Bilka, Føtex osv.

HAr faktisk gode erfaringer med dem.. Der er en lii nu til omkring de 900 i bilka.. Men husk du skal jo nok også have et større kort at sætte i kameraet.. Ellers kan han næsten ingen billeder tage..

Held & Lykke :P

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-04-07 12:23

Lige en strøtanke - tror du ikke at han med den alder gerne vil havde et der ser fancy ud og måske har det rette mærke?
Hvis det er hans første kamera tror jeg ikke kvaliteten er lige så afgørende, specielt ikke hvis det er en gave du har fundet på og han ikke særskilt ønsker sig god kvalitet.

Selv har jeg et HP, en kæmpe klods med ultra god zoom som jeg har givet 1500kr for i føtex for to år siden. det er som du siger en halv krig om at tage billedet, men det bliver tilgengæld godt. Jeg tror mit kamera er det modsatte af hvad han kunne ønske, og med det budget vil jeg anbefale dig at gå efter et smart (lille) design.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-04-07 13:29

Det er for lidt til en teenager. Du får ikke et brugbart kamera til den pris. Der skal også kort og batterier til.
Giv ham hellere et gavekort, -så kan han selv vælge hvilket apparat, det skal være. Tit VED de unge mere om, hvad der er bedst lige nu. Han får sikkert penge af andre også.

Selv har jeg et FujiFinepix 7000 og et Sanyo Xacti. Men begge har kostet væsentligt mere. Og selv "det billige" -til 2600- bruger jeg kun sjældent fordi det store og dyre tager så væsentligt bedre billeder...

Nåmen SKAL det være til den pris kunne jeg foreslå sådan noget som det her:

http://www.pixmania.com/dk/dk/532666/art/fuji/finepix-a500-etui-pix-com.html?itag=5892#

Jeg kender ikke apparatet, men som sagt er mit "store" apparat et FujiFinepix.
Og det er knaldgodt!!

I linket tilbyder man et Fuji Finepix a500 med etui og hukommelseskort og oplader med 4 batterier for 1041 kr...
Find apparatet i en butik og prøv at tage billeder med det. Du kan jo med det samme se resultatet på LCD skærmen.

Som du også kan se på den side, jeg henviser til, så er tilbehøret mindst lige så dyrt som selv kameraet. Hvis drengen ingen kortlæser har, så skal han måske også have det... --På den anden side vil han måske hellere have et lidt dyrere læderetui -og undvære kortlæseren...

Og i sidste ende vil ungen måske allerhelst have en mobiltelefon med billedfunktion... Hvis nogen køber mobiltelefon til ham, så slå jer sammen, --køb en lidt dyrere model der kan tage billeder.

Kommentar
Fra : ehawk

Dato : 08-04-07 17:07

Det er lidt trist, at vi ligger under for nogle normer og traditioner, når det gælder gaver. Det skal være nyt, smart og flot pakket ind.
For 1000 kr. (incl. batterier, hukommelseskort, taske m.m.) får du ikke noget, der i billedkvalitet adskiller sig fra, hvad kammeraterne kan præstere med en mobiltelefon. Men det leveres sikkert i en flot, farvestrålende æske.

Smid 500 kroner mere i projektet og køb et godt, brugt kamera (med tilbehør) til konfirmanden.
Et Canon G-5 eller 6 ville være et godt valg, og mon ikke det skulle kunne erhverves til den pris.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 08-04-07 22:26

Tak for svaret gertfthomsen.
Ved hjælp af dit link fik jeg kikket lidt på de kameraer der. Så valget faldt på et Olympus FE 210...
Som skulle være både godt til begyndere og kunne tage øjebliksbilleder.
Så han får et hukommelsekort ved siden af.

Tak for hjælpen..
M